| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Mercedes-Benz C 111 – legendarny prototyp kończy 50 lat
dodano: 2020-04-11 17:20:23, dodał: Redakcja, źródło: Mercedes-Benz Media (Global)

Ponad pięćdziesiąt lat temu podczas Salonu Samochodowego w Genewie niemiecki producent zaprezentował światu koncepcyjny model super samochodu sportowego Mercedes-Benz C 111-II – patrząc z perspektywy czasu jeden z ciekawszych, a zarazem dziwniejszych prototypów spod znaku „gwiazdy”. Choć pokochali go dziennikarze, a potencjalni nabywcy wysyłali czeki in blanco model nigdy nie trafił do produkcji.

W 1967 roku inżynierowie Mercedes-a rozpoczęli pracę nad samochodem eksperymentalnym. Po dwóch latach prac narodził się Mercedes-Benz C 111 debiutujący we wrześniu 1969 roku we Frankfurcie nad Menem. Gorące przyjęcie samochodu koncepcyjnego przyspieszyło rozpoczęte latem 1969 roku prace zespołu stylistów pod kierownictwem Bruno Sacco i Josefa Gallitzendörfera. W dniach 12-22 marca 1970 roku podczas 40. Salonu Samochodowego w Genewie na odwiedzających stoisko Mercedes-Benz czekała niezwykła premiera - ewolucyjny prototypowy Mercedes-Benz C 111-II. Choć dla niemieckiego producenta było to jeżdżące laboratorium, zarówno dla przedstawicieli mediów jak i miłośników motoryzacji z miejsca stał się kultowym samochodem marzeń.

Mercedes-Benz C 111-II (1970)
Mercedes-Benz C 111-II (1970)


Jego niezwykła futurystyczna sylwetka o niezwykłych proporcjach – przy długości całkowitej 4440 mm i rozstawie osi 2620 mm wysokość prototypowego modelu wynosiła zaledwie 1120 mm! Niezwykłe były wysuwane reflektory przednie czy dostęp do wnętrza poprzez drzwi unoszone do góry niczym skrzydła. Wykonana z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym karoseria pomalowana charakterystycznym lakierem Weissherbst przykręcona była do stalowej ramy. W porównaniu do poprzednika zmodyfikowane zostały błotniki, dach, i pokrywa bagażnika. Dzięki modyfikacjom zwiększyło się pole widzenia kierowcy, oraz znacząco zmalał opór aerodynamiczny aż o 8%.

Mercedes-Benz C 111-II (1970)
Mercedes-Benz C 111-II (1970)


Za napęd odpowiadał silnik M 950 F czyli... czterowirnikowy silnik Wankla (4x 602 cm3) o prawdziwie sportowej charakterystyce osiągający potężną moc... 350 KM (257 kW)! Pozwalało to na rozpędzenie się do prędkości 300 km/h. Dwa jeżdżące egzemplarze drugiej serii można było zobaczyć podczas prezentacji prasowej i próbnych jazd testowych w dniach 10-11 marca 1970 r. na torze Circuit de Monthoux pod Genewą.

Publika pokochała model Mercedes-Benz C 111, a zamożni miłośnicy samochodów aut byli gotowi zapłacić ogromne pieniądze by zdobyć wymarzone C 111. Producent jednak był nieugięty i prototyp nie był na sprzedaż.

W grudniu 1970 roku silnik Wankla zastąpił 3,5-litrowy ośmiocylindrowy widlasty silnik Mercedesa.

Ciekawostką jest również fakt że Mercedes-Benz C 111 był pierwszym na świecie samochodem, który w całości został zaprojektowany przy użyciu komputera. Cyfrowa technika pozwoliła nawet na obliczenie obciążeń dynamicznych.

Na wiosnę 2020 r. zaplanowano wydanie nowej książki poświęconej C 111, z mnóstwem niepublikowanych dotąd informacji i zdjęć supersportowego samochodu z silnikiem Wankla, który debiutował 50 lat temu.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL