| kontakt
Najczęściej czytane:
Opel Impuls – samochód który przetarł szlak elektrycznej Corsy-e
dodano: 2020-07-12 09:28:32, dodał: Redakcja, źródło: Opel Press

W ubiegłym roku debiutowała nowa generacja miejskiego Opla Corsa, która po raz pierwszy otrzymała całkowicie elektryczny układ napędowy. Nie jest to jednak pierwszy model Opla z przeznaczeniem do miasta... W 1990 roku inżynierowie z Rüsselsheim zaprezentowali samochód z oparty na produkcyjnym modelu Kadett napędzany energią elektryczną.

Opel Impuls to samochód badawczy stworzony aby sprawdzić możliwości dostosowania seryjnie produkowanego modelu wyposażonego w komponenty napędu elektrycznego przy zachowaniu maksimum walorów użytkowych - przestrzeni wnętrza i bagażnika i ładowności.

Opel Impuls I
Opel Impuls I


Do napędu Impulsa zastosowano 100 V elektryczny silnik prądu stałego generujący moc równą 22 KM (16 kW) napędzający koła przednie. Energia zasilająca układ napędowy dostarczana była z niklowo-kadmowych akumulatorów o sporej jak na 1990 rok pojemności energetycznej równej 14,3 kWh. Aby ważące łącznie 310 kg baterie nie miały negatywnego wpływu na właściwości jezdne część z nich umieszczono w komorze silnika, druga część trafiła zaś pod podłogę bagażnika.

Opel Impuls I
Opel Impuls I


Opel Impuls świetnie nadawał się do jazdy w mieście – pomimo wysokiej masy własnej wynoszącej 1000 kg i z dzisiejszej perspektywy patrząc małej mocy silnika – prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h, przyspieszenie od 0 – 50 km/h zajmowało zaś 10 sekund. Warto podkreślić, że Impuls wyposażony był w układ hamulcowy częściowo odzyskujący energię kinetyczną podczas hamowania dzięki czemu jego zasięg wynosił około 80 km. Następnie potrzeba było około pięciu godzin na uzupełnienie energii.

W porównaniu do seryjnego Kadetta z 390 litrów udało się zachować aż 330 litrów pojemności bagażowej, ładowność zaś spadła z 490 kg do 350 kg co można uznać za znakomity wynik.

Opel Impuls I
Opel Impuls I


Historia modeli Opla wykorzystujących do napędu energię elektryczną sięga jednak znacznie dalej – w 1968 roku powstał Kadett B Stir-Lec I wyposażony w czternaście akumulatorów kwasowo-ołowiowych zasilanych spalinowym silnikiem Stirlinga – rozwiązanie przedłużąjąc zasięg zastosowane w modelu Opel Ampera-e. Kolejnym ważnym projektem był bijący rekordy dla pojazdów elektrycznych Opel Elektro GT z początku lat 70-tych.

Przeczytaj również

Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL