| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Od 30 lat Opel ogranicza emisje we wszystkich klasach
dodano: 2019-04-23 19:12:03, dodał: Redakcja, źródło: Opel Press

21 kwietnia 2019 roku minęło 30 lat od momentu, kiedy Opel ogłosił, że jako pierwszy niemiecki producent samochodów wprowadzi trójfunkcyjne katalizatory do standardowego wyposażenia wszystkich samochodów osobowych — od Corsy i Kadetta po Vectrę, Omegę i Senatora.

W marcu 1988 r.Opel stał się liderem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów z trójfunkcyjnym katalizatorem w Niemczech z wyniekiem 20 451 egzemplarzy. Do końca grudnia było to już 208 000 takich samochodów. Liczba Opli wyposażonych w katalizatory wzrosła ponownie na początku 1989 roku po wprowadzeniu Vectry, którą firma Opel od samego początku sprzedaży oferowała z trójfunkcyjnym katalizatorem w standardzie.
Opel Ascona
Opel Ascona

Inżynierowie z branży motoryzacyjnej byli już wówczas przekonani, że dla trójfunkcyjnych katalizatorów nie ma alternatywy, jeżeli emisja spalin ma zostać maksymalnie ograniczona. Trójfunkcyjny katalizator eliminował około 90 procent emisji, natomiast w przypadku konwencjonalnych katalizatorów dwufunkcyjnych było to tylko około 50 procent lub 60 procent w pojazdach wyposażonych w silniki zasilane zubożoną mieszanką. Trójfunkcyjny katalizator pozwalał uzyskać jeszcze lepsze wyniki w zakresie emisji tlenków azotu, którą ograniczał o 90 procent.

Najmniejszym samochodem marki Opel z trójfunkcyjnym katalizatorem w 1989 roku była Corsa z silnikiem 1.3 o mocy 60 KM (44 kW) i wtryskiem paliwa. Kolejnym był kompaktowy Kadett z silnikiem tej samej pojemności, natomiast reprezentująca klasę średnią Vectra była oferowana zarówno z podstawowym silnikiem 1.6 o mocy 75 KM (55 kW), jak i z 2‑litrową jednostką o mocy 115 KM (85 kW).
Opel Corsa A
Opel Corsa A

Ten ostatni silnik był też montowany standardowo w modelu klasy średniej wyższej Omega. Flagowym Oplem z trójfunkcyjnym katalizatorem był Senator - dostępny z dwoma 3‑litrowymi rzędowymi sześciocylindrowymi jednostkami do wyboru, generującymi odpowiednio 156 KM (115 kW) i 177 KM (130 kW).

Zaoferowanie trójfunkcyjnego katalizatora w standardzie w całej gamie modeli było ówczesnym szczytem proekologicznej ofensywy, którą Opel rozpoczął pięć lat wcześniej.

Louis R. Hughes, ówczesny dyrektor zarządzający w firmie Opel, zwrócił się do dziennikarzy na konferencji prasowej w Bonn: „Opel jest pierwszym producentem samochodów, który w standardzie zaoferuje najlepszą proekologiczną technologię w całej gamie modelowej, od samochodów kompaktowych do limuzyny”.

Jednak zgodnie z zasadą znaną wszystkim przedsiębiorcom — „zrób coś nieoczekiwanego” — firma Opel poszła o krok dalej: aby ułatwić klientom zakup samochodu z technologią przyjazną dla klimatu, obniżono też ceny wielu modeli.

Na początku lat 80. w Niemczech rozgorzała dyskusja o kwaśnych deszczach i wymieraniu lasów. Jako głównego winowajcę wskazywano emisję tlenków azotu generowaną przez ruch drogowy, a także przemysł. Opel niezwłocznie uznała swój obowiązek wkładu w ochronę środowiska i przeznaczyła ponad miliard marek niemieckich (DM) na opracowanie katalizatorów, a także oddelegowała setki inżynierów do tego zadania.
Opel Vectra A
Opel Vectra A

Opel zainwestował 100 milionów marek w same tylko platformy testowe i wyposażenie do badania wytrzymałości oraz przeprowadzania testów przy wysokich prędkościach. Zbudowano między innymi 13‑kondygnacyjną ogrzewaną wieżę. W specjalnym izolowanym budynku można było przygotowywać do badania emisji jednocześnie ponad 130 samochodów. Ówczesne przepisy wymagały, aby przed badaniem emisji samochód przez co najmniej 12 godzin przebywał w temperaturze od 20 do 25°C.

Początkowo większość katalizatorów stosowanych w Europie była modyfikacjami układów amerykańskich. Dopiero na początku 1985 roku Opel, jako pierwszy niemiecki producent, wprowadził na rynek katalizator opracowany specjalnie z myślą o warunkach europejskich, zastosowany w nowej Asconie 1.8i. Odbiorcą pierwszego wyprodukowanego egzemplarza tego modelu była policja w Nadrenii-Palatynacie.

Proekologiczna ofensywa była kontynuowana jesienią, kiedy Opel zaprezentował pierwszy europejski mały samochód z trójfunkcyjnym katalizatorem, czyli Corsę 1.3i. W 1986 r. Opel zaoferował nową Omegę z katalizatorem, nie podnosząc ceny modelu. Tę samą strategię zastosowano w przypadku Senatora (1987 r.) i Vectry (1988 r.). Dodatkowo wszystkie samochody marki Opel z trójfunkcyjnymi katalizatorami były wyposażone w filtry z węglem aktywnym wychwytujące węglowodory ulatniające się ze zbiornika paliwa.
Cała gama modeli Opel dostępna z trójdrożnym katalizatorem w 1989 roku
Cała gama modeli Opel dostępna z trójdrożnym katalizatorem w 1989 roku

Również dziś Opel odpowiedzialnie podchodzi do kwestii ochrony środowiska. Wszystkie obecnie oferowane samochody osobowe marki Opel spełniają już wymagania rygorystycznej normy emisji Euro 6d‑TEMP. Ponadto w przededniu przełomu w elektryfikacji pojazdów producent kończy przygotowania do premiery dwóch ważnych modeli w jego drodze ku zrównoważonej mobilności. Będą to Grandland X w wersji hybrydowej typu plug-in oraz Corsa nowej generacji, dostępna również jako samochód z napędem akumulatorowym. Opel zacznie przyjmować zamówienia na obydwa modele jeszcze w tym roku. Do 2024 roku każdy osobowy Opel na rynku europejskim będzie oferowany także w wersji zelektryfikowanej.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL