| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Nowe Audi SQ5 TDI - z elektryczną sprężarką
dodano: 2019-03-20 09:00:45, dodał: Redakcja, źródło: Audi Media Polska

Poteżne 700 Nm momentu obrotowego, 347 KM (255 kW) mocy to symbol nowego Audi SQ5 TDI. (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,8 – 6,6*, łączna emisja CO2 w g.km: 177 – 172*), Podobnie jak model pierwszej generacji, wyposażone zostało w mocny silnik V6. Elektrycznie napędzana sprężarka zapewnia maksymalny moment obrotowy sportowego SUV’a już na pierwszym biegu, a system mild hybrid dodatkowo zwiększa jego wydajność.

Jednostka napędowa 3.0 V6 TDI montowana w nowym Audi SQ5 TDI łączy zalety stałego dostępu do dużej mocy z wysoką wydajnością. 347 KM (255 kW) i 700 Nm – olbrzymi moment obrotowy dostępny jest w szerokim zakresie od 2500 do 3100 obr./min. Wysokoprężny silnik V6 rozpędza sportowego SUV’a do prędkości autostradowej w 5,1 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Według założeń cyklu testowego NEDC, auto spala od 6,6 do 6,8 litrów oleju napędowego na 100 km, co odpowiada emisji 172 – 177 gram dwutlenku węgla na kilometr. Audi SQ5 TDI spełnia w ten sposób wymagania normy emisyjnej Euro 6.

48-voltowy centralny system elektryczny składa się z elektrycznie napędzanej sprężarki (EAV) oraz układu mild hybrid. Energia gromadzona jest w litowo-jonowym akumulatorze o pojemności 10 Ah, który umieszczono pod podłogą bagażnika. Konwerter prądu stałego w prąd zmienny łączy całość z systemem 12-voltowym.
Audi SQ5 TDI
Audi SQ5 TDI

Elektrycznie napędzana sprężarka to świetne uzupełnienie turbosprężarki. Wspomaga ona układ wtedy, gdy gazy spalinowe nie mają wystarczającej energii do poruszania klasycznej turbosprężarki, np. podczas startu i podczas przyspieszania w niskim zakresie obrotów – do 1650 obr./min. Dzięki niej natychmiast, gdy tylko kierowca będzie go potrzebował, dostępny jest wysoki moment obrotowy bez efektu tzw. „turbodziury”. Rozwiązanie to sprawdza się najbardziej podczas startu, wyprzedzania, czy wychodzenia z zakrętu. W codziennych, normalnych sytuacjach drogowych, wczesny i szybki rozwój momentu obrotowego wpływa na utrzymywanie niskich obrotów silnika, a co za tym idzie niskiego spalania.

Elektrycznie napędzana sprężarka umieszczona jest blisko silnika, na ścieżce wylotowej powietrza z intercoolera. Sprężarka EAV wchodzi do gry, gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc, a turbosprężarka wciąż ma zbyt mały ładunek. Niewielki, kompaktowy silniczek elektryczny o mocy wyjściowej 7 kW, w zaledwie 300 milisekund rozpędza koło kompresji do prędkości 65 000 obr./min., w wyniku czego sprężarka wytwarza ciśnienie doładowujące o wartości 1,4 bara.

System MHEV (mild hybrid electric vehicle) w nowym Audi SQ5 TDI jest w stanie zredukować zużycie paliwa nawet o 0,7 litra na 100 km. Jego sercem jest alternator-rozrusznik (RSG) połączony z wałem korbowym. Podczas zwalniania pojazdu, dzięki RSG auto może rekuperować nawet 12 kW energii. Zaoszczędzona energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze litowo-jonowym, a następnie dystrybuowana do różnych odbiorników systemu elektrycznego.
Audi SQ5 TDI
Audi SQ5 TDI

Jeżeli kierowca przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, nowe Audi SQ5 TDI w zależności od ustawień systemu Audi drive select może rekuperować energię, jechać na luzie z rozłączonym sprzęgłem lub żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. RSG ponownie uruchamia jednostkę napędową, gdy tylko kierowca znów dotknie pedału gazu, a następuje to szybciej i łagodniej niż w przypadku konwencjonalnego startera. MHEV sprawia, że system start/stop załącza się już przy prędkości 22 km/h. Jeśli samochód wyposażony jest w adaptacyjny tempomat ACC, silnik uruchamia się ponownie gdy tylko auto przed naszym SQ5 TDI ruszy, nawet pomimo tego, że pedał hamulca naszego pojazdu jest cały czas wciśnięty.

