| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Volkswagen Transporter skończył 70 lat
dodano: 2020-03-22 11:25:35, dodał: Redakcja, źródło: Volkswagen

Był 8 marca 1950 roku, kiedy linię zakładu Volkswagena w Wolfsburgu opuścił pierwszy egzemplarz modelu Typ 2 – pierwszej generacji rodziny średnich samochodów dostawczych i minibusów znanej dzisiaj jako Transporter – najdłużej produkowanej na świecie rodziny samochodów dostawczych.

Popularnego Volkswagena Transportera nikomu w Polsce chyba nie trzeba przedstawiać. Kolejne generacje niemieckich furgonetek pokonywały miliony kilometrów po polskich drogach. Chyba z wyjątkiem jednej – pierwszej.

T1 (1950-1967)
Volkswagen T1
Volkswagen T1


Prężnie rozwijająca się po II Wojnie Światowej Europa potrzebowała samochodów użytkowych. I tak 11 listopada 1949 r. świat ujrzał pierwszy ręcznie zbudowany prototyp furgonetki. Nienazwany jeszcze model kompaktowego samochodu użytkowego opierał się na koncepcji jednobryłowego nadwozia z wysuniętym mocno przed przednią oś miejscu kierowcy, silnikiem umieszczonym z tyłu pod podłogą przestrzeni ładunkowej napędzającym tylną oś. Volkswagen podjął starania aby zarejestrować nazwę nowego modelu - „Bully”. Pech chciał, że inny producent już zastrzegł taki znak towarowy. Nieco zmodyfikowana nazwa „Bulli” przylgnęła nieoficjalnie do Transportera.

Transporter otrzymał silnik i skrzynię biegów z „Garbusa”, podwozie oraz karoseria były nowym rozwiązaniem. Design przedniej części zdominowała litera „V” i charakterystyczna dzielona słupkiem przednia szyba. Do części ładunkowej w wersji furgon, czy pasażerskiej w wersjach osobowych wnętrza pojazdu można było się dostać za pomocą drzwi skrzydłowych. W późniejszych latach zastosowano opcjonalne drzwi przesuwne. Samochód charakteryzował się potężną jak na tamte czasy ładownością 750 kilogramów.

Model T1 debiutował na rynku w trzech odmianach - furgon, przeszklony furgon pasażerski oraz 8-miejscowy minibus. W 1951 roku do oferty dołączył „Samba bus” - mikrobus klasy De Luxe – z dodatkowymi oknami dachowymi i składanym dachem. W kolejnym roku gama Transportera powiększyła się o samochód skrzyniowy, na bazie którego powstało wiele wersji pochodnych. Volkswagen Transporter T1 sprzedał się w około 1,9 miliona egzemplarzy.

T2 (1967-1979)
Volkswagen T2
Volkswagen T2


Rok 1967 przyniósł zmodernizowaną wersję Transportera. Druga generacja „Bulliego” zachowała charakterystyczną sylwetkę „ogórka”, zmodernizowany został przód pojazdu z zakrzywioną szybą przednią i umieszczoną pod nią kratką wlotu powietrza. Standardowym wyposażeniem modelu T2 były drzwi przesuwne. W pierwszych latach produkcji zmodernizowano przedni zderzak, przeniesiono kierunkowskazy obok kratki wlotu powietrza. W 1972 roku na bazie Volkswagena T2 powstał furgon z napędem elektrycznym, pozwalający bezemisyjnie pokonywać krótkie odcinki. Europejska historia „T2” zakończyła się w 1979 roku wraz z prezentacją trzeciej generacji modelu. W Europie powstało 2,14 miliona Transporterów drugiej generacji. Jednak produkcja była kontynuowana w Ameryce Południowej i RPA. Brazylijskie „T2” opuszczały fabrykę aż do grudnia 2013 roku, uzyskując status rekordzisty najdłuższej produkcji.

T3 (1979-1992)
Volkswagen T3
Volkswagen T3


Debiut trzeciej generacji Volkswagena Transportera debiutowała w 1979 roku. Koncepcja modelu pozostała niezmienna. Zmieniło się podwozie, oferujące właściwości jezdne jak w samochodzie osobowym. Nowa stylizacja szerszego, bardziej przestronnego nadwozia, które zgodnie z panującym trendem stało się bardziej „kanciaste”. „T3” zaoferował również nowoczesne rozwiązania techniczne. Dwa lata po debiucie po raz pierwszy do napędu „Bulliego” zastosowano wysokoprężne silniki w układzie bokser. Od roku 1985 silniki benzynowe wyposażono w katalizator, silniki wysokoprężne otrzymały turbosprężarki. Transporter trzeciej generacji pojawił się również z synchronicznym napędem na cztery koła i sprzęgłem wiskotycznym montowanym między przednią a tylną osią. Nowe wcielenie sprzyjało tworzeniu samochodów kampingowych. W 1988 r. do oferty trafia California - kamper budowany bezpośrednio w fabryce w Hanowerze.
W 1992 roku z linii montażowej fabryki w Hanowerze zjechał ostatni T3. W RPA produkcja trzeciej generacji modelu T3 trwała do roku 2005 osiągając łącznie liczbę 1,4 miliona egzemplarzy.

T4 (1990-2003)
Volkswagen T4
Volkswagen T4


Czwarta generacja Transportera zerwała z dotychczasową koncepcją modelu - 40 lat po debiucie Volkswagen porzucił napęd na tylne koła, a silnik przeniósł do przodu. Silniki typu boxer zastąpiły jednostki rzędowe i widlaste. Całkowicie zmieniona koncepcja pozwoliła wygospodarować więcej miejsca w tylnej części, niską krawędź załadunku. Umieszczenie silnika z przodu spowodowało wydłużenie przodu co znacznie podniosło poziom bezpieczeństwa w razie zderzenia.

Czwarta generacja Transportera stała się jeszcze bardziej dostosowana do potrzeb klientów, pojawiła się m.in. wersja ze zwiększonym rozstawem osi. Ogromna ilość miejsca wewnątrz była ogromną zaletą Multivana, czy kampingowego modelu California. W roku 1996 pojawia się wersja z tzw. „długim nosem” - przestylizowanym i wydłużonym przodem kryjącym silnik VR6.

Produkcję modelu, który w latach 90-tych był marzeniem polskiego sklepikarza zakończono w 2003 r. z wynikiem 1,9 miliona sprzedanych egzemplarzy T4.

T5 (2003-2015)
Volkswagen T5
Volkswagen T5


Ponad dekadę od premiery Transportera według nowej koncepcji w 2003 roku na rynek trafia piąta generacja. Nowy model otrzymał świeży design, oraz ergonomiczne wnętrze. „Bulli” jeszcze bardziej zbliżył się komfortem do samochodów osobowych. Zastosowane do napędu nowoczesne silniki rzędowe czterocylindrowe, oraz widlaste sześciocylindrowe zapewniły osiągi połączone z ekonomią. Wersje Caravelle, Multivan i California, kontynuowały tradycje trzech wyjątkowo popularnych modeli. W październiku 2010 roku Multivan świętował 25-lecie debiutu. Łącznie do 2015 roku fabrykę opuściło 1,65 miliona pojazdów serii T5.

T6 i T6.1 (2015-obecnie)
Volkswagen T6
Volkswagen T6


W 2015 roku do salonów trafia szósta generacja Transportera, a wraz z nim nowe silniki, inteligentniejsze systemy wspomagania kierowcy i nowy Infotainment. Na zewnątrz odświeżony design. Nowością była możliwość lakierowanie nadwozia T6 w dwóch kolorach – nawiązując do pierwszej generacji.

Na jesieni 2019 roku na rynek trafia zmodernizowana wersja T6.1 wprowadzająca Transportera w erę cyfryzacji. Debiutuje w niej w pełni cyfrowy zespół wskaźników i zegarów, system infotainment stale połączony jest z internetem, czy pojawiła się możliwość azdy częściowo zautmatyzowanej.

Na przestrzeni lat Volkswagen Transporter ciężko pracując nakręcał przedsiębiorczość, w służbie Policji pomagał strzec porządku, zbudowane na jego bazie karetki pogotowia ratowały ludzkie życie. A po pracy ułatwiał aktywny wypoczynek. I oby tak kolejne 70 lat!

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL