Europejski debiut - Kia e-Soul
dodano: 2019-03-06 08:21:37, dodał: Redakcja, źródło: Kia Media
Model trzeciej generacji pierwszego miejskiego crossovera marki Kia jest jeszcze bardziej wyrazisty niż w wypadku jego poprzedników. W Europie e-Soul będzie oferowany wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru. Akumulatory nowej generacji są o nawet 30% bardziej energooszczędne niż w obecnie najlepiej sprzedającym się elektrycznym aucie w Europie.
„
Od samego początku Soul jest pionierskim modelem nie tylko dla marki Kia, ale na rynku w ogóle. Dziesięć lat temu zapoczątkował on segment miejskich crossoverów. Gdy pojawił się Soul EV, był pierwszym elektrycznym crossoverem. Nowy e-Soul również wnosi sporo nowego, ponieważ w Europie będzie dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym i już w podstawowej wersji będzie zapewniał duży zasięg” - powiedział Emilio Herrera, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe.
„
W ostatnich latach rynek motoryzacyjny bardzo się zmienił. W 2018 roku – ostatnim, w którym oferowaliśmy poprzedni model – Kia sprzedała więcej egzemplarzy Soula EV o zerowej emisji niż wersji napędzanych silnikiem benzynowym lub dieslem. Dziś nasza marka jest uznawana za światowego lidera pod względem liczby w ofercie tzw. samochodów zelektryfikowanych. Gama modeli typu mild-hybrid, hybrydowych i hybrydowych typu plug-in stale się powiększa. Modele z silnikiem elektrycznym w zespole napędowym stanowiły jeden na osiem samochodów, które w ubiegłym roku sprzedaliśmy w Europie. W 2017 roku ta proporcja wynosiła 1 do 10. Dzięki nowemu e-Soulowi udział tzw. samochodów zelektryfikowanych w sprzedaży marki Kia w Europie szybko będzie rósł”.
Kia e-Soul
e-Soul zachował mocne strony poprzednich modeli dodatkowo oferując bardzo dobry stosunek jakości do ceny, przestronne wnętrze dla pięciu osób oraz znakomitą funkcjonalność. Podobnie jak wszystkie modele Kia, nowy e-Soul będzie objęty 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150000 kilometrów, która chroni również silnik elektryczny i akumulator. Nowy e-Soul trafi do sprzedaży w Polsce w drugiej połowie 2019 roku.
Chociaż każdy element poszycia karoserii e-Soula jest nowy, model ten jest natychmiast rozpoznawalny i pozostaje wierny pudełkowatym w kształcie poprzednikom. Design miejskiego crossovera podkreślają wąskie przednie światła w całości wykonane w technologii LED, poszerzające optycznie samochód, którego szerokość wynosi 1800 mm. Smukłe przednie i tylne zderzaki oraz pokaźnych rozmiarów panel w miejscu, w którym w samochodach zasilanych silnikiem spalinowym znajduje się wlot powietrza do chłodnicy, powodują, że e-Soul ma bardzo aerodynamiczny wygląd. Gniazdo ładowania znajduje się za niewielką pokrywą z przodu auta. Lampy przeciwmgłowe typu LED znajdują się poniżej świateł głównych i zastępują okrągłe lampy znane z poprzedniego modelu Soul EV.
Z profilu pudełkowaty e-Soul prezentuje się bardzo konkretnie, w czym zasługa nie tylko designu, ale również delikatnie zmienionych proporcji i nowych detali, które nadają autu taki właśnie wygląd. Długość e-Soula wynosi 4.195 mm, czyli o 55 mm więcej niż w wypadku modelu poprzedniej generacji. Rozstaw osi urósł o 30 mm (do 2.600 mm), o 15 mm dłuższy jest też przedni zwis. E-Soul standardowo jest wyposażony w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 215/55 R17.
Nowy e-Soul będzie dostępny w siedmiu jednokolorowych i w siedmiu dwukolorowych wersjach nadwozia, które łączą jasne kolory z kontrastowymi odcieniami dachu i obudowy lusterek zewnętrznych.
Kia e-Soul
Klienci w Europie będą mogli wybrać opcjonalny pakiet SUV, który obejmuje plastikowe nakładki na nadkola i progi oraz przedni zderzak ukształtowany na wzór zderzaków w autach terenowych z płytą poślizgową, która chroni silnik.
Wnętrze e-Soul jest wykończone elementami, których kształt i poszycie są inspirowane materiałami akustycznymi. Podobnie jak u poprzednika w tablicę rozdzielczą wkomponowano wysokotonowe „tweetery”, co dowodzi, że design może iść w parze z funkcjonalnością. Wnętrze kabiny e-Soula może być wykończone materiałami w odcieniach jedno- lub dwukolorowych. Do wyboru, w zależności od rynku i wyposażenia samochodu, są tapicerki wykonane z tkaniny oraz skóry syntetycznej lub prawdziwej. Jednokolorowe wykończenie jest czarne, dwukolorowe – szare (jasne i ciemnoszare) z perłowymi elementami wykończenia drzwi. Modele wykończone czarną tkaniną są dostępne z opcjonalnymi zielonymi lub złotymi detalami, które obejmują kontrastowe szwy i wykończenie drzwi w kolorze złotym lub zielonym. W ofercie jest również pakiet w kolorze czerwonym (Red Pack) zarezerwowany dla tych, którzy wnętrzu e-Soula będą chcieli dodać sportowego charakteru poprzez szwy i wykończenie drzwi w kolorze czerwonym.
Kabina e-Soula może być także wyposażona w opcjonalny system Sound Mood Lighting, czyli tzw. oświetlenie towarzyszące emitowane z paneli w drzwiach. Obejmuje on również wykończenie materiałem ze wzorem 3D w górnej części paneli drzwi. Sound Mood Lighting sprawia, że subtelne oświetlenie pulsuje w rytm muzyki odtwarzanej przez system audio. Do wyboru jest osiem kolorów i sześć motywów oświetlenia kabiny. Do e-Soula Kia oferuje także bezprzewodową ładowarkę do telefonu, podgrzewane i wentylowane przednie fotele oraz wysokiej jakości systemem audio firmy Harman/Kardon. Dostępny jest również wyświetlacz przezierny Head-Up Display.
Nowa Kia e-Soul będzie oferowana w Europie z dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru, aby zaspokoić potrzeby i możliwości finansowe jak najszerszego grona klientów. Kierowcy mają do wyboru większy akumulator (o pojemności 64 kWh), który zapewnia większy zasięg lub mniejszy akumulator (o pojemności 39,2 kWh). Niezależnie od tego, którą wersję akumulatora wybierze nabywca, obydwa warianty e-Soula oferują znacznie większy zasięg niż Soul EV. Osiągi są również lepsze, dzięki – między innymi – temu, że znacznie mocniejsze silniki elektryczne generują teraz maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm – o 39% więcej niż poprzedni silnik.
Kia e-Soul
Litowo-jonowe akumulatory nowej generacji marki Kia oferują przy tym większą pojemność energetyczną niż w przypadku akumulatorów wielu innych aut elektrycznych, niezależnie od ceny auta. Gęstość energii wynoszącą 250 Wh/kg uzyskano dzięki nowemu roztworowi chemicznemu, który umożliwia przechowywanie o 25% więcej energii w określonej objętości niż akumulator w Soulu EV, w którym gęstość energii wynosi 200 Wh/kg. Dzięki temu akumulator e-Soula jest kompaktowy i lekki oraz zapewnia znacznie większy bezemisyjny zasięg niż modelu poprzedniej generacji i innych samochodów elektrycznych oferowanych w sprzedaży.
Akumulator o dużej pojemności współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM (150 kW) i zapewnia zasięg do 452 kilometrów (w cyklu mieszanym WLTP) na jednym ładowaniu. Zużycie energii w wypadku tego akumulatora – w cyklu mieszanym WLTP – wynosi zaledwie 157 Wh/km, czyli jest on o 24% bardziej wydajny niż akumulator w obecnie najlepiej sprzedającym się aucie elektrycznym w Europie. Zużycie energii przez e-Soula w cyklu miejskim wynosi zaledwie 109 Wh/km (według normy WLTP).
Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu o wartości 395 Nm, który jest do dyspozycji od startu i mocy większej o aż 84% niż w Soulu EV, Kia e-Soul z akumulatorem o pojemności 64 kWh przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy.
Akumulator o standardowej pojemności wynoszącej 39,2 kWh współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM (100 kW). Przy identycznym maksymalnym momencie obrotowym jak w wypadku mocniejszego silnika i mocy większej o 23% niż w wypadku silnika Soula EV, znacznie większa wydajność energetyczna akumulatora zapewnia e-Soulowi zasięg do 277 kilometrów na jednym ładowaniu. Zużycie energii wynosi 145 Wh/km (w cyklu mieszanym WLTP), czyli o 30% mniej niż w najlepiej sprzedającym się obecnie samochodzie elektrycznym w Europie. e-Soul z akumulatorem o standardowej pojemności jest jednym z najbardziej energooszczędnych pojazdów elektrycznych na świecie.
Szybka ładowarka typu Combined Charging System (CCS) jest standardowo montowana w obu modelach e-Soula i umożliwia krótsze postoje podczas ładowania. Przy pomocy szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW obydwa akumulatory można naładować od 20% do 80% pojemności w zaledwie 42 minuty.
e-Soul jest wyposażony w szereg technologii odzyskiwania energii, aby maksymalnie wydłużyć zasięg. Obejmują one energooszczędną pompę ciepła, który pochłania ciepło emitowane przez układ chłodzenia akumulatorów. Elektryczny miejski crossover marki Kia jest również wyposażony w innowacyjny system indywidualnego sterowania wentylacją i klimatyzacją, który wyłącza wentylację kabiny po stronie pasażera i utrzymuje ją jedynie po stronie kierowcy. e-Soul standardowo jest także wyposażony w innowacyjny układ hamulcowy z odzyskiem energii, obsługiwany przez łopatki zmiany biegów przy kierownicy. System daje możliwość wyhamowania samochodu i odzyskania energii kinetycznej, aby zwiększyć zasięg i zmniejszyć zużycie energii. Kierowca ma do dyspozycji jeden z pięciu poziomów hamowania regeneracyjnego, w zależności od ilości energii, którą chcą odzyskać. Maksymalny poziom hamowania regeneracyjnego umożliwia jazdę z wykorzystaniem tylko pedału przyspieszenia, bez konieczności hamowania przy użyciu pedału hamulca. Układ hamowania regeneracyjnego może również automatycznie regulować poziom hamowania, jeśli wykryje, że samochód z przodu hamuje. Zapewnia to bardziej płynną jazdę szczególnie na stromym zjeździe. Wskaźnik Smart Eco Pedal Guide na zestawie wskaźników informuje kierowcę o zużyciu akumulatora w czasie rzeczywistym.
System wyboru trybu jazdy Drive Mode Select pozwala kierowcy dostosować charakter e-Soula do stylu jazdy lub warunków na drodze. Do wyboru są tryby Normal, Eco, Eco+ i Sport. Obydwa tryby Eco są tak skonfigurowane, aby wydłużyć zasięg wykorzystując różne sposoby oszczędzania energii. Tryb Sport zwiększa szybkość reakcji silnika elektrycznego na komendy wydawane pedałem przyspieszenia i zmniejsza siłę elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, aby poprawić zarówno osiągi, jak i wrażenia z jazdy.
Nowy e-Soul, w przeciwieństwie do modeli dwóch poprzednich generacji, ma niezależne wielowahaczowe zawieszenie kół tylnej osi. Dzięki niemu miejski crossover marki Kia zapewnia nie tylko większy komfort podróżowania, ale również większą precyzję prowadzenia i lepsze właściwości jezdne.
Do e-Soula Kia oferuje pełną gamę zaawansowanych systemów asystujących. Zaawansowane systemy asystujące KIA (ADAS) pomagają zmniejszyć ryzyko wystąpienia kolizji lub zminimalizować jej skutki.
Systemy bezpieczeństwa oferowane do e-Soula obejmują:
- FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) – system rozpoznawania pieszych z funkcją ostrzegania kierowcy za pomocą drgań kierownicy
- BCW (Blind Spot Collision Warning) – system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek
- BCA-R (Blind-spot Collision-avoid Assist-Rear) – system ostrzegania przed kolizją podczas cofania
- SCC (Smart Cruise Control z funkcją Stop & Go) – aktywny tempomat z funkcją Stop & Go
- LKA (Lane Keeping Assist) – system utrzymywania auta na pasie ruchu
- DAW (Driver Attention Warning) – czujnik zmęczenia kierowcy
- HBA (High Beam Assist) – asystent zmiany świateł
- LFA (Lane Follow Assist) – system monitoruje pojazdy znajdujące się z przodu i wykrywa oznakowania dróg, aby utrzymać samochód na pasie ruchu podczas jazdy autostradą. System automatycznie kontroluje przyspieszanie i hamowanie oraz kieruje autem, wykorzystując w tym celu czujniki radarowe, co pozwala utrzymać bezpieczną odległość do poprzedzającego pojazdu. System Lane Following Assist działa w zakresie prędkości od 0 do 130 km/h i umożliwia jazdę autonomiczną na poziomie drugim
- RVM (Rear View Monitor) – kamera cofania z asystentem wspomagania parkowania (Parking Assist) i systemem RCCA (Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist), który pomaga zapobiegać kolizjom podczas cofania.
Ponadto, e-Soul jest wyposażony w sześć poduszek powietrznych i system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM). System ten zapewnia stabilność auta zarówno podczas hamowania, jak i w czasie pokonywania zakrętów, kontrolując zachowanie samochodu – gdy stwierdzi utratę przyczepności jednego z kół – za pośrednictwem elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESC).
Nadwozie e-Soula jest wykonane ze stali i aluminium, co pozwoliło uzyskać jak największą sztywność na skręcanie przy jednoczesnym zachowaniu niskiej masy własnej. Wyższy udział w konstrukcji stali o wysokiej wytrzymałości i większa liczba elementów wykonanych ze stali tłoczonej na gorąco niż w wypadku modelu poprzedniej generacji oraz nowe wzmocnienia boczne wykonane z aluminium sprawiają, że karoseria e-Soula trzeciej generacji przenosi mniej wibracji i lepiej chroni pasażerów w razie zderzenia.
e-Soul jest produkowany w Korei i do sprzedaży w Polsce trafi w drugiej połowie 2019 roku.
Przeczytaj również