| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Nowy Mercedes-Benz GLA - jeszcze więcej z SUVa
dodano: 2019-12-18 18:34:24, dodał: Redakcja, źródło: Daimler Media

Mercedes-Benz zaprezentował nowe wcielenie najmniejszego modelu z gamy SUVów w ofercie. Kompaktowy model GLA przerodził się z podwyższonego hatchbacka w rasowgo SUVa podkreślając jego cechy. Nowy model do europejskich salonów trafi wiosną 2020 roku.

Spoglądając na nowy model od razu zauważamy zamianę koncepcji modelu, który teraz charakteryzuje się wyrazistymi proporcjami z krótkimi nawisami karoserii. Paradoksalnie druga generacja GLA jest krótsza od poprzednika, ale oferuje bardziej przestronne wnętrze, a zarazem i komfort podróży. Zwiększyła się ilością miejsca nad głowami podróżujących z przodu, a także wzrosła także przestrzeń na nogi z tyłu. Dokładniej zmiany widać porównując wymiary nowego modelu i poprzednika. Dzięki zmniejszeniu długości do 4410 mm (-14), oraz zwiększeniu wysokości do 1611 mm (+104) samochód uzyskał klasyczną sylwetkę SUVa. Dodatkowo zwiększona szerokość do 1834 mm (+30), oraz rozstaw osi do 2729 mm (+30) pozwoliły wygospodarować obszerne wnętrze. W nowym modelu kierowca i pasażer z przodu siedzą wyżej a ich pozycja jest bardziej wyprostowana.

Ulepszyliśmy GLA pod każdym względem. Zapewnia większą wygodę, większe bezpieczeństwo oraz wyższą wydajność. Zmienił się również profil nowego GLA - w porównaniu do poprzednika stał się wyższy i krótszy.

Ola Källenius - prezes zarządu Daimler AG



Za komfortowe warunki podróżowania odpowiedzialne jest również zawieszenie. W drugiej generacji przednia oś wykorzystuje kolumny MacPhersona oraz aluminiowe wahacze poprzeczne. Z tyłu zastosowano zaawansowaną oś czterodrążkową zamontowaną na ramie pomocniczej odizolowanej od nadwozia za pomocą gumowych tulei, dzięki czemu z zawieszenia na nadwozie przenoszonych jest mniej drgań.

Oprócz typowej sylwetki SUVa, pokrewieństwo z samochodami terenowymi podkreślają osłony ochronne dookoła nadwozia, oraz spory prześwit. Dodatkowo wersje wyposażone w napęd na cztery koła 4MATIC w standardzie otrzymają pakiet Off-Road Engineering Package z dodatkowym trybem jazdy, funkcją kontroli prędkości zjazdu i animacjami parametrów terenowych na wyświetlaczu systemu multimedialnego.

Mercedes-AMG GLA 35 AMG
Mercedes-AMG GLA 35 AMG

Nowy Mercedes-Benz GLA oferuje udoskonalone systemy wsparcia - m.in. funkcje asysty przy skręcaniu, tworzenia korytarza życia, ostrzegania przy wysiadaniu przed nadjeżdżającymi pojazdami, oraz ostrzegania o pieszych. Dla poprawy bezpieczeństwa nowy GLA potrafi samodzielnie zareagować, gdy nie zrobi tego kierowca - dzięki aktywnemu asystentowi hamowania autonomicznie przeprowadzi hamowanie, aby uniknąć kolizji lub ograniczyć jej skutki.

Debiutujący Mercedes-Benz GLA na start oferowany jest w wersji benzynowej napędzanej czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,33 l. Bazowa wersja GLA 200 dysponuje mocą 163 KM (120 kW) i 250 Nm momentu obrotowego przekazującego napęd do zautomatyzowanej skrzyni - 7G-DCT. Taka konfiguracja pozwala osiągnąć setkę na liczniku w 8,7 sekundy, maksymalnie rozpędzając się do 210 km/h. Dzięki zastosowaniu funkcją odłączania cylindrów przy zmniejszonym obciążeniu według producenta GLA 200 powinno zadowolić się w granicach 5,6-5,9 l benzyny na setkę, przy średniej emisji w granicach 129-135 g CO2/km.

Gdyby to było mało z pomocą przychodzi... AMG! Mercedes-Benz GLA 35 AMG wyposażone w aktywny napęd na wszystkie koła napędzane jest dwulitrowym turbodoładowanym czterocylindrowym silnikiem benzynowym oferującym 306 KM (225 kW) oddając na ośmiostopnową zautomatyzowaną skrzynię 400 Nm momentu obrotowego. Tu osiągi prezentują się znacznie lepiej - setka pojawia się w czasie 5,1 s, zaś prędkość maksymalna wzrasta do 250 km/h. Wzrasta również deklarowane zużycie paliwa - w okolice 7,5 litra (emisja CO2 - ok. 170 g/km). Ale osiągi wymagają poświęceń...

Dodatkowo wkrótce oferta jednostek napędowych zostanie rozbudowana o kolejne jednostki benzynowe, dołączą również silniki wysokoprężne. W planach jest także lokalnie bezemisyjny model z hybrydowym układem napędowym plug-in trzeciej generacji.

Dane dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 są zmierzonymi wartościami wg NEDC.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2019



Partner techniczny TMNET.PL