| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
BMW i8 – klasyk przyszłości
dodano: 2020-03-20 11:34:15, dodał: Redakcja, źródło: BMW

Na kwiecień 2020 roku zaplanowane jest zakończenie produkcji modeli BMW i8 Coupé i BMW i8 Roadster – pionierów hybrydowych modeli niemieckiej marki. W ciągu 6 lat nabywców znalazło ponad 20 tysięcy egzemplarzy, a BMW i8 stało się najpopularniejszym na świecie sportowym samochodem z napędem hybrydowym.

Historia hybrydowej serii modeli BMW sięga IAA we Frankfurcie w 2009 roku, kiedy to przedstawiono koncepcyjny sportowy model BMW Vision EfficientDynamics - zapowiedź nowej interpretacji języka stylistycznego BMW ze zelektryfikowanym układem napędowym. Premiera produkcyjnego modelu miała miejsce cztery lata później również we Frankfurcie. BMW zaprezentowało dwa modele rozpoczynające wprowadzenie strategii elektryfikacji – całkowicie elektryczne miejskie BMW i3 oraz pioniera technologii plug-in hybrid BMW i8.

BMW i8 - klasyk przyszłości
BMW i8 - klasyk przyszłości


BMW i8 cechowało się wprowadzeniem wielu innowacji - kabinę pasażerską wykonano z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym, podwozie wykonano z aluminium. Dzięki zastosowanym materiałom udało się uzyskać maskę własną poniżej 1500 kg z niezwykle korzystnym rozkładem na osie w stosunki 50:50. Przełomowym było również zastosowanie napędu hybrydowego typu plug-in pozwalającego uzyskać sportowe osiągi i niskie zużycie paliwa.

Konfiguracja napędu na wszystkie koła opierała się na silniku spalinowym napędzającemu tylną oś, przednia wykorzystywała silnik elektryczny. Jednostka spalinowa rozpoczęła historię nowej generacji trzycylindrowych silników benzynowych z technologią BMW TwinPower Turbo oferująca przy pojemności 1,5 l aż 154 KM (113 kW) mocy ustanawiając nowy rekord mocy z jednego litra pojemności w seryjnych modelach BMW. Zastosowanie elektrycznego napędu o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm dostępnym już w chwili ruszania i mocy 131 KM (96 kW) pozwoliło poczuć sportowe emocje podczas jazdy na samym napędzie elektrycznym z prędkością do 120 km/h. W połączeniu oba silniki dają fenomenalne osiągi sportowego samochodu o wysokiej mocy.

Optymalna aerodynamicznie sportowa sylwetka modelu, dynamiczne proporcje, oraz zastosowanie skrzydłowych drzwi do dziś przyciągają spojrzenia. Płaska maska, pełna atrapa chłodnicy, osłonięte podwozie, wyprofilowane progi, sterowanie przepływem powietrza - poprzez kanały w lampach tylnych i ramie dachu pozwoliły uzyskać niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,26!

BMW i8 - klasyk przyszłości
BMW i8 - klasyk przyszłości


W roku 2017 gama sportowych hybryd poszerzona zostaje o BMW i8 Roadster - dwuosobowy kabriolet oparty o pionierskie coupe. Poprawiono również parametry hybrydowego napędu plug-in – zwiększając pojemność akumulatora do 11,6 kWh, zwiększenie mocy maksymalnej silnika elektrycznego do 143 KM (105 kW), zwiększając również moc systemową do 374 KM (275 kW) dając jeszcze więcej sportowych emocji – przyspieszając do setki w 4,4 s. (Coupé) i 4,6 s. (Roadster). Pozwalając na przejechanie w trybie elektrycznym 53-55 km.

Planowane zakończenie produkcji BMW i8 przybliży hybrydowego bestsellera do osiągnięcia statusu „klasyka przyszłości”, który w 2014 roku został mu przyznany przez czytelników „Auto Bild Klassik”. Jedno już jest pewne - BMW i8 zajmuje miejsce w zaszczytnym gronie kultowych "bawarek".

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL