| kontakt
25 lat modeli Audi RS - synonimu mocy i osiągów
dodano: 2019-07-16 21:31:50, dodał: Redakcja, źródło: Audi Media Polska

W 1994 roku na rynku zadebiutowało Audi RS 2 Avant oparte na modelu Audi 80. Zarówno 25 lat temu tak i dziś modele RS budzą podziw swym pokrewieństwem z samochodami sportowymi. Do dziś zaprezentowano aż 25 modeli typu RS.



Każdy model typu RS odzwierciedla pasję, którą wkładamy w budowanie naszych samochodów. Od 25 lat nasi klienci jeździć mogą modelami typu RS – mistrzami codziennego użytku, wzbudzającymi jednak czyste emocje i dającymi maksymalną przyjemność z jazdy

Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH



Historia modeli RS rozpoczyna się w 1994 roku - od pojawienia się na rynku wyposażonego w pięciocylindrowy, czterozaworowy silnik o mocy 315 KM (232 kW) Audi RS 2 Avant ze sprawdzonym w wyścigach i w rajdach napędem quattro z samoblokującym się, centralnym mechanizmem różnicowym.

W roku 1999 powstało znudowane na bazie Audi S4 - Audi RS 4 Avant z sześciocylindrowym widlastym silnikiem o pojemności 2,7 litra. Pięć zaworów na cylinder i biturbo wykonywało w nim świetną robotę. Jednostka ta powstała we współpracy z firmą Cosworth Technology. Dzięki niej głowice cylindrów zbudowano od nowa, zmieniono porty wlotowe i wylotowe oraz powiększono przekrój kanałów powietrznych po stronie ssącej i sprężającej. Ponadto powiększono turbosprężarki i zwiększono – w porównaniu z S4 – ciśnienie doładowania. W wyniku tego, silnik modelu RS 4 rozwijał maksymalnie 380 KM (280 kW). Druga generacja RS 4 pojawiła się w roku 2005. Charakteryzował ją silnik V8 o mocy 420 KM (309 kW) (420 KM). Był to pierwszy przypadek, w którym cztery pierścienie zastosowały w swej konstrukcji połączenie bezpośredniego wtrysku benzyny i koncepcji silnika wysokoobrotowego, osiągającego nawet 8250 obr./min. RS 4 Cabriolet jako pierwszy i jak dotąd jedyny model tego typu ze składanym dachem, dzięki mocy 420 KM (309 kW) dawał ogromną radość z jazdy nie tylko z powodu swych osiągów, ale również z uwagi na niepowtarzalną „muzykę” wolnossącego silnika V8.

W roku 2008 na rynek trafia RS 6 Avant ze skonstruownym od podstaw benzynowym V10 z bezpośrednim wtryskiem FSI, podwójnym doładowaniem biturbo, smarowaniem z suchej miski olejowej oraz stałym napędem na cztery koła quattro, imponującą mocą silnika V10: 580 KM (426 kW) i 650 Nm momentu obrotowego, stał się do dziś najmocniejszym seryjnie produkowanym Audi. W roku 2011 modele RS, za sprawą modelu RS 3 Sportback o mocy 340 KM (250 kW) wyposażonego w silnik pięciocylindrowy, trafiła do samochodów klasy compact. W 2013, RS Q3 zapoczątkował kolejny segment rynkowy – segment kompaktowych SUV’ów. Napędzany był przez montowany poprzecznie, pięciocylindrowy silnik 2,5 l. – taki sam, jaki montuje się w Audi TT RS i RS 3. Motor ten był bardzo kompaktowy – miał niecałe 50 cm długości. Długi skok tłoka (średnica cylindra x skok: 82,5 x 92,8 mm) jest rozwiązaniem doskonałym dla jednostek napędowych montowanych poprzecznie. Początkowo wytwarzał 310 KM (228 kW) lecz jego moc w roku 2014 została zwiększona do 340 KM (250 kW). Czas na kolejną zmianę w silniku RS Q3 nadszedł w 2016, gdy jego możliwości zwiększono do 367 KM (270 kW).

Modele RS w porządku chronologicznym:

- 1994 - Audi RS 2 Avant: pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik 2,2 l.; 326 KM (232 kW)
- 2000 - Audi RS 4 Avant: silnik 2,7 l. V6, biturbo, 380 KM (279 kW)
- 2002 - Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant: silnik 4,2 l. V8, biturbo, 450 KM (331 kW), od roku 2004 – limitowana do 999 egzemplarzy seria RS 6 plus o mocy 480 KM (353 kW)
- 2006 - Audi RS 4 Limousine (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet: silnik 4,2 l. V8, 420 KM (309 kW)
- 2008 - Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant: silnik 5,0 l. V10, biturbo, 580 KM (426 kW); od roku 2010 – RS 6 plus z prędkością ograniczoną do 303 km/h
- 2009 - Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster: pięciocylindrowy silnik 2.5 l., 340 KM (250 kW); od roku 2012 – wersja plus o mocy 360 KM (265 kW)
- 2010 - Audi RS 5 Coupé i RS 5 Cabriolet (od 2012): silnik 4,2 l. V8, 450 KM (331 kW),
- 2011 - Audi RS 3 Sportback: pięciocylindrowy silnik 2.5 l., 340 KM (250 kW)
- 2012 - Audi RS 4 Avant: 4,2 l. V8, 450 KM (331 kW)
- 2013 - Audi RS Q3: pięciocylindrowy silnik 2,5 l., 310 KM (228 kW), od roku 2014 - 340 KM (250 kW), od roku 2016 - wersja performance 367 KM (270 kW)
- 2013 - Audi RS 6 Avant: silnik 4,0 l. V8, biturbo, moc 560 KM (412 kW); od roku 2015 – wersja performance o mocy 605 KM (445 kW)
- 2013 - Audi RS 7 Sportback: 4,0 l. V8, biturbo, 560 KM (412 kW) od roku 2015 - wersja performance o mocy 605 KM (445 kW)
- 2015 - Audi RS 3 Sportback: pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 367 KM (270 kW)
- 2016 - Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster: pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 400 KM (294 kW)
- 2017 - Audi RS 3 Limousine: pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 400 KM (294 kW)
- 2017 - Audi RS 5 Coupé: 2,9 l. V6, biturbo, moc 450 KM (331 kW)
- 2017 - Audi RS 4 Avant: 2,9 l. V6, biturbo, moc 450 KM (331 kW)
- Audi RS 5 Sportback (2018): 2,9 l. V6, biturbo, moc 450 KM (331 kW)

Komentarze


Copyright 2016-2019



Partner techniczny TMNET.PL