| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Audi S5 teraz w ofercie z silnikiem TDI
dodano: 2019-04-27 11:38:47, dodał: Redakcja, źródło: Audi Media Polska

Po raz pierwszy w historii modelu - Audi S5 oferowane jest z mocnym Dieslem V6. Silnik 3.0 TDI, zarówno w wersji S5 Coupé, jak i w wersji S5 Sportback, osiąga 347 KM (255 kW) mocy i aż 700 Nm momentu obrotowego. Elektrycznie napędzana sprężarka zapewnia wysoką dynamikę, a system mild-hybrid zwiększa wydajność.

Silnik 3.0 TDI montowany w Audi S5 to najmocniejszy silnik wysokoprężny V6 w ofercie czterech pierścieni. Jego moc to 347 KM (255 kW), a moment obrotowy 700 Nm dostępny w przedziale od 2500 do 3100 obr./min przekazywany jest na ośmiostopniową automatyczną skrzynię tiptronic. Jej niższe biegi maja sportowe, krótkie przełożenia, podczas gdy biegi wysokie są dłuższe, co wpływa na redukcję ilości obrotów i zmniejszenie spalania.
Skrzynia tiptronic może pracować w trybie automatycznym i nie wymagać interwencji kierowcy, który może również aktywnie sterować zmianą biegów. Wtedy wszystkie polecenia do skrzyni biegów transmitowane są elektrycznie. Sekwencja zmian biegów oraz logika połączeń są zoptymalizowane pod kątem rozwoju przyczepności.
Audi S5 Sportback TDI
Audi S5 Sportback TDI

3.0 TDI to silnik najnowszej generacji z układem wtryskowym common rail wtryskującym paliwo pod ciśnieniem nawet 2500 bar. Wał korbowy, tłoki, korbowody i układ zarządzania olejem zostały zaprojektowane w ten sposób, by uzyskiwać jak najwyższe osiągi. By zmniejszyć tarcie w obrębie wału korbowego i napędu wałka rozrządu, zastosowano tu najbardziej zaawansowane technicznie rozwiązania. System zarządzania temperaturą opiera się na osobnym obiegu chłodzenia skrzyni korbowej i głowic cylindrów. W ten sposób przy zimnym rozruchu olej silnikowy rozgrzewa się bardzo szybko.

Duża turbosprężarka generuje nawet 3,4 bara ciśnienia ładującego. Zmienna geometria turbin (VTG) jest zoptymalizowana tak, by straty były minimalne. Zewnętrzny, niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (AGR) odbiera spaliny dopiero po tym, gdy przejdą one przez filtr cząstek stałych, umożliwiając w ten sposób napędzanie turbosprężarki pełnym przepływem mas, co znacznie podwyższa jej sprawność.

Model wyposażony jest w szybkie wsparcie turbosprężarki - elektrycznie napędzana sprężarka w Audi S5 TDI to nowość w tym segmencie pojazdów. Montuje się ją blisko silnika w tzw. bypassie za chłodnicą międzystopniową. Na pierwszy rzut oka EAV wygląda jak konwencjonalna turbosprężarka. Jednak w tym przypadku koło turbiny zastąpione zostało kompaktowym silnikiem elektrycznym. Silnik ten, o mocy 7 kW, w około 300 milisekund rozpędza koło sprężarki do prędkości obrotowej 65 000 obr./min. Sprężarka aktywuje się w sytuacji, gdy kierowca wciskając pedał gazu sygnalizuje zwiększone zapotrzebowanie na moc, a energia strumienia spalin biegnących do turbosprężarki jest zbyt niska. W takim przypadku zawór bypassu zamyka się i kieruje zasysane powietrze prosto do EAV. Sprężone tam powietrze dociera następnie wprost do komory spalania. Dzięki temu, kierowca może wykorzystać pełną moc silnika 3.0 TDI natychmiastowo, nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
Audi S5 Coupe TDI
Audi S5 Coupe TDI

W modelach Audi S5 TDI zastosowano system mild-hybrid zintegrowany z nowym 48-woltowym systemem elektrycznym, który może ograniczyć spalanie nawet o 0,4 litra na 100 km. Na samym przodzie jednostki 3.0 TDI zamontowany jest chłodzony wodą alternator-rozrusznik RSG. Podzespół ten, za pośrednictwem odpornego na wysokie obciążenia paska wielorowkowego, połączony jest z wałem korbowym. Alternator-rozrusznik generuje moc rekuperacji nawet na poziomie 8 kW oraz wytwarza 60 Nm momentu obrotowego. Ściśle współpracuje z silnikiem TDI, który w rezultacie tej współpracy może pracować bliżej idealnego punktu obciążenia. To bardzo podnosi jego wydajność.

Gdy kierowca przy prędkości pojazdu pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, samochód nawet na 40 sekund przechodzi w fazę żeglowania – silnik całkowicie się wyłącza, ale litowo-jonowy akumulator wciąż dostarcza energię. Układ zarządzania pracą silnika, za każdym razem decyduje jaki tryb jest najbardziej wydajny: czy auto ma jechać w trybie żeglowania, czy w trybie biegu jałowego, czy ma rekuperować odzyskując energię kinetyczną.

Siła napędowa pochodząca z silnika, a przekazywana przez ośmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów, trafia na koła za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro. Centralnym elementem napędu Audi S5 Coupé TDI i S5 Sportback TDI jest samoblokujący, centralny mechanizm różnicowy. W normalnych warunkach jazdy mechanizm rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną osią w stosunku 40:60. Jeśli któreś z kół zaczyna tracić przyczepność, wtedy mechanizm różnicowy przekierowuje większość momentu na oś z lepszą przyczepnością. W ten sposób 70 procent mocy trafić może na oś przednią, a nawet 85 procent na oś tylną.

Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy dodatkowo optymalizuje prowadzenie auta. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, sportowy dyferencjał dosłownie wciska samochód w zakręt, eliminując jakiekolwiek oznaki podsterowności. Przy wchodzeniu w zakręt albo podczas dodawania w nim gazu, większość momentu obrotowego dystrybuowana jest do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu. W czasie sportowego pokonywania zakrętu, sportowy mechanizm różnicowy zapewnia precyzyjne i stabilne wykonywanie poleceń układu kierowniczego, czego wynikiem jest świetna zwrotność pojazdu. Za pomocą Audi drive select – systemu wyboru dynamiki jazdy, kierowca ma możliwość wyboru różnych ustawień sportowego mechanizmu różnicowego.

Imponujące są osiągi modelu Audi S5 TDI prędkość maksymalna elektronicznie ograniczona to 250 km/h. Sześciocylindrowy Diesel rozpędza S5 Coupé od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a S5 Sportback w 4,9 sekundy. Pomimo znacznie wyższych osiągów, zużycie paliwa wynosi zaledwie 6,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, a emisja CO2 to 161 gram na kilometr.
Audi S5 Coupe TDI - wnętrze
Audi S5 Coupe TDI - wnętrze

Standardowo, Audi S5 Coupé i S5 Sportback wyposażane są w 18-calowe felgi i opony w rozmiarze 245/40. Opcjonalnie zamówić można felgi 19-calowe, z oponami 255/35. Oprócz tego, w ofercie Audi sport dla obu S5 TDI znajdziemy 20-calowe felgi i opony 265/30. Hamulce pojazdu są równie duże i mocne. Wentylowane tarcze hamulcowe przedniej osi mają 375 mm średnicy. Obejmują je czarne (opcjonalnie czerwone), sześciotłoczkowe, stałe zaciski z logo S. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC jest bardzo precyzyjny, a kierowca może go częściowo lub zupełnie wyłączyć.

Duże powierzchnie, ostre krawędzie i ekscytująca gra świateł i cieni – stylistyka zewnętrzna Audi S5 osadzona jest w progresywnym języku stylistycznym Audi. Ciągła linia ramion, która w S5 Coupé i w S5 Sportback unosi się dynamicznie nad nadkolami, jest wizualnym sygnałem, że samochód wyposażony jest w stały napęd na cztery koła quattro.

Szeroka i nisko osadzona osłona chłodnicy Sigleframe ustrukturyzowana jest przez trójwymiarowe, aluminiowe żebra, a po obu jej stronach znajdziemy standardowe, diodowe reflektory przednie. Przedni zderzak jest również trójwymiarowy i mocno wyprofilowany. Stylistyczne klamry w kształcie litery C otaczają duże, pięciokątne wloty powietrza, częściowo wypełnione kratownicami w kształcie plastra miodu. Oddzielne otwory przy ich zewnętrznych krawędziach kierują część strumienia powietrza do wnętrza nadkoli. Powietrze to opływa bezpośrednio koła, poprawiając w ten sposób aerodynamikę. Poziomy splitter w kolorze aluminium, który znajdziemy u dołu przedniego zderzaka, zamyka całą dolną krawędź przodu pojazdu.

Gdy patrzymy na samochód z boku, najbardziej rzucającymi się w oczy jego elementami są lusterka zewnętrzne i ich obudowy w kolorze aluminium oraz mocno wyprofilowane progi. Do pokrywy bagażnika zarówno S5 Coupé, jak i S5 Sportback, na stałe przymocowany jest spojler tylny. W powierzchni tylnego zderzaka znajdziemy również kratownicę o formie plastra miodu. Wkładka dyfuzora w kolorze czarnego tytanu obejmuje dwie podwójne końcówki układu wydechowego. Do wyboru jest dziewięć kolorów lakieru nadwozia w tym szary Quantum, szary Daytona i niebieski Turbo.
Audi S5 Sportback TDI - wnętrze
Audi S5 Sportback TDI - wnętrze

Sportowy charakter obu modeli S objawia się również w ich wnętrzu. Stylistykę charakteryzują poziome linie. Szerokie pasmo nawiewów, elegancki panel obsługi klimatyzacji oraz duże powierzchnie dekoracyjnych paneli, definiują układ deski rozdzielczej. Gdy złożone są oparcia tylnych foteli, przestrzeń bagażowa Audi S5 Sportback TDI wynosi 1300 litrów. Oba modele S5 dostępne są opcjonalnie z elektrycznym otwieraniem pokrywy bagażnika ruchem stopy.

Od podsufitki aż do dywaników – wnętrze samochodu zdominowane jest przez kolor czarny. Pokrycia foteli – opcjonalnie z kontrastowymi przeszyciami – dostępne są w wersji połączenia skóry i Alcantary lub w całości z najwyższej jakości skóry Finenappa. Kupujący mogą wybrać tu jeden z trzech kolorów: czarny, szary Rotor i czerwony Magma (ten tylko dla skóry Finenappa). Standardowo, na sportowych fotelach wytłoczono logo S. Opcjonalnie dostępne są też profilowane fotele supersportowe ze zintegrowanym zagłówkiem, przeszyciem w kształcie rombów oraz z funkcją masażu. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, na ekranie systemu MMI pojawia się komunikat powitalny z logo S5. Podświetlane listwy progowe, sportowa, wielofunkcyjna kierownica skórzana plus oraz obręcz przy dźwigni zmiany biegów skrzyni tiptronic, mają logo S z charakterystycznym czerwonym rombem. Pedały oraz podparcie lewej nogi zrobione są ze stali nierdzewnej, a ozdobne panele z matowego, szczotkowanego aluminium lub opcjonalnie z karbonu Atlas.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL