| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Fiat Centoventi - pierwszy elektryczny model
dodano: 2019-03-08 11:58:42, dodał: Redakcja, źródło: Fiat (Fiat Chrysler Automobiles)

Podczas 89. Salonu Samochodowego w Genewie włoska marka świętuje 120 urodziny. Z tej okazji Fiat prezentuje koncepcyjnego Fiata Centoventi - pierwszy w historii elektryczny model.



Fiata Centoventi to samochód koncepcyjny wyrażający ideę włoskiej marki dotyczącą masowej mobilności w najbliższej przyszłości. Jest wyrazem odważnej, demokratycznej futurystycznej wizji opartej na 120-letniej historii i doświadczeniu w tej dziedzinie, stąd nazwa prototypu, która po włosku oznacza „sto dwadzieścia".

Fiat Concept Centoventi, zgodnie z tradycją, odcina się od przeszłości i wykracza poza dotychczasowe granice. Tak było w latach 50., kiedy to Fiat 500 zainicjował rewolucję przemysłową i kulturalną i zmotoryzował Włochy, pokonując tradycyjne kategorie, jeśli chodzi o wygląd, design i inżynierię, stając się dziełem nieporównywalnym do żadnego innego w historii przemysłu motoryzacyjnego, pierwszym prawdziwym przykładem mobilności oferowanej w przystępnej cenie masowemu odbiorcy.
Czy możemy sobie wyobrazić coś równie rewolucyjnego w przyszłości naszych nowoczesnych miast? Odpowiedzią na to pytanie jest Fiat Concept Centoventi, najbardziej przystępny cenowo elektryczny samochód i jeden z niewielu mogący zaoferować naprawdę satysfakcjonujący zasięg, umożliwiający długie podróże poza miasto.

Na etapie projektowania i rozwoju nowego modelu, marka skupiła się na swojej najbardziej pomysłowej, przystępnej cenowo wersji, odwołując się do tradycji, która stworzyła samochody o modularnych wnętrzach i wyróżniającej się stylistyce.

Fiat Centoventi Concept
Fiat Centoventi Concept

Podstawowe dane techniczne koncepcyjnego Fiata Centoventi
Długość: 3680 mm
Wysokość: 1527 mm
Szerokość: 1740 mm (z lusterkami drzwi 1846 mm)
Rozstaw osi: 2430 mm
Zwis przedni: 658 mm
Zwis tylny: 592 mm

Fiat Concept Centoventi to zasadniczo „czyste płótno", pełne możliwości, które można pomalować zgodnie z gustami i potrzebami bez ograniczeń indywidualizacji związanych z konkretnym momentem zakupu. Produkowany w jednej wersji kolorystycznej nadwozia, które może być „pomalowane" za pomocą programu „4U" - Klient ma do wyboru 4 rodzaje dachu, 4 zderzaki, 4 rodzaje kołpaków i 4 folie zewnętrzne. Zatem, podobnie jak nowoczesne urządzenia, samochód ten można swobodnie i dowolnie „aktualizować", jeśli chodzi o kolory, konfigurację wnętrza, konfigurację dachu, system multimedialny, a nawet zasięg akumulatora. To jedna z mocnych stron tego koncepcyjnego samochodu: właściciele nie muszą już czekać na nowe edycje specjalne czy face liftingi, ponieważ mogą „zmienić" swój samochód w dowolnym momencie. Model jest jeszcze bardziej rewolucyjny dzięki 120 dodatkowym akcesoriom, tworzących prawdziwie nowy model biznesowy oraz społeczność fanów Fiata Concept Centoventi.

Modułowe, jasne i przestronne to określenia, które najlepiej opisują wnętrze Fiata Concept Centoventi, które jest w pełni konfigurowalne i może pomieścić cztery osoby. Wystarczy tylko wejść do środka, by od razu odczuć, że zostało zaprojektowane z myślą o ludziach i ich podejściu do dzisiejszego świata.
Fiat Centoventi Concept
Fiat Centoventi Concept

Zgodnie z założeniem, poszczególne części wnętrza są stworzone w konfiguracji typu „plug and play". Deska rozdzielcza ma małe otwory, w których można zamontować wiele dodatkowych elementów, o dowolnym kształcie i funkcji, dzięki opatentowanemu blokującemu systemowi mocowania, podobnemu do słynnych klocków Lego.
To samo podejście odnajdujemy na panelach drzwi, zainspirowanych drzwiami lodówki, które można w pełni dostosować do własnych potrzeb: charakteryzują się one płaską powierzchnią,minimalistycznym wzornictwem i mogą być wyposażone w razie potrzeby w kieszenie, uchwyty na butelki i głośniki.
Innowacyjne są również fotele, z odkrytą konstrukcją wykonaną z nowoczesnych materiałów, natomiast poduszki i zagłówki foteli można z łatwością wymienić, zmieniając ich kolory i materiały. W miejsce przedniego fotela pasażera można w razie potrzeby wstawić organizer lub fotelik dziecięcy. Fotele tylne składają się z wysuwanej kanapy, a oparcie fotela można obrócić, tworząc „bagażnik" o wyjątkowej pojemności.
Fiat Centoventi Concept
Fiat Centoventi Concept

Dzięki użytym materiałom, Fiat Concept Centoventi odkrywa nowe horyzonty konstrukcyjne, czerpiąc inspirację z modnych przedmiotów codziennego użytku oraz wykorzystując innowacyjne rozwiązania technologiczne i unikatowe procesy produkcyjne. Siedzenie, na przykład, wykonane jest z nowoczesnego tworzywa, charakteryzującego się nowym składem opartym na żywicach poliolefinowych, wyprodukowanego w trakcie jedynego takiego, opatentowanego procesu produkcyjnego. W efekcie powstał materiał trzy razy lżejszy, niż inne formowalne tworzywa, jak np. pianki, a co więcej, jest on barwiony bezpośrednio w masie, to znaczy nie ma zewnętrznej powłoki, wygląda atrakcyjnie i jest miękki w dotyku. Ponadto, to innowacyjne tworzywo ma właściwości przeciwbakteryjne, jest odporne na promieniowanie i całkowicie zmywalne, nie mówiąc już o tym, że może być barwione w nieskończoną ilość odcieni, w tym na metalik i perłę o intensywnych i nasyconych pigmentach.
Niezwykle innowacyjna jest również, wykorzystująca w 100% włókno z recyklingu, technologia „3D knit" oparć siedzeń i zagłówków. Technologia ta była z powodzeniem wykorzystywana nie tylko w branży sportowej, do produkcji na przykład sneakersów czy też odzieży techniczno-sportowej, ale również we wnętrzach, do tworzenia innowacyjnych, funkcjonalnych i elastycznych siedzeń. Oprócz tego, ten konkretny proces pozwala wytworzyć sploty tkanin o różnym przekroju, co zapobiega wytwarzaniu odpadów wymagających utylizacji.

Znajdująca się na wprost kierowcy innowacyjna, monolityczna deska rozdzielcza nawiązuje do legendarnej „kieszeni" Pandy i wyróżnia się niezwykłym, opatentowanym przez Fiata systemem otworów służących do bezpiecznego, indywidualnego mocowania różnego rodzaju akcesoriów: od uchwytu na kubek przez wnękę na butelki, aż po schowek na rękawiczki czy cokolwiek, czego może potrzebować Klient. A to wszystko, by stworzyć przytulne, wygodne otoczenie.

Równie rewolucyjny zestaw wskaźników dostępny jest w dwóch wariantach: w pierwszym sercem systemu jest smartfon w zestawieniu z 10-calowym ekranem, natomiast drugi, bardziej tradycyjny przewiduje drugi zintegrowany wyświetlacz dając łączną wielkość 20 cali.
W pierwszym przypadku, bez dodatkowych kosztów, kierowcy mogą przyłączyć swoje smartfony lub tablety do deski rozdzielczej i obsługiwać nawigację, muzykę, wiadomości czy inne funkcje.

Swoboda indywidualizacji jest widoczna również poprzez zastosowane źródło energii elektrycznej, która napędza Fiata Concept Centoventi. Mowa tu o zestawie modułowych akumulatorów, które zapewniają dużą elastyczność zarządzania. W standardzie, samochód oferuje zamontowaną fabrycznie baterię o zasięgu 100 km. Jednak w razie potrzeby jego zwiększenia, można zakupić lub wypożyczyć nawet 3 dodatkowe akumulatory, zapewniające wzrost zasięgu o 100 km każda. Dodatkowe akumulatory są montowane przez sieć serwisową pod podłogą samochodu. Wyjątkowa łatwość i szybkość ich montażu i demontażu jest zapewniona przez przesuwną szynę, która podtrzymuje i łączy akumulatory. Istnieje również możliwość dodatkowego akumulatora, wkładanego pod siedzenie, który może zostać odłączony i załadowany bezpośrednio w domu lub garażu użytkownika, tak samo, jak akumulator nowoczesnego e-bike'a. W sumie można uzyskać całkowity zasięg 500 kilometrów. Zresztą, dzięki umieszczeniu akumulatorów dokładnie pośrodku obu osi auta, poniżej jego środka ciężkości, rozkład mas oraz dynamika auta pozostają niezmienione, niezależnie od liczby zainstalowanych akumulatorów. Układ hamulcowy ma odpowiednią wielkość, by zapewnić maksymalne hamowanie, nawet przy pełnym obciążeniu. Wreszcie, u podstawy przedniej szyby znajduje się rozgałęźnik elektryczny Oprócz tego, że świeci w ciemności, gniazdo może służyć również, jako latarka elektryczna czy urządzenie do odmrażania szyby przedniej.

Galeria: Fiat Centoventi Concept


Komentarze

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2019



Partner techniczny TMNET.PL