Za przekazywanie mocy silnika odpowiedzialna jest szybka, łagodnie zmieniająca biegi, ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia tiptronic. Jej niższe biegi charakteryzują się krótkimi, sportowymi przełożeniami, a dłuższe biegi wyższe pozwalają obniżyć liczbę obrotów i spalanie paliwa. Nowe, szczegółowe rozwiązania techniczne pozwalają na efektywną współpracę skrzyni biegów z systemem MHEV. Jeśli sportowy SUV toczy się na luzie, albo gdy jego silnik jest wyłączony, sprzęgło jest otwarte, a przepływ mocy przerwany. Elektryczna pompa olejowa umożliwia skrzyni tiptronic załączenie podczas żeglowania takiego biegu, jaki będzie potrzebny w momencie kolejnego rozruchu.

Podobnie jak wszystkie modele Audi typu S, nowe SQ5 TDI standardowo wyposażone jest w stały napęd na cztery koła quattro. W normalnych warunkach drogowych samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy między kołami przedniej i tylnej osi w stosunku 40:60. Gdy czujniki systemu wykryją poślizg, większa część momentu przekierowywana jest na oś z lepszą trakcją. W zależności od sytuacji drogowej, na oś przednią może zostać przekierowane 70 procent momentu, a na oś tylną nawet 85 procent momentu.
Audi SQ5 TDI
Audi SQ5 TDI

Integralną funkcją napędu na cztery koła quattro jest aktywna na wszystkich rodzajach nawierzchni, inteligentna funkcja oprogramowania: selektywny rozkład momentu obrotowego między kołami. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów minimalnie przyhamowuje ona koła po wewnętrznej stronie zakrętu, jeszcze zanim zaczną one wpadać w poślizg. Moc przekazywana jest wtedy za pośrednictwem dyferencjału na koła z lepszą przyczepnością. Sportowy SUV dzięki temu zawsze bardzo łatwo wchodzi w zakręty. Jego zachowanie pozostaje długo neutralne, a prowadzenie jest stabilne, precyzyjne i zwrotne.

Klienci mogą również zamówić nowe SQ5 TDI wyposażone w sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi. W trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów mechanizm aktywnie rozdziela moc pomiędzy tylnymi kołami. Sportowy dyferencjał dosłownie wciska samochód w zakręt, eliminując podsterowność już w zarodku. Gdy auto przyspiesza w naprawdę ciasnym zakręcie, mechanizm wysyła na zewnętrzne tylne koło jeszcze więcej momentu obrotowego i w ten sposób jeszcze bardziej poprawia zwinność pojazdu.

Zaawansowane technicznie pięciowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu pojazdu to fundament sportowej charakterystyki prowadzenia nowego Audi SQ5 TDI. Audi oferuje również opcjonalny, dynamiczny układ kierowniczy, w którym przekładnia falowa, w zależności od prędkości i kąta skrętu kół, w bardzo szerokim zakresie zmienia stosunek przełożenia. Standardem w nowym SQ5 TDI jest zawieszenie z kontrolą tłumienia. W porównaniu z zawieszeniem standardowym, jest ono obniżone o 30 milimetrów. Daje to idealną interakcję pomiędzy komfortem a dynamiką.

Układ regulacji tłumienia amortyzatorów, podobnie jak sportowy mechanizm różnicowy, silnik, układ kierowniczy i charakterystyka skrzyni tiptronic, regulowany jest z poziomu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Z jego pomocą kierowca może różnicować funkcje systemu w wielu profilach. Inną opcją przewidzianą dla tego modelu jest charakterystyczne dla modeli typu S adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Dostosowuje ono do realnej sytuacji drogowej nie tylko stopień i twardość amortyzacji, ale również stopień wychylenia nadwozia.
Audi SQ5 TDI
Audi SQ5 TDI

Do sportowego charakteru Audi SQ5 TDI nawiązuje szereg zewnętrznych detali. Podkreślone stylistycznie zderzaki mają mocno zarysowane kontury bocznych wlotów powietrza z przodu oraz grill dyfuzora z tyłu z oczkami w kształcie plastra miodu. Grill osłony chłodnicy Singleframe ma podwójne aluminiowe listwy poprzeczne i kontrastowe wypełnienia u dołu w matowym kolorze szarym – twilight gray. Logo S na tle czerwonego rombu pojawia się w kilku miejscach, dodając stylistyce zewnętrznej smaku.

Reflektory przednie i światła tylne Audi SQ5 TDI standardowo są światłami diodowymi. Dodatkowo, funkcja dynamicznej sygnalizacji skrętu nadaje autu niepowtarzalnego charakteru. Obudowy lusterek zewnętrznych i klamry sportowego dyfuzora lśnią kolorem aluminium. Listwy progowe w kolorze nadwozia podkreślają sportową naturę auta. Ekskluzywny kolor nadwozia, czarny – panther black, zarezerwowany jest wyłącznie dla modelu Audi SQ5 TDI.

Nowe Audi SQ5 TDI standardowo wyposażone jest w 20-calowe, aluminiowe felgi i opony w rozmiarze 255/45. Felgi 21-calowe dostępne są opcjonalnie. Dostępna jest również szeroka gama felg 21-calowych dostarczanych przez Audi Sport.

Ciemne wnętrze pojazdu wita kierowcę i pasażerów podświetlanymi progami z logo S. Kontrastowe przeszycia na skórzanej kierownicy i na sportowych fotelach podkreślają atmosferę elegancji i dynamiki. Sportowe fotele S ze skóry i Alcantary mogą być opcjonalnie zamienione na całkowicie skórzane fotele ze skóry Finenappa z romboidalnymi wzorami na siedziskach i na oparciach oraz z funkcją pneumatycznego masażu. Standardem są wstawki ozdobne ze szczotkowanego aluminium, a opcjonalnie w ich miejscu mogą znaleźć się wstawki z eleganckiego drewna lub z ekskluzywnego karbonu. Manetki zmiany biegów przy kierownicy mają kolor aluminium, a pedały i podparcie lewej nogi wykończone są aplikacjami z nierdzewnej stali.

Opcjonalna tylna kanapa plus nowego Audi SQ5 TDI dzieli się na trzy części. Opcjonalnie również dostępna jest możliwość jej przesuwania do przodu i do tyłu oraz regulacji jej oparć. Bagażnik ma podstawową pojemność 550 litrów, ale można ją zwiększyć aż do 1550 litrów, składając oparcie tylnych siedzeń.

Nowe Audi SQ5 TDI proponuje szeroką gamę systemów wsparcia kierowcy. Predyktywny asystent wydajności udziela kierowcy wskazówek pomagających zmniejszyć spalanie. Asystent toru jazdy pomaga utrzymać się na pasie drogi i w spowolnionym ruchu może przejąć niektóre obowiązki związane z prowadzeniem auta. Ostrzeżenie o odległości alarmuje kierowcę, gdy odległość pomiędzy naszym samochodem, a pojazdem znajdującym się przed nami spada szybko poniżej progu bezpieczeństwa. Te i jeszcze inne funkcje zebrane są razem w jeden, opcjonalny pakiet systemów wspierających kierowcę w ruchu pozamiejskim.

Opcjonalne funkcje wykrywania ruchu poprzecznego w tyle pojazdu, ostrzeżenia przed wysiadaniem, asystenta unikania kolizji i asystenta skrętu, podnoszą bezpieczeństwo jazdy w warunkach codziennego użytkowania. To samo dotyczy systemów z gamy „pre sense”. Standardowym systemem jest tu pre sense city, ostrzegający kierowcę o zagrożeniu kolizją z pieszym lub innym pojazdem, a w razie potrzeby, w ramach limitów systemowych, inicjujący automatyczne hamowanie awaryjne. Asystent parkowania, bazujący na obrazach pozyskiwanych z kamery system rozpoznawania znaków drogowych i asystent zjazdu z wzniesienia, uzupełniają gamę systemów opcjonalnych.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL