| kontakt
Pierwszy model sportowej linii - Hyundai i30 N
dodano: 2017-07-15 22:16:53, dodał: Redakcja, źródło: Hyundai Media

i30 N to pierwszy samochód marki Hyundai o sportowym charakterze i wysokich osiągach, oferowany w linii modelowej N. Stworzony w Namyang - globalnym centrum badawczo-rozwojowym Hyundai Motor w Korei i dopracowany na torze Nürburgring - jednym z najtrudniejszych obiektów wyścigowych na świecie. i30 N korzysta z doświadczenia Hyundai Motorsport w WRC.



„Hyundai i30 N ma zapewnić naszym klientom maksymalną satysfakcję ze sportowej jazdy, która jest teraz dostępna dla każdego”. – powiedział Albert Biermann, wiceprezes High Performance Vehicle Development & Testing. "Dzięki sportowym modelom linii N, poszerzamy naszą ofertę o produkty, wychodzące naprzeciw kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę. Tym, którzy wsłuchują się w dźwięk silnika, a sportowe osiągi mierzą nie tylko w obrotach, ale przede wszystkim w uderzeniach serca na minutę". – dodał.

i30 N to odpowiedź firmy Hyundai na nowe preferencje klientów, oczekujących bezkompromisowych innowacji. Model pojawi się w sprzedaży na rynkach europejskich do końca 2017 roku.

Wyjątkowa satysfakcja z jazdy

Model i30 N opracowano z uwzględnieniem trzech aspektów: pokonywanie zakrętów, możliwości na torze i codzienne użytkowanie, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowa satysfakcja z jazdy. Zamiast skupiać się wyłącznie na liczbach, Hyundai zdecydował się postawić na satysfakcję ze sportowej jazdy i emocjonalny wpływ samochodu na rytm uderzeń serca. Gdy kierowca wciska gaz i zmienia biegi, międzygaz – funkcja dopasowania obrotów – powoduje minimalizowanie strat energii, podczas gdy funkcja Overboost zwiększa moment obrotowy (+ 8%) i przyspieszenie (+ 6-7%). Wrażenia z jazdy są wzbogacane sportowym dźwiękiem z podwójnego tłumika z systemem zaworów. Kokpit i30 N pozwala odczytać kluczowe parametry jazdy, za pośrednictwem zespolonej tablicy zegarów i 8-calowego ekranu, na którym można śledzić dane z miernika przeciążeń (G-Force).

Inspiracją stylistyczną dla i30 N były rasowe samochody wyczynowe. Uwagę zwraca kaskadowa osłona chłodnicy, agresywne zderzaki i nowy tylny spojler.

Pokonywanie zakrętów

i30 N „kocha zakręty”, na których wykorzystuje maksymalną przyczepność i precyzję. Silnik o pojemności 2,0 l z turbodoładowaniem ma moc 275 KM i maksymalny moment obrotowy 353 Nm. Współpracuje z sześciobiegową, manualną skrzynią i zapewnia bezpośrednią reakcję na gaz oraz liniowy przyrost mocy, dzięki wczesnej reakcji turbosprężarki.

Maksimum przyczepności modelu i30 N gwarantują wyczynowe, 18-calowe opony Michelin lub 19-calowe opony Pirelli. Zębatkowy mechanizm wspomagania kierownicy działa bardzo bezpośrednio, zapewniając dużą precyzję. Obniżone nadwozie jest sztywne, a w połączeniu z elektronicznie kontrolowanym zawieszeniem (ECS), pozwoliło zwiększyć prędkość w zakrętach, umożliwiając kierowcy regulowanie amortyzatorów – od komfortowego trybu do codziennego użytku po tryb sportowy.

i30 N został dopracowany aerodynamicznie, by zmniejszyć siłę wznoszenia i utrzymać nadwozie mocno dociśnięte do drogi, gdy wymagana jest maksymalna przyczepność. Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Electronic Limited Slip Differential, E-LSD) zwiększa przyczepność i zapewnia przeniesienie maksimum mocy. Dla entuzjastów sportowej jazdy przewidziano możliwość całkowitego odłączenia ESC. Wyprofilowane, sportowe fotele gwarantują maksymalną stabilność i podparcie boczne w każdej sytuacji na drodze.

Możliwości na torze

Trwałość i osiągi na torze wyścigowym były kluczowymi elementami, branymi pod uwagę w procesie projektowania i30 N. Samochód pokonał 10 000 km podczas jazd próbnych na torze Nürburgring. Samochód brał również dwukrotnie udział w największym teście wytrzymałości na świecie - 24-godzinnym wyścigu ADAC na torze Nürburgring. Specjalne wloty powietrza w przednim zderzaku zapewniają dodatkowe chłodzenie hamulców. Elektronicznie kontrolowane zawieszenie (Electronic Controlled Suspension, ECS) umożliwia kierowcy dostosowanie i30 N do wymogów toru wyścigowego. Sztywność nadwozia zwiększa dodatkowo rozpórka zamontowana między tylnymi siedzeniami. Samochód ma wzmocnione sprzęgło, zbudowane z myślą o długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji, a szybką zmianę biegów umożliwia krótki skok prowadzenia lewarka w precyzyjnej, 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów

Codzienny samochód sportowy

i30 N to codzienny samochód sportowy, odpowiedni na komfortowe dojazdy do pracy i weekendowe wypady na tor wyścigowy. Oferujący liczne możliwości personalizacji, i30 N jest hatchbackiem, gwarantującym osiągi i praktyczność użytkowania. Do dyspozycji jest pięć trybów jazdy, w tym ustawienia Eco, Normal, Sport, N i N Custom, które można wybrać za pomocą dwóch dedykowanych przycisków na kierownicy. Tryby te zmieniają charakter samochodu, dostosowując parametry pracy silnika, amortyzatorów, układu elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), elektronicznie sterowanej szpery (E-LSD), dźwięk oraz sterowanie dopasowaniem obrotów. Dodatkowo, przyciskiem dopasowania obrotów w kierownicy można sprawić, że redukcje biegów będą odbywać się sportowo i płynnie, podczas gdy Launch Control pomaga jak najszybciej rozpędzić samochód, redukując zjawisko znoszenia pojazdu momentem obrotowym.

N - nowa linia samochodów o sportowym charakterze:

stworzona w Namyang, dopracowana na torze Nürburgring

Hyundai i30 N jest pierwszym modelem Hyundaia oferowanym w ramach nowej linii N. Litera "N" nawiązuje do Namyang - globalnego centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia w Korei w którym zrodziła się idea stworzenia submarki, a także Nürburgring, gdzie znajduje się europejskie centrum testowe marki Hyundai. Ścisła współpraca pomiędzy Namyang i Nürburgring dała początek modelom ze znakiem N, których celem jest zapewnienie kierowcy wyjątkowej satysfakcji z jazdy. Symbolizujące zakręty Nurburgringu logo "N" jest odzwierciedleniem najważniejszej cechy tego samochodu, doskonale sprawdzającego się podczas jazdy krętymi drogami.

Inspirowany Motorsportem - udokumentowany torowymi osiągnięciami Hyundaia

Założony na początku 2013 roku w niemieckim Alzenau Hyundai Motorsport, został powołany do realizacji długoterminowego programu rajdowego, rozwijającego technologie, które Hyundai wprowadza do swoich samochodów. Przez ostatnie cztery lata Hyundai Motorsport z powodzeniem uczestniczył w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC), uznawanych za jedną z najbardziej wymagających dyscyplin sportowych:

2013:
• Prezentacja modelu i20 WRC
2014:
• Powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata
• Z i20 WRC Hyundai Motorsport czterokrotnie zdobywa podium i kończy rundę WRC na czwartym miejscu w klasyfikacji producentów
2015:
• Prezentacja submarki N oraz koncepcyjnych modeli N 2025 Vision Gran Turismo i RM 15 na Salonie Samochodowym we Frankfurcie
• Hyundai czterokrotnie zajmuje podium i kończy rundę WRC na trzecim miejscu
2016:
• Premiera wyścigowych samochodów koncepcyjnych: RM16 na Motor Show w Paryżu i RM 30 na Busan Motor Show
• Hyundai siedmiokrotnie staje na podium i kończy WRC na drugiej pozycji
2017:
• Początek nowej ery w sporcie - wraz z wprowadzeniem nowych przepisów technicznych, powstają charakterystyczne, mocniejsze i bardziej wyraziste samochody WRC
• Premiera i30 N - pierwszego, masowo produkowanego modelu o charakterze sportowym.
• W połowie sezonu Hyundai sześciokrotnie zdobywa podium i zajmuje obecnie drugie miejsce w klasyfikacji drużynowej jak i kierowców WRC

W trakcie prac rozwojowych nad samochodami WRC powstała koncepcja modeli marki Hyundai o sportowym charakterze. WRC uważane jest za kolebkę linii N, w tym również modelu i30 N. Podczas wyścigów w samochodach rywalizujących na szutrach, asfalcie, śniegu i lodzie, inżynierowie Hyundai Motor przygotowują kolejne udoskonalenia osiągów modelu i30 N.

Centrum testowe Nürburgring

Tor Nürburgring był i wciąż jest wykorzystywany do doskonalenia zaawansowanych technologii N. Świętujący w tym roku 90-lecie istnienia Nürburgring uważany jest za jeden z najbardziej wymagających torów wyścigowych na świecie. Jest także miejscem pracy zespołu Motorsportu i ośrodkiem badawczym Hyundai Motor, który dysponuje własnym budynkiem o powierzchni 3600 m2, obsługiwanym przez Centrum Techniczne Hyundai Motor Europe. Prowadzone są tu przyspieszone testy wytrzymałości. Każdy samochód biorący udział w testach wykonuje na torze Nürburgring od 420 do 480 okrążeń na suchej i mokrej nawierzchni, symulując do 180 000 km intensywnej eksploatacji, co odpowiada cyklowi życia przeciętnego pojazdu.

Centrum badań i rozwoju Namyang: miejsce powstania modelu i30 N

Centrum badawczo-rozwojowe Namyang, uruchomione w 1995 roku w Hwaseong w Korei Południowej, zatrudnia 13 000 specjalistów. Namyang jest centrum globalnej sieci badawczo-rozwojowej Hyundai Motor i miejscem powstania nowego i30 N. Zajmuje powierzchnię ponad 3,3 mln m kw. Mieszczą się w nim centra projektowania i inżynieryjne, obiekty do testowania osiągów i tunel aero-akustyczny, w którym prowadzone są prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony środowiska. Znajdują się tam 34 drogi i tor wysokich prędkości o długości 4,5 km.

Wyprodukowany w Europie

i30 N będzie produkowany w czeskiej fabryce Hyundai Motor Manufacturing w Nošovicach (HMMC). Zakład uruchomiono w 2008 roku - w tym samym roku ruszyła w nim produkcja i30 pierwszej generacji. Roczna zdolność produkcyjna tej jednej z najbardziej nowoczesnych fabryk w Europie to 350 000 samochodów. W HMMC znajduje się tor testowy o długości 3,3 km, umożliwiający sprawdzenie każdego auta pod kątem osiągów, emitowanego hałasu, sprawności i jakości montażu, a także pełną kontrolę podwozia na wypadek wycieku płynów.

Każdy element zastosowany w modelu i30 N wpływa na jego dynamikę i zwinność. Twórcy linii N założyli, że modele sygnowane literą N mają być czymś więcej, niż tylko środkiem transportu - mają dawać kierowcom dreszczyk emocji związany z prowadzeniem samochodu o sportowym charakterze.

Copyright 2016-2017

MotoBase.Pl w Budowie

regulamin kontakt z redakcją


Partner techniczny TMNET.PL