| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Nowy elektryczny Mercedes - EQC
dodano: 2018-09-12 19:01:31, dodał: Redakcja, źródło: Mercedes-Benz Polska

Dwa lata temu, podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował koncepcję nowej marki produktów i rozwiązań technicznych z zakresu elektromobilności. W połowie 2019 r. nadejdzie moment jej rynkowego debiutu: pierwszym Mercedesem, który trafi do sprzedaży pod marką EQ, będzie model EQC.

Jego spójny, „czysty” design sprawia, że jest pionierem awangardowego, „elektryzującego” wyglądu – a jednocześnie wpisuje się w idiom projektowania w duchu „progresywnego luksusu”. W zakresie jakości, bezpieczeństwa i komfortu EQC jest prawdziwym Mercedesem wśród aut elektrycznych, przekonując niespotykaną sumą swoich atrybutów.

Jako pierwszy model Mercedes-Benz pod marką produktowo-technologiczną EQ, Mercedes-Benz EQC otrzymał liczne pionierskie detale stylistycznei charakterystyczne akcenty kolorystyczne. Zarówno na zewnątrz, jaki w kabinie ucieleśnia idiom projektowania w duchu „progresywnego luksusu”. Wynika to z połączenia nieznanej dotąd urody, świadomego starcia elementów cyfrowych z analogowymi, a także płynnego zespolenia intuicyjnego i fizycznego designu.

Muskularne proporcje sprawiają, że EQC jest klasyfikowany jako pojazd typu crossover/SUV. Wydłużona linia dachu i kształt bocznych okien,z nawiązującym do aut coupé spłaszczeniem z tyłu, pozycjonują go pomiędzy SUV-ami a SUV-ami typu coupé.

Szczególnie wyrazistym elementem jest duży czarny panel łączący przednie lampy i grill. Po raz pierwszy jego górną krawędź tworzą włókna światłowodowe, stanowiące wizualny łącznik pomiędzy światłami dziennymio typowym dla Mercedesa kształcie. Nocą tworzy on niemal nieprzerwany, poziomy pas świetlny. Montowane w standardzie reflektory MULTIBEAM LED otrzymały moduły i wypełnienie w kolorze czarnym, z błyszczącym wykończeniem. Subtelnym potwierdzeniem przynależności do nowej rodziny EQ są kontrastujące akcenty kolorystyczne: niebieskie pasy na czarnym tle oraz napis „MULTIBEAM” – także w kolorze niebieskim.

Również wysokiej jakości wnętrze EQC wyróżnia się awangardowym wzornictwem. Przykład: karbowana krawędź panelu wskaźników, przypominająca żebra chłodzące wzmacniacza hi-fi. Typowa dla Mercedes-Benz forma „skrzydła” jest tu asymetryczna, z wycięciem w sekcji kierowcy – instrumenty sterowania są zwrócone w jego kierunku. Uwagę zwracają błyszczące, kasetowe obudowy płaskich otworów wentylacyjnychz poprzeczkami w kolorze różowego złota.

Jako pierwszy model Mercedes-Benz oferowany pod marką produktówi techniki EQ, model EQC korzysta z całkiem nowego układu napędowegoz dwiema kompaktowymi jednostkami elektrycznymi, po jednej przy każdejz osi. Efekt: EQC ma charakterystykę pojazdu z napędem na cztery koła.

Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 300 kW oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Energię do zasilania silników magazynuje litowo-jonowy akumulatoro pojemności 80 kWh (NEDC). Zużycie prądu oraz zasięg pojazdu w istotnym stopniu uzależnione są od stylu jazdy. EQC oferuje kierowcy pięć programów jazdy o zróżnicowanej charakterystyce: Comfort, Eco, Max, Range, Sport oraz tryb indywidualnej konfiguracji. W programach bardziej nastawionych na jazdę ekonomiczną ważną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, który zachęca kierowcę do oszczędzania energii. Kierowca może też regulować stopień rekuperacji energii – służą do tego manetki przy kierownicy.

System ECO Assist zapewnia z kolei wszechstronne wsparciew przewidującym stylu jazdy: m.in. informuje, kiedy warto zdjąć nogę z pedału przyspieszenia – np. dlatego, że pojazd zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości, a dodatkowo oferuje funkcje takie jak żeglowanie oraz specjalna strategia rekuperacji. Uwzględnia przy tym dane z układu nawigacji, systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnych systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).

Dane techniczne
Emisje CO2: 0 g/km
Zużycie energii (NEDC): 22,2* kWh/100 km
Zasięg (NEDC): ponad 450* km

Zespół napędowy: 2 silniki asynchroniczne, napęd na cztery koła
Moc maksymalna: 300 kW (408 KM)
Maksymalny moment obrotowy: 765 Nm
Prędkość maksymalna: 180 km/h (ograniczona)
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,1 s

Akumulator: litowo-jonowy
Pojemność akumulatora (NEDC): 80 kWh
Masa akumulatora: 650 kg

Długość/szerokość (z lusterkami)/wysokość: 4761/1884 (2096)/1624 mm
Rozstaw kół (przód/tył): 1625/1615 mm
Rozstaw osi: 2873 mm
Pojemność bagażnika (zależy od wyposażenia): około 500 l

Masa własna/dopuszczalna masa całkowita/ładowność (DIN): 2425*/2930/505 kg
Maksymalny uciąg przyczepy (12%): 1800 kg

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL