| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Nowa odsłona Mercedesa Klasy A
dodano: 2018-02-06 10:09:28, dodał: Redakcja, źródło: Mercedes-Benz Polska

Model oferuje liczne funkcje zarezerwowane wcześniej dla aut luksusowych: po raz pierwszy w określonych sytuacjach potrafi poruszać się częściowo autonomicznie, a na życzenie może być wyposażony m.in. w reflektory MULTIBEAM LED. Nowy Mercedes-Benz Klasy A choć zachował swój sportowy wygląd, jego walory praktyczne znacząco wzrosły.

Nadwozie

Nowa interpretacja powstała na bazie kompaktowego, dwubryłowego nadwozia o zoptymalizowanych wymiarach i proporcjach.

Z zewnątrz Klasę A definiuje sportowe, emocjonujące wzornictwo. Progresywny przedni pas z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski i smukłymi diodowymi lampami z chromowanymi dodatkami ma atrakcyjną, dynamiczną formę. Szeroka osłona chłodnicy z gwiazdą Mercedesa nawiązuje wyglądem do poprzedniczki, a jednocześnie – za sprawą „diamentowego” wkładu i srebrnej listwy – podkreśla sportowy charakter modelu, podobnie jak większe nadkola, mieszczące koła w rozmiarze od 16 do 19 cali. Z tyłu mocno wyprofilowana „talia” oraz poziome, dwuczęściowe lampy poszerzają optycznie nadwozie.

Współczynnik oporu powietrza Cd równy zaledwie 0,25 i powierzchnia czołowa A = 2,19 m2 sprawiają, że pod względem aerodynamiki nowa Klasa A zajmuje miejsce lidera w swoim segmencie. Po raz pierwszy w klasie kompakt Mercedes-Benz wykorzystuje dwuczęściową żaluzję chłodnicy AIRPANEL (opcja), która – umieszczona za wlotem powietrza – otwiera lub zamyka swoje regulowane łopatki zależnie od zapotrzebowania na chłodzenie. Efektywność jej działania poprawia druga żaluzja, umieszczona za wlotem pod tablicą rejestracyjną.

Wystrój kabiny: rewolucja od wewnątrz

Kabina Klasy A została zdefiniowana na nowo i otrzymała awangardowy, a jednocześnie nowoczesny wystrój. Mercedes-Benz przyjął tu zupełnie nowe podejście, które rewolucjonizuje segment kompaktowych aut od wewnątrz i zapewnia wyjątkowe uczucie przestronności. Unikalna architektura kabiny to przede wszystkim zasługa deski rozdzielczej z wyjątkowo niską zabudową. Jej korpus rozciąga się od lewych do prawych drzwi bez żadnych wizualnych przerw, a wyżej „unosi się” panoramiczny kokpit z dwoma ekranami. Wzrok przykuwają również otwory wentylacyjne, których kształt przywodzi na myśl silniki odrzutowe.

Kokpit dzieli się na trzy trójwymiarowe, poziome strefy. Każda z nich jest wizualnie oddzielona od reszty, a efekt ten wzmacnia zastosowanie nastrojowego oświetlenia – opcjonalnie dostępnego nawet w 64 odcieniach (5 razy więcej niż w poprzedniczce). Imponuje zresztą nie tylko szeroka paleta barw, ale i efektowność: różne kolory pogrupowano w 10 motywów tworzących awangardową iluminację z dynamiczną zmianą odcieni.

Wolnostojący ekran dostępny jest w trzech wersjach:
- z dwoma wyświetlaczami 7” (17,78 cm)
- z jednym ekranem 7” i jednym 10,25” (26 cm)
- z dwoma ekranami 10,25”

Najnowsza Klasa A to pierwszy model Mercedes-Benz wyposażony w zupełnie nowy system multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User Experience, który przy okazji otwiera kolejną epokę łączności Mercedes me. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji ma on unikalną cechę: zdolność uczenia się. Może być personalizowany i dopasowywany do potrzeb użytkownika. W ten sposób tworzy emocjonujące połączenie pomiędzy samochodem a kierowcą i pasażerami.

Przestronność i siedzenia: Klasa A dorosła

Pomimo sportowej stylizacji nowa Klasa A znacząco awansowała pod względem funkcjonalności – jest młodzieńcza jak zawsze, ale dorosła jak nigdy dotąd. Oferuje więcej miejsca na wysokości ramion, łokci i nad głowami plus łatwiejszy dostęp do tyłu, a także większy, bardziej praktyczny z punktu widzenia rodzinnych czy rekreacyjnych wyjazdów bagażnik. Istotnie poprawiła się również widoczność z kabiny. Zwiększa to zarówno bezpieczeństwo, jak i wrażenie przestronności.

Pojemność bagażnika wynosi 370 litrów, czyli o 29 litrów więcej niż w poprzedniczce. Za sprawą dwuczęściowych tylnych lamp otwór załadunkowy jest o 20 cm szerszy, a podłoga bagażnika – o 11,5 cm dłuższa niż dotąd. W połączeniu z pakietem wyposażenia bagażnika oparcia tylnej kanapy można usytuować bardziej pionowo, co pozwala zmieścić np. większe pudełka. Równie praktyczna jest koncepcja schowków w kabinie. Przykładowo, pojemnik przed dźwignią zmiany biegów jest teraz znacznie większy. Nowością łączoną z liniami wyposażenia jest uchwyt na napoje w tunelu środkowym, mieszczący butelki i puszki o pojemności nawet 0,5 l. Wiele uwagi poświęcono również widoczności z wnętrza. W sumie, w porównaniu z poprzedniczką, obszar „wycinany” przez słupki został zredukowany o około 10%.

Jednocześnie w wyposażeniu pojawiają się elementy znane z pojazdów wyższych segmentów: na życzenie, po raz pierwszy w tej serii modelowej, dostępne jest nie tylko podgrzewanie foteli, ale również wentylacja oraz pakiet wielokonturowych siedzeń z funkcją masażu (przednie fotele). Łącznie, nowa Klasa A będzie oferowana z trzema różnymi rodzajami siedzeń: bazowymi, komfortowymi oraz sportowymi, ze zintegrowanymi zagłówkami.

Prócz specjalnej konstrukcji pakiet komfortowych foteli (standard w przypadku linii wyposażenia) obejmuje regulację wysokości siedzenia pasażera oraz kąta pochylenia/głębokości przednich siedzisk. Funkcja wentylacji korzysta z umieszczonych w siedzeniach wentylatorów (po jednym w każdej poduszce). Przechodzące przez perforowane obicie powietrze jest kierowane w dół i do tyłu. W ramach pakietu wielokonturowych siedzeń boczki i podparcie lędźwiowe można osobno regulować za pomocą elektrycznie sterowanej pompy pneumatycznej. Efekt masażu w obszarze odcinka lędźwiowego jest realizowany za pomocą komór powietrznych.

Cicha praca: siła spokoju

Cicha, bezwibracyjna charakterystyka jazdy – oto główny czynnik decydujący o „dorosłych”, typowych dla samochodów premium wrażeniach z podróży Klasą A. Poza skutecznym odizolowaniem od niedoskonałości nawierzchni oraz zabiegami w zakresie aeroakustyki istotną rolę odgrywa tu samo nadwozie. W trakcie projektowania Klasy A szczególną uwagę zwrócono na wysoką sztywność konstrukcji oraz połączenia pomiędzy nadwoziem, zawieszeniem i układem napędowym. Znaczne zwiększenie sztywności uzyskano zwłaszcza w miejscach łączenia zawieszenia, szalenie ważnych przy redukcji szumów drogowych. W ten sposób odczuwalnie zmniejszył się hałas w kabinie.

Kompleksowa koncepcja izolacji akustycznej w nowej Klasie A obejmuje takie komponenty jak układy zarządzania dopływem powietrza i chłodzeniem czy elementy wykończenia kabiny, ukształtowane pod kątem poprawy wyciszenia. W porównaniu z poprzedniczką znacząco zredukowano hałasy płynące od szumów wiatru.

Intelligent Drive: funkcje z Klasy S

Nowa Klasa A oferuje najnowsze systemy wspomagające, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w segmencie – w tym funkcje zaadaptowane z Klasy S. Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu bacznie śledzi sytuację na drodze: udoskonalone kamera i radary pozwalają mu „widzieć” drogę do 500 m w przód. Funkcje asystujące do swego działania wykorzystują też dane z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC – element pakietu bezpieczeństwa jazdy – może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach na drodze, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie, oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.

Standardowo nowa Klasa A jest oferowana z rozbudowanym układem Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji, może on skutecznie zapobiec lub pomóc w złagodzeniu skutków kolizji polegającej na najechaniu na wolniejszy, hamujący lub stojący pojazd. System wykrywa także przechodniów i rowerzystów.

PRE-SAFE® PLUS potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył Klasy A. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.

Nowa Klasa A to także pierwszy model Mercedes-Benz opracowany w nowym Centrum Technologii Bezpieczeństwa Pojazdów (TFS). Konstrukcja samochodu uwzględnia wnioski z badań rzeczywistych wypadków. Każdy pojedynczy element karoserii został zaprojektowany zgodnie z oddziałującymi nań obciążeniami i naprężeniami – zarówno jeśli chodzi o geometrię, grubość materiału, technologię łączenia, jak i jakość (zwiększona proporcja wysoko- i ultrawysokowytrzymałej blachy stalowej).

Głównym elementem koncepcji bezpieczeństwa nadwozia jest wysoce sztywna kabina pasażerska. Jej sztywność w odniesieniu do obciążeń występujących np. w zderzeniu czołowym, bocznym czy w tył pojazdu albo podczas dachowania to przede wszystkim zasługa wykorzystania blachy stalowej wysoko- i ultrawysokowytrzymałej oraz utwardzanej (poprzez hartowanie w prasach).

Kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły naciągu i napinaczem. W połączeniu z systemem PRE-SAFE® (opcja) z przodu stosowane są napinacze z odwracalną ingerencją. Także oba zewnętrzne tylne miejsca zaopatrzono w pasy z napinaczami oraz ogranicznikami siły napięcia. Nowa Klasa A jest wyposażona w czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszkę kolanową dla kierowcy oraz poduszki okienne. W przeciwieństwie do wielu rywali te ostatnie obejmują swoim zasięgiem również słupek A, zapewniając podróżującym pełniejszą ochronę. Seryjne są także poduszki boczne z przodu. Tylne montowane są w opcji.

Reflektory MULTIBEAM LED: optymalna widoczność w każdych warunkach

Opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED stanowią kolejny przykład transferu technologii z klasy luksusowej do kompaktowej. Elektroniczna regulacja zapewnia im ekstremalnie szybką i precyzyjną reakcję na zmieniające się warunki drogowe. W każdym reflektorze mieści się 18 osobno aktywowanych diod LED o barwie światła dziennego – przyjaznego dla oczu i sprzyjającego koncentracji. Efekt: droga przed autem jest oświetlona jasno i dokładnie. Na życzenie dostępne są wysokowydajne reflektory LED High Performance. Standardowo Klasa A wyposażona jest w halogenowe lampy ze zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej.

Nowe, wydajne i oszczędne silniki benzynowe oraz wysokoprężne

Wszystkie wersje Klasy A zasilają nowe, wydajne silniki. W momencie premiery do wyboru są dwie nowe 4-cylindrowe jednostki benzynowe. 1,4-litrowy motor M 282 (moc do 120 kW/163 KM) wyróżnia się szeregiem innowacji, w tym systemem odłączania cylindrów (początkowo dostępnym ze skrzynią 7G-DCT) i głowicą cylindrów w kształcie delta. Druga nowość to 2-litrowy silnik M 260, rozwijający moc 165 kW (224 KM) i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zaopatrzono go w układ CAMTRONIC dla wałka rozrządu zaworów ssących. Obie jednostki są standardowo wyposażone w filtr cząstek stałych.

Nowością jest też 4-cylindrowy motor wysokoprężny (OM 608) o pojemności 1,5 litra, osiągający do 85 kW (116 KM) oraz 260 Nm. Wyróżnia go zamontowany przy silniku układ oczyszczania spalin z technologią AdBlue®, turbosprężarka o zoptymalizowanej responsywności i wodny intercooler. Równocześnie debiutuje nowa przekładnia dwusprzęgłowa 7G-DCT. Po premierze do oferty dołączą kolejne silniki. Standardowo zbiornik paliwa ma pojemność 41 l; na życzenie dostępny jest 51-litrowy.

Opcjonalnie nowa Klasa A oferowana jest ze stałym napędem na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Sportowo zestrojony napęd został zmodyfikowany – zarówno pod kątem zapewnienia większej przyjemności z jazdy, jak i zwiększonej efektywności. Korzystając z przełącznika trybów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca może jeszcze bardziej niż dotąd wpływać na charakterystykę jego działania. Napęd 4MATIC składa się z wałka odbioru mocy do tylnej osi, zintegrowanego ze zautomatyzowaną przekładnią dwusprzęgłową, oraz tylnego mechanizmu różnicowego ze zintegrowanym sprzęgłem wielopłytkowym. To ostatnie nie ma już zasilania elektrohydraulicznego, ale elektromechaniczne.

Zawieszenie: zwinne i komfortowe

Zależnie od wariantu silnikowego i preferencji kierowcy, Klasa A oferuje różne warianty zawieszeń. Standardem są koła o średnicy 16 cali, podobnie jak system wyboru profilu jazdy DYNAMIC SELECT, który za naciśnięciem przycisku pozwala wpływać na charakterystykę pojazdu (w połączeniu z opcjonalną aktywną kontrolą tłumienia – również na sposób resorowania).

Podobnie jak poprzedniczki, z przodu nowa Klasa A jest zawieszona na kolumnach MacPhersona. Mocniejsze wersje, takie jak A 250, oraz wszystkie odmiany z napędem 4MATIC otrzymują wyrafinowane tylne zawieszenie o konstrukcji czterowahaczowej. Tylna oś montowana jest na ramie pomocniczej, odizolowanej od nadwozia za pomocą gumowych tulei – tak, aby ograniczyć wibracje przenoszone od zawieszenia na nadwozie. W sumie proporcja wykorzystania aluminium w konstrukcji zawieszenia w nowej Klasie A jest jedną z najwyższych spośród wszystkich zawieszeń w tym segmencie. Bazowe modele A 200 oraz A 180 d zaopatrzono z tyłu w belkę skrętną.

Standardowo Klasa A otrzymuje komfortowe zawieszenie ze stalowymi sprężynami i układem DYNAMIC SELECT. Sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm ma specjalnie zestrojone sprężyny i amortyzatory, zapewniające bardziej sportowe zachowanie na drodze. Zawieszenie z aktywną regulacją tłumienia pozwala kierowcy na wybór preferowanej charakterystyki resorowania.



Modele nowego Mercedesa Klasy A w chwili premiery rynkowej:



+---------------------------+----------+----------+----------+
| MODEL | A 200 | A 200 | A 250 |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Przekładnia | 7G-DCT | MT 6 | 7G-DCT |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Moc maks. (kW/KM) | 120/163 | 120/163 | 165/224 |
| przy obr./min | 5500 | 5500 | 5500 |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Maks. mom. obr. (Nm) | 250 | 250 | 350 |
| przy obr./min | 1620 | 1620 | 1800 |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Średnie zuż. paliwa | 5,1 | 5,6 | 6,0 |
| (l/100 km) | | | |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Średnie emisje CO2 (g/km) | 120 | 133 | 141 |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 | 8,2 | 6,2 |
| (s) | | | |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Prędkość maks. (km/h) | 225 | 225 | 250 |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Długość (mm) | 4419 | 4419 | 4419 |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Szerokość (mm) | 1796 | 1796 | 1796 |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Wysokość (mm) | 1440 | 1440 | 1445 |
+---------------------------+----------+----------+----------+
| Rozstaw osi (mm) | 2729 | 2729 | 2729 |
+---------------------------+----------+----------+----------+

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL