| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
35 lat temu debiutował Mercedes-Benz serii 124
dodano: 2019-12-05 09:05:51, dodał: Redakcja, źródło: Daimler Media

Mercedes-Benz 124 jest jednym z legendarnych samochodów niemieckiej marki. Zadebiutował 26 listopada 1984 r. w Hiszpanii. Zachwycał lekką konstrukcją oraz wzorową aerodynamiką - co przekładało się na niższe zużycie paliwa i lepszą wydajność. Po latach okazało się, że samochody serii 124 są jednymi z najbardziej niezawodnych, oraz trwałych samochodów w historii.

Nowa generacja limuzyny będącej przedstawicielem segmentu E - klasy wyższej zastąpił w ofercie produkowaną od 1975 roku serię 123. Od początku cele projektowe były jasne - nowy model ma być lżejszy i zoptymalizowany aerodynamicznie. Nacisk położony został również na kwestię zwiększonego bezpieczeństwa. Pierwsze modele modele w skali 1:5 powstały w 1977 roku, cztery lata później powstało siedem modeli z gliny w rzeczywistym rozmiarze.

Prace projektowe nad serią 124
Prace projektowe nad serią 124


Od 1982 roku jeżdżące prototypowe egzemplarze zostały poddane serii testów zarówno drogowych jak i zderzeniowych. 60 pojazdów testowych pokonywało trasy w różnych warunkach klimatycznych od afrykańskich upałów po zimową aurę w Skandynawii.

Efekty prac zespołu konstruktorów zaprezentowane zostały 26 listopada 1984 roku w Sewilli (Hiszpania). Stylistycznie nawiązujący do opracowywanej równolegle, lecz zaprezentowanej dwa lata wcześniej kompaktowej serii W 201 (popularnej 190-tki) nowy przedstawiciel klasy wyższej model serii 124 zachwycał aerodynamiką - współczynnik oporu Cd wynosił w zależności od wersji 0,29 lub 0,30. Nie da się ukryć, że nowy model był bezprecedensowym skokiem technologicznym. Dla poprawy komfortu jazdy i prowadzenia wprowadzono do serii 124 innowacyjne wielowahaczowe tylne zawieszenie.

Limuzyna serii 124 w tunelu aerodynamicznym
Limuzyna serii 124 w tunelu aerodynamicznym


Początkowo Mercedes-Benz serii 124 oferowany był z trzema wersjami diesla 200 D, 250 D, 300 D, oraz pięcioma wariantami benzynowych silników zasilany gaźnikiem model 200, oraz cztery z wtryskiem 200 E, 230 E, 260 E i 300 E.

Od 1985 r. 124-ki oferowane były z automatycznie uruchamiającym się napęd na cztery koła 4MATIC (dla silników sześciocylindrowych). Od jesieni 1986 r. wszystkie modele z jednostkami benzynowymi były standardowo wyposażone w trójdrożny katalizator. W 1987 roku pojawia się pierwszy turbodoładowany diesel - 300 D Turbo.

Mercedes-Benz serii 124 imponował ilością wprowadzonych wersji nadwoziowych, od 1985 roku dołączyła wersja kombi, w 1987 coupé, w 1989 sedan z długim rozstawem osi oraz w 1991 roku kabriolet i podwozie dla specjalnych nadwozi - np. karetek pogotowia.

Karetka pogotowia zbudowana na podwoziu serii 124
Karetka pogotowia zbudowana na podwoziu serii 124


W czerwcu 1993 roku producent zmienia nazwę handlową serii 124 na Klasa E zgodnie z nową nomenklaturą, zmieniony również został system oznaczania modeli - model 500 E przemianowany został na E 500, zaś 200 D stał się E 200 Diesel. W 1995 roku kończy się seryjna produkcja modelu w fabryce w Sindelfingen, a w 1996 roku wygaszona zostaje całkowicie produkcja zestawów CKD do montażu w innych fabrykach.

Przez 11 lat powstało 2 213 167 limuzyn, zaś cała rodzina serii 124 powstała w liczbie 2 737 860 egzemplarzy stając się najpopularniejszą Klasą E Mercedesa.

Mercedes-Benz 124 w wersjach cabrio czy coupe już od kilku lat uchodzi na rynku za cenionego klasyka, jednak 35 lat od debiutu praktycznie każdy dobrze zachowany model w oryginalnym stanie, z pewną historią i niskim przebiegiem staje się poszukiwanym egzemplarzem przez kolekcjonerów.

Komentarze

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2019



Partner techniczny TMNET.PL