| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
70 lat marki Abarth!
dodano: 2019-04-03 08:17:36, dodał: Redakcja, źródło: Abarth (Fiat Chrysler Automobiles)

31 marca marka Abarth skończyła 70 lat. Ten ważny kamień milowy w sportach motorowych to kolejny rekord włoskiej marki, która bardziej niż kiedykolwiek napędza marzenia fanów na całym świecie.

Opowieść o kluczowych etapach historii marki Abarth jest okazją do ponownego odkrycia ustanawiających rekordy samochodów, rewolucyjnych zestawów tuningowych i legendarnych wyścigów, dzięki którym marka osiągnęła sukcesy zarówno, jeśli chodzi o postęp technologiczny, jak i sporty motorowe" - wyjaśnia Luca Napolitano, szef marek Fiat i Abarth dla regionu EMEA. „Wszystko to jest częścią historii i teraźniejszości Abartha, dzięki zaangażowaniu i dumie wyjątkowych osób pracujących w fabrykach i biurach oraz na torach wyścigowych. Oprócz satysfakcji sportowej, dla inżynierów i techników marki spod znaku Skorpiona wyścigi są trudnym terenem, na którym testowane są, w najbardziej niesprzyjających warunkach, innowacyjne rozwiązania technologiczne, zanim zostaną one przeniesione do modeli Abartha z seryjnej produkcji. W ten sposób możemy uzyskać najlepsze wyniki pod względem osiągów, bezpieczeństwa i niezawodności, i zaoferować je naszym Klientom".
Fiat 124 Abarth Rally
Fiat 124 Abarth Rally

Historia marki z logo Skorpiona rozpoczęła się 31 marca 1949 roku, kiedy to Carlo Abarth założył Abarth & C. przy wsparciu kierowcy Guido Scagliariniego. Na arenie sportowej zadebiutował on modelem 204 A, bazującym na Fiacie 1100. Samochód zwrócił na siebie uwagę 10 kwietnia 1950 roku, kiedy Tazio Nuvolari zasiadł za jego kierownicą, by wygrać swój ostatni wyścig na trasie Palermo-Monte Pellegrino.
Od tamtej pory historia marki Abarth była usłana sportowymi i przemysłowymi rekordami, pozostając wierną filozofii założyciela, czyli maksymalnym osiągom, dbałości o detale każdego produktu i ciągłym udoskonaleniom technicznym. W zasadzie kariera Carlo Abartha zaczęła się od motocykli, a nie samochodów. W wieku dwudziestu lat zdobył pierwszą wygraną, ścigając się na motocyklu Motor Thun, a w następnym roku zbudował swój pierwszy spersonalizowany motocykl pod marką Abarth. Niestety, podczas zawodów w Linz doznał wypadku, który zmusił go do porzucenia tego sportu. Kontynuował jednak ściganie na motocyklu z wózkiem bocznym, rzucając wyzwanie pociągowi Orient Express na liczącej 1370 km trasie z Wiednia do Ostendy i oczywiście, wygrywał.

W wyniku drugiego poważnego wypadku w 1939 roku, Carlo musiał już zupełnie zrezygnować z kariery sportowej. Wydarzenie to zapoczątkowało nową erę dla Carlo Abartha. W 1945 roku wyjechał do włoskiego Merano i uzyskał włoskie obywatelstwo. Następnie, po krótkim epizodzie w firmie Cisitalia, w 1949 roku Carlo założył firmę Abarth & C. produkującą zestawy tuningowe do masowo produkowanych samochodów, które poprawiały osiągi, moc i przyśpieszenie. Na szczególną uwagę zasługiwały przede wszystkim układy wydechowe, które z biegiem lat stały się prawdziwą ikoną stylu „Abarth". Po zaledwie kilku latach, Abarth & C. stał się globalną firmą. Od 1962 roku produkowała około 257 000 układów wydechowych rocznie, z których 65% było przeznaczone na eksport.
Fiat Abarth 750 zaprojektowany przez Bertone (1956)
Fiat Abarth 750 zaprojektowany przez Bertone (1956)

Najlepsze lata rozwoju firmy przypadły na koniec lat '50 i '60. W 1956 roku, dzięki Fiatowi Abarth 750 zaprojektowanemu przez Bertone, marka pobiła rekord wytrzymałości i prędkości. 18 czerwca na torze Monza, pobił on 24-godzinny rekord, uzyskując dystans 3743 km przy średniej prędkości 155 km/h. Od 27 do 29 czerwca, na tym samym torze, samochód ten ustanowił też rekordy średnich szybkości na 5000 i 10 000 km i 5000 mil oraz pokonanego dystansu w ciągu 48 i 72 godzin. Samochód ten został zaprojektowany przez Zagato w dwóch różnych wersjach: Fiat Abarth 750 Zagato (1956) i Fiat Abarth 750 GT Zagato (1956). Głęboki, rasowy warkot silnika dotarł do uszu Franklina Delano Roosevelta Jr., syna prezydenta USA, który udał się do Włoch, aby osobiście podpisać z firmą Abarth umowę na wyłączną dystrybucję jej samochodów.

W 1958 roku Abarth stworzył prawdziwe dzieło sztuki bazujące na nowym Fiacie 500, zmieniając całkowicie mały samochód użytkowy i maksymalizując jego potencjał i osiągi. W tym samym roku marka zintensyfikowała współpracę z Fiatem, ponieważ Fiat zobowiązał się przyznawać nagrody pieniężne Abarthowi w oparciu o liczbę zwycięstw i rekordów osiągniętych przez zespół. Wydarzenie to zapoczątkowało imponującą passę: 10 rekordów świata, 133 międzynarodowe rekordy, ponad 10 000 zwycięstw na torze. Marka wciąż obrastała legendą, stając się powszechnie znaną nazwą. Lata 60' były złotą dekadą dla Abartha, który stał się synonimem szybkości, odwagi, osiągów i rozwoju.
Fiat 500 Abarth (1958)
Fiat 500 Abarth (1958)

Lista samochodów z logo Abarth, które zapisały się chlubnie w historii wyścigów samochodowych, jest długa: od modelu 850 TC, który zwyciężał na wszystkich międzynarodowych torach, w tym na słynnym torze w Nürburgringu, po Fiata Abarth „1000 Berlina" i 2300 S, który zapisał się w historii niezwykłą serię rekordów na torze Monza, pomimo trudnych warunków pogodowych.
W roku 1971 Abarth oficjalnie wszedł w skład koncernu Fiata, legenda była kontynuowana w modelach Fiat 124 Abarth, zdobywcy tytułu Mistrza Europy w 1972 i 1975 roku, 131 Abarth, Mistrza Świata w 1977, 1978 i 1980 roku oraz Ritmo Abarth.

Niestety, Carlo Abarth zmarł 24 października 1979 roku, pod zodiakalnym znakiem Skorpiona, pod którym również się urodził. Ten znak zodiaku stał się symbolem założonej przez niego marki.
Carlo Abarth (1965)
Carlo Abarth (1965)

Wspaniała przeszłość wróciła ponownie w 2008 roku, kiedy to marka wprowadziła na rynek nową ofertę przygotowaną dla fanów sportów motorowych, oferując modele Abarth Grande Punto (2007) i Abarth 500 (2008), a także zestawy tuningowe do każdego samochodu oraz wersje wyścigowe Abarth Grande Punto Rally Super 2000 i Abarth 500 Assetto Corse. Od tamtej pory pojawiły się nowe modele: Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), Abarth 695 Biposto Record (2015), Abarth 695 Rivale (2017), Abarth 124 spider, Abarth 124 rally (oba wprowadzone na rynek w 2016 roku), Abarth 124 GT i nowy Abarth 595 (oba wprowadzone na rynek w 2018 roku). Dzisiaj legenda marki z logo Skorpiona jest ciągle żywa dzięki nowej gamie Abartha 595 „70th Anniversary", jak również modelom takim, jak nowy Abarth esseesse 595.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL