Nowy elektryczny Mercedes - EQC
dodano: 2018-09-12 19:01:31, dodał: Redakcja, źródło: Mercedes-Benz Polska
Dwa lata temu, podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował koncepcję nowej marki produktów i rozwiązań technicznych z zakresu elektromobilności. W połowie 2019 r. nadejdzie moment jej rynkowego debiutu: pierwszym Mercedesem, który trafi do sprzedaży pod marką EQ, będzie model EQC.
Jego spójny, „czysty” design sprawia, że jest pionierem awangardowego, „elektryzującego” wyglądu – a jednocześnie wpisuje się w idiom projektowania w duchu „progresywnego luksusu”. W zakresie jakości, bezpieczeństwa i komfortu EQC jest prawdziwym Mercedesem wśród aut elektrycznych, przekonując niespotykaną sumą swoich atrybutów.
Jako pierwszy model Mercedes-Benz pod marką produktowo-technologiczną EQ, Mercedes-Benz EQC otrzymał liczne pionierskie detale stylistycznei charakterystyczne akcenty kolorystyczne. Zarówno na zewnątrz, jaki w kabinie ucieleśnia idiom projektowania w duchu „progresywnego luksusu”. Wynika to z połączenia nieznanej dotąd urody, świadomego starcia elementów cyfrowych z analogowymi, a także płynnego zespolenia intuicyjnego i fizycznego designu.
Muskularne proporcje sprawiają, że EQC jest klasyfikowany jako pojazd typu crossover/SUV. Wydłużona linia dachu i kształt bocznych okien,z nawiązującym do aut coupé spłaszczeniem z tyłu, pozycjonują go pomiędzy SUV-ami a SUV-ami typu coupé.
Szczególnie wyrazistym elementem jest duży czarny panel łączący przednie lampy i grill. Po raz pierwszy jego górną krawędź tworzą włókna światłowodowe, stanowiące wizualny łącznik pomiędzy światłami dziennymio typowym dla Mercedesa kształcie. Nocą tworzy on niemal nieprzerwany, poziomy pas świetlny. Montowane w standardzie reflektory MULTIBEAM LED otrzymały moduły i wypełnienie w kolorze czarnym, z błyszczącym wykończeniem. Subtelnym potwierdzeniem przynależności do nowej rodziny EQ są kontrastujące akcenty kolorystyczne: niebieskie pasy na czarnym tle oraz napis „MULTIBEAM” – także w kolorze niebieskim.
Również wysokiej jakości wnętrze EQC wyróżnia się awangardowym wzornictwem. Przykład: karbowana krawędź panelu wskaźników, przypominająca żebra chłodzące wzmacniacza hi-fi. Typowa dla Mercedes-Benz forma „skrzydła” jest tu asymetryczna, z wycięciem w sekcji kierowcy – instrumenty sterowania są zwrócone w jego kierunku. Uwagę zwracają błyszczące, kasetowe obudowy płaskich otworów wentylacyjnychz poprzeczkami w kolorze różowego złota.
Jako pierwszy model Mercedes-Benz oferowany pod marką produktówi techniki EQ, model EQC korzysta z całkiem nowego układu napędowegoz dwiema kompaktowymi jednostkami elektrycznymi, po jednej przy każdejz osi. Efekt: EQC ma charakterystykę pojazdu z napędem na cztery koła.
Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 300 kW oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Energię do zasilania silników magazynuje litowo-jonowy akumulatoro pojemności 80 kWh (NEDC). Zużycie prądu oraz zasięg pojazdu w istotnym stopniu uzależnione są od stylu jazdy. EQC oferuje kierowcy pięć programów jazdy o zróżnicowanej charakterystyce: Comfort, Eco, Max, Range, Sport oraz tryb indywidualnej konfiguracji. W programach bardziej nastawionych na jazdę ekonomiczną ważną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, który zachęca kierowcę do oszczędzania energii. Kierowca może też regulować stopień rekuperacji energii – służą do tego manetki przy kierownicy.
System ECO Assist zapewnia z kolei wszechstronne wsparciew przewidującym stylu jazdy: m.in. informuje, kiedy warto zdjąć nogę z pedału przyspieszenia – np. dlatego, że pojazd zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości, a dodatkowo oferuje funkcje takie jak żeglowanie oraz specjalna strategia rekuperacji. Uwzględnia przy tym dane z układu nawigacji, systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnych systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).
Dane techniczneEmisje CO2:
0 g/kmZużycie energii (NEDC):
22,2* kWh/100 kmZasięg (NEDC):
ponad 450* kmZespół napędowy:
2 silniki asynchroniczne, napęd na cztery kołaMoc maksymalna:
300 kW (408 KM)Maksymalny moment obrotowy:
765 NmPrędkość maksymalna:
180 km/h (ograniczona)Przyspieszenie 0-100 km/h:
5,1 sAkumulator:
litowo-jonowyPojemność akumulatora (NEDC):
80 kWhMasa akumulatora:
650 kgDługość/szerokość (z lusterkami)/wysokość:
4761/1884 (2096)/1624 mmRozstaw kół (przód/tył):
1625/1615 mmRozstaw osi:
2873 mmPojemność bagażnika (zależy od wyposażenia):
około 500 lMasa własna/dopuszczalna masa całkowita/ładowność (DIN):
2425*/2930/505 kgMaksymalny uciąg przyczepy (12%):
1800 kg
Przeczytaj również