| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Nowe Audi RS 3: bo RS zobowiązuje
dodano: 2021-08-02 22:25:19, dodał: Redakcja, źródło: Audi

W ostatnim czasie rzadko spotykamy premiery samochodów kompaktowych, wyposażonych w jednostki napędowe które mają więcej niż cztery cylindry. Audi zrobiło wyjątek i zaskoczyło prezentując nowe Audi RS 3, w którym do produkcji mocy wykorzystano aż pięć cylindrów. Ale RS zobowiązuje!

Wysoka moc i „pięć garów”

Audi RS 3 w przeciwieństwie do innych modeli kompaktowych oferuje coś niespotykanego – pięciocylindrowy motor. Przykładowo najmocniejsze odmiany bratnich modeli z koncernu tj. Volkswagen Golf w najmocniejszej odmianie R, czy Skoda Octavia RS napędzane są czterocylindrowym silnikiem 2.0 TSI. Audi jako marka premium stanęła na wysokości zadania. Tutaj za produkcję mocy odpowiada zasilane benzyną pięć cylindrów ułożonych w rzędzie o pojemności 2.5 litra. Co to oznacza? Maksymalna moc – 400 KM (294 kW) dostępna już od 5600 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 500 Nm dostępny jest w zakresie od 2250 do 5600 obr./min. Wszystko to poprzez siedmiobiegową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów trafia wprost na cztery koła. Choć nie w każdym momencie...

Audi RS 3 Limusine (2021)
Audi RS 3 Limusine (2021)


Trzecia generacja Audi RS 3 Sportback i druga generacja Audi RS 3 Limousine to samochody sportowe segmentu premium, które nadają się do codziennego użytkowania, a jednocześnie zapewniają taki sam dreszczyk emocji podczas jazdy po drogach publicznych jaki można poczuć na torze wyścigowym.

Sebastian Grams - dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH



Skoro jest moc to i są osiągi

Najnowsze wcielenie Audi RS 3 może pochwalić się znakomitymi osiągami. W przeciwieństwie do większości współczesnych samochodów w zależności od licznik nie zatrzyma się na 250 km/h, a poszybuje jeszcze trzydzieści do 280 km/h, a nawet czterdzieści kresek wyżej do 290 km/h. Również w kwestii przyspieszenia od 0 do 100 km/h RS 3 trzyma wysoki poziom osiągając wynik 3,8 sekundy.

Audi RS 3 Limusine (2021)
Audi RS 3 Limusine (2021)


Technicznie przygotowany do prędkości

Po raz pierwszy Audi RS 3 otrzymało mechanizm RS Torque Splitter, który umożliwia aktywny rozkład momentu obrotowego między tylnymi kołami. Mechanizm wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe na każde koło tylne odpowiednio regulując wielkość momentu obrotowego przekazywanego do tylnego koła, które znajduje się po zewnętrznej stronie zakrętu – uzyskując optymalną stabilność i maksymalną zwrotność. RS Torque Splitter umożliwia ponadto wygodniejsze i prostsze driftowanie - przenosząc całą moc silnika na jedno z tylnych kół - maksymalnie do 1750 niutonometrów momentu obrotowego.

Audi RS 3 Sportback (2021)
Audi RS 3 Sportback (2021)


Wysokie osiągi wymagają zmian zwiększających bezpieczeństwo i pewność prowadzenia. W nowym Audi RS 3 zastosowano nowo zaprojektowane amortyzatory oraz układ zaworów, dzięki czemu zawieszenie jeszcze szybciej i bardziej efektywnie reaguje. W opcji system zawieszenia możemy doposażyć w adaptacyjną regulację amortyzatorów, która dostosowuje pracę amortyzatorów m.in. do trybu wybranego w systemie Audi drive select. W nowym Audi RS 3 zwiększono kąt pochylenia kół dzięki czemu podczas jazdy w zakrętach układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny.

Układ hamulcowy również został poddany modyfikacji – zastosowano większe sześciotłoczkowe wentylowane hamulce tarczowe stalowe, które w opcji możemy zamienić na ceramiczne.

Agresywny nie tylko z wyglądu

Audi RS 3 Limusine (2021)
Audi RS 3 Limusine (2021)


Nowe Audi RS 3 otrzymało pakiet zmian podkreślających jego charakter. Z przodu szeroki zderzak RS z potężnymi wlotami powietrza skomponowano z nowo zaprojektowaną osłoną chłodnicy Singleframe wypełnioną charakterystycznym plastrem miodu. W standardzie w RS 3 otrzymujemy płaskie reflektory LEDowe. Szerokie muskularne nadkola przednie zwieńczone zostają dodatkowym wylotem powietrza. Standardowo RS 3 stoi na 19-calowych, dziesięcioramiennych felgach z lekkich stopów. Opcjonalne pięcioramienne felgi zdobione logiem RS jeszcze bardziej podkreślają rajdowy charakter.

Audi RS 3 Sportback (2021)
Audi RS 3 Sportback (2021)


Dodatkowym podkreśleniem sportowego DNA jest dźwięk silnika, który uzyskano dzięki unikatowej sekwencji zapłonu – w kolejności 1‑2‑4‑5-3, który dodatkowo można wzmocnić opcjonalnym sportowym układem wydechowym RS.

Sportowe akcenty w nowoczesnym wnętrzu

Wnętrze nowego Audi RS3 zawiera wszystko czego można oczekiwać od dzisiejszego samochodu. Cyfrowy kokpit – Audi virtual cockpit plus – w którym do dyspozycji mamy 12,3-calowym ekran dostosowany został do sportowego stylu: prędkość obrotowa przedstawiona jest w postaci wykresu słupkowego, zaś moc i moment obrotowy w wartościach procentowych. Dodatkowo kokpit cyfrowy może przedstawić wskaźniki przeciążenia, czasu okrążenia, przyspieszenia 0–100 km/h, 0–200 km/h, 1/4 mili i 1/8 mili.

Audi RS 3 Sportback (2021)
Audi RS 3 Sportback (2021)


Również wskaźnik zmiany biegów stylizowany jest na rozwiązania z motorsportu - kolor wyświetlacza obrotów początkowo zmienia kolor z zielonego na żółty następnie przechodząc w czerwony, migając tak by wskazać idealny moment na zmianę biegu.


Zamów dziś – odbierz jesienią
Pierwsze egzemplarze Audi RS 3 Sportback i RS 3 Limousine dotrą do dealerów już jesienią, jednak już dziś również w Polsce można zamawiać najnowsze wcielenie kompaktowych RS-ów. Na polskim rynku ceny Audi RS 3 Sportback startują od 275 000 PLN. Za limuzynę musimy dopłacić 9 000 zł.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL