| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Krok w kierunku modeli EQ - elektryczny Mercedes-Benz 190
dodano: 2020-05-02 12:22:06, dodał: Redakcja, źródło: Mercedes-Benz Media (Global)

Coraz lepiej radzące sobie w codziennym życiu dzisiejsze samochody elektryczne nigdy by nie powstały gdyby nie podejmowane w kolejnych latach przez różnych producentów próby zastosowania energii elektrycznej jako paliwa do napędzania samochodów. Jednym z takich projektów był przedstawiony w Hanowerze w maju 1990 roku – Mercedes-Benz 190 (W201) z napędem elektrycznym.

Oferowana ówcześnie limuzyna klasy średniej świetnie nadawała się do testowania nowego źródła napędu, oraz systemów akumulatorów. „Głównym celem jest ocena przydatności funkcjonalnej wszystkich komponentów w realistycznych sytuacjach przy wszystkich drganiach, przyspieszeniach i wahaniach temperatury występujących w codziennej eksploatacji” - informował wówczas producent. Na pokładzie 190-tek testowano głównie wysokoenergetyczne akumulatory sodowo-chlorkowe lub sodowo-siarkowe.

W 1991 roku podczas Genewskiego Salonu Samochodowego Mercedes-Benz prezentował dużo bardziej zaawansowany projekt elektrycznej 190-tki. Model napędzany był dwoma elektrycznymi silnikami każdy o mocy 22 KM (16 kW) napędzające po jednym z tylnych kół. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego pochodziła z akumulatora sodowo-chlorkowo-niklowego. Dodatkowo wprowadzono odzyskiwanie energii w czasie hamowania. Mercedes szczycił się w pełni rozwiniętym pięciomiejscowym pojazdem z prawie niezmienioną efektywną przestrzenią i wypróbowanymi i przetestowanymi funkcjami bezpieczeństwa. Dodatkowym atutem konstrukcji było zaledwie 200 kg więcej masy własnej w porównaniu do spalinowych wersji.

Elektryczna wersja Mercedes-Benz 190 (W201)
Elektryczna wersja Mercedes-Benz 190 (W201)


10 samochodów elektrycznych opartych na Mercedesie 190 od 1992 roku rozpoczęło drogowe testy, w trakcie których sprawdzano napęd elektryczny i akumulatory w codziennej praktyce. Podczas testów wykorzystywano stacje ładowania wykorzystujące kolektory słoneczne. Użytkowane w codziennym życiu samochody sprawowały się znakomicie. Jeden z pojazdów był szczególnie intensywnie eksploatowany pokonując około 100 000 kilometrów w ciągu jednego roku. „Wyniki zapewniają nowy wgląd w żywotność akumulatora, liczbę możliwych cykli rozładowania i ładowania, zasięg, zużycie energii i niezawodność”. To właśnie te wnioski były najważniejszymi odpowiedziami na pytania stawiane w latach 90-tych w kwestii samochodów z napędem elektrycznym.

Prawie 30 lat od debiutu prototypowej elektrycznej 190-tki Mercedes-Benz posiada w ofercie kilka modeli z napędem hybrydowym, oraz w pełni elektryczne modele z rodziny EQ. Warto podkreślić, że część inżynierów, którzy pracowali nad elektrycznym W 201 do dzisiaj bierze aktywny udział w pracach rozwojowych pojazdów elektrycznych.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL