| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Takiego SUVa jeszcze nie było - Audi RS Q8
dodano: 2019-11-29 21:15:09, dodał: Redakcja, źródło: Audi

Modele ze znaczkiem RS już od 25 lat rozpalają miłośników sportowych wrażeń w samochodach do codziennego użytku. Teraz Audi Sport przedstawia po raz pierwszy wysokiej wydajności luksusowego SUVa coupe - Audi RS Q8 - które do salonów trafi w pierwszym kwartale 2020 roku.

RS - taki przedrostek musi oznaczać coś niezwykłego. Nowy SUV o sportowym charakterze oparty na modelu Audi Q8 to topowy model linii produktowej Q. Model, który łączy ze sobą sprzeczności - funkcjonalność samochodu typu SUV, komfort samochodu segmentu premium z RS czyli... sportowej charakterystyki i osiągów.

Po raz pierwszy w 25-letniej historii modeli Audi RS, na drogi wyjeżdża duży SUV coupé o genach prawdziwie sportowego samochodu.

Oliver Hoffmann - dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH



W czym tkwi esencja sportowych wrażeń? Oczywiście silnik! Tu w roli głównej silnik 4.0 TFSI - w pełni zasługujący by napędzać ten model. Turbodoładowany silnik benzynowy ośmiocylindrowy w układzie widlastym generuje potężną moc 600 KM (441 kW) i aż 800 NM momentu obrotowego dostępnego w przedziale od 2200 do 4500 obr./min. Moc płynąca z jednostki 4.0 TFSI za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic przenoszona jest do stałego napędu na cztery koła quattro. W praktyce w czasie zaledwie 3,8 sekundy na liczniku pojawia się prędkość 100 km/h, po następnych niecałych 10 sekundach widzimy 200 km/h... Licznik zatrzymuje się na 250 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie), ale wystarczy dokupić pakiet „dynamic” by prędkość mogła poszybować do 305 km/h!

Dzięki zastosowaniu sekwencja zapłonu 1-3-7-2-6-5-4-8 uzyskano rasowe głośne sportowe brzmienie jednostki V8, podrasowanym dodatkowo przez podwójny układ wydechowy zakończony jest owalnymi rurami wydechowymi umieszczonymi po dwóch stronach tylnego zderzaka.

Nie zapomniano również o ekologicznym aspekcie jednostki stosując 48-voltowy system mild-hybrid, stosując alternatoro-rozrusznik RSG połączony ze skrzynią korbową. Dzięki systemowi start-stop i możliwości żeglowania z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund w zakresie prędkości od 55 do 160 km/h, udaje się zaoszczędzić 0,8 l benzyny na 100 km! Ciekawym rozwiązanie proekologicznym jest również połączona z systemem start-stop kamerą, która kiedy stoimy w korku zauważa, że pojazd przed nami ruszył, automatycznie uruchamia silnik.

Audi RS Q8 to nie tylko sportowy silnik. Aby moc w pełni korzystać z drzemiącej w jednostce mocy przeprojektowano zawieszenie, w którym pięciowahaczowe konstrukcje zawieszenia przedniego i tylnego indywidualnie przyjmują siły wzdłużne i poprzeczne. Zwiększył się też rozstaw kół na przedniej osi do 1692 mm, na tylnej do 1696 mm. Standardowo w modelu RS Q8 montowane jest sportowe, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – adaptive air suspension sport z kontrolą tłumienia, pozwalające na zmianę wysokości aż o 90 mm. Opcjonalnie można RS-kę można doposażyć w elektromechaniczną aktywną stabilizację przechyłu EAWS - której zadaniem jest minimalizowanie przechyłów karoserii podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

Dokupując zwiększający prędkość pakiet „dynamic plus” otrzymujemy elektromechaniczną aktywną stabilizację przechyłu, sportowy mechanizm różnicowy quattro oraz układ hamulcowy RS z ceramicznymi tarczami.

Sportowe cechy modelu odnajdujemy również w wyglądzie zewnętrznym. Począwszy od osłony chłodnicy Singleframe, charakterystycznego dla modeli RS szeremu lub czarnemu grillowi z oczkami w kształcie plastra miodu, uzupełnionymi błyszczącymi czarnymi wlotami powietrza po bokach i dolnym spojlerem w kolorze matowego aluminium od razu zauważamy, że nie jest to "zwykłe" Q8. Poszerzone listwami w kolorze nadwozia o 10 mm z przodu i o 5 mm z tyłu nadwozie uzupełnia się z szerokimi progami RS, standardowo w kolorze szarym Manhattan. Na końcu dachu znalazł się spojler RS stanowiący stylistyczne wykończenie. Nie brakuje też elementów stylistycznych typowych dla modeli RS - dyfuzor z obramowaniem w kolorze matowego aluminium oraz owalne końcówki rur wydechowych.

Dopełnieniem sportowego charakteru są aż 23-calowe opcjonalne kołach podkreślające mocny wygląd RS Q8.

We wnętrzu RS Q8 smukła deska rozdzielcza oraz wyraźnie poziome linie stylistyczne wnętrza podkreślają jego przestrzeń. W centralnej części kokpitu znalazł się wyświetlacz systemu MMI. Specjalny widok RS w Audi virtual cockpit i na wyświetlaczu MMI pokazuje informacje dotyczące najważniejszych parametrów od ciśnienia w oponach poprzez moc i moment obrotowy po czasy okrążeń i siły g. Dodatkowo specjalne grafiki mogą być wyswietlane na przedniej szybie w zasięgu wzroku za pomocą opcjonalnego wyświetlacza head-up display.

Sportowe, wentylowane fotele utrzymane w stylizacji RS pokryte czarną skórą Pearlnappa i Alcantarą. Opcjonalnie dostępne są sportowe fotele RS sport pokryte skórą Valcona, z przeszyciami we wzorze plastra miodu. Prawdziwym luksusem jest wyposażenie foteli w funkcję masażu... Standardowo fotele i podsufitka są czarne. Opcjonalnie fotele mogą być koniakowe lub granitowo szare. Podsufitka natomiast dostępna jest w kolorze srebrnym.

Nowoczesny luksusowy samochód musi wspierać kierowcę. Na wyposażeniu Audi RS Q8 znajduje się ponad trzydzieści systemów wsparcia, w tym adaptacyjny tempomat adaptive cruise assist, asystent wydajności efficiency assist, asystent skrzyżowań, asystent zmiany pasa, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach oraz kamery 360°.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL