| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Cupra Formentor – wysokie osiągi w hiszpańskim wydaniu
dodano: 2020-03-15 20:45:39, dodał: Redakcja, źródło: Seat Media

Hiszpański producent samochodów o sportowym charakterze – Cupra – zaprezentowała pierwszy własny model, który nie posiada odpowiednika w gamie SEATa. Oto Cupra Formentor!

Od końca lat 90-tych XX wieku wraz z wprowadzeniem na rynek najmocniejsze i najszybsze wersje modeli hiszpańskiej marki SEAT otrzymywały nazwę Cupra. Na początku 2018 roku Hiszpanie zdecydowali się wydzielić ze struktur SEATa nową markę samochodów o sportowym zacięciu i wysokich osiągach. Jeszcze w tym samym roku CUPRA zaprezentowała swój pierwszy seryjny model – Ateca – będący podrasowaną wersją SUVa ze stajni SEATa o tej samej nazwie. Jednak hiszpański producent zapowiadał wprowadzenie na rynek własnych konstrukcji. Nadszedł czas na prezentację pierwszego własnego seryjnego modelu Cupra Formentor.

Model Formentor to kolejny ważny krok, by uczynić z Cupry markę pożądaną przez kierowców. Design przykuwający oko, sliniki zapewniające wysokie osiągi, w tym wersja hybrydowa typu plug-in potwierdzają, że Cupra Formentor to wyjątkowy model dla wyjątkowych ludzi.

Wayne Griffiths - Prezes Zarządu CUPRA



Cupra Formentor choć tak jak ATECA jest przedstawicielem kompaktowych SUVów jest od niej nieco dłuższy mierząc 4450 mm (+74 mm), prawie tak samo szeroki licząc 1839 mm (-2 mm), oraz niższy aż o 100 mm do 1511 mm. Zwiększony został również rozstaw osi do 2680 mm (+49 mm). Dzięki takim proporcjom udało się uzyskać sylwetkę sportowego coupe dodatkowo podkreśloną 19-calowymi felgami w kolorze miedzianym. Ilość miejsca przeznaczonego dla pasażerów i spory bagażnik mieszczący 450 litrów przypominają, że do czynienia mamy z SUVem.

Sportowe DNA marki odnajdziemy w wydajnych układach napędowych – do wyboru mamy wysokowydajną mocniejszą jednostkę spalinową oraz układ hybrydowy typu plug-in. Co oferują? Benzynowy, czterocylindrowy z turbodoładowaniem 2.0 TSI osiąga moc 310 KM (228 kW) i 400 Nm momentu obrotowego napędzając obie osie z wykorzystaniem technologii 4Drive dostarczając odpowiednią moc na właściwą oś.
Zelektryfikowany układ napędowy oferuje moc systemową równą 245 KM (180 kW) i 400 Nm momentu obrotowego otrzymywanego z połączenia benzynowego silnika 1,4 TSI o mocy 150 KM (110 kW) i 115-konnego (85 kW) silnika elektrycznego. Dzięki zastosowaniu baterii litowo-jonowej o pojemności 13 kWh Formentor oferuje zasięg 50 km w trybie całkowicie elektrycznym!
Niezależnie od wybranego układu napędowego moc przekazywana jest na szybszą i bardziej płynną dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG sterowaną za pomocą technologii shift-by-wire –wykorzystując sygnały elektroniczne – co jeszcze bardziej zwiększa wydajność wydajność oraz... kierowcy daje możliwość korzystania z łopatek do zmiany biegów zintegrowanych z kierownicą.

Dopełnieniem sportowych wrażeń z jazdy jest system adaptacyjnego zawieszenia i progresywny układ kierowniczy pozwalające uzyskać więcej frajdy z prowadzenia. Na dobre samopoczucie wewnątrz wpływają również wysokiej klasy materiały i sportowe dodatki w kolorze miedzi i ciemnego aluminium, fotele kubełkowe z naturalnej skóry czy kierownica z przyciskami uruchamiania silnika oraz przełącznikiem wyboru trybu jazdy. Za pomocą cyfrowego kokpitu kierowca otrzymuje na bieżąco wszystkie niezbędne informacje. Na pokład Formentora trafił dodatkowo sterowany głosem lub gestami system multimedialny z 12-calowym centralnym ekranem kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto.

Cupra zadbała również o wsparcie kierowcy szeregiem asystentów kierowcy na drugim poziomie jazdy autonomicznej.
Spodziewany debiut rynkowy modelu Cupra Formentor planowany jest na czwarty kwartał 2020 roku.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL