Volkswagen LT był większym bratem znanego wówczas Volkswagena Transportera zaprojektowanym do przewozu znacznie cięższych ładunków o większym gabarycie.
VW LT pierwszej generacji był oferowany w wielu wersjach nadwoziowych:
- furgon – klasyczna, zamknięta wersja do transportu towarów
- skrzyniowy – z otwartą paką, dostępny również z zabudową plandekową
- podwozie do zabudowy – baza dla zabudów specjalistycznych (m.in. chłodnie, lawety, kampery, pojazdy straży pożarnej)
- mikrobus (LT 28/31/35) – wersja osobowa, zabierająca od 9 do nawet 17 pasażerów.
Ponadto na bazie Volkswagena LT pierwszej generacji powstawało sporo wersji typu kamper - oferowanych głównie jako Westfalia lub Karmann). W tym celu wykorzystywano głównie wersje z wysokim dachem.
Volkswagen LT pierwszej generacji dostępny był z różnymi rozstawami osi i wysokościami dachów (standardowy, podwyższony, super-high roof).
Volkswagen LT pierwszej generacji miał ciekawie uporządkowane nazewnictwo, gdzie do nazwy modelu LT dodawano liczbę oznaczającą dopuszczalną masę całkowitą:
- LT 28 - 2,8 tony
- LT 31 - 3,1 tony
- LT 35 - 3,5 tony
- LT 40 - 4 tony
- LT 45 - 4,5 tony
- LT 50 - 5 ton
- LT 55 - 5,6 ton.
Cięższe warianty były oferowane na bliźniaczych tylnych kołach.
W zależności od wersji ładowność wynosiła od ok. 800 kg do ponad 2 ton w najcięższych odmianach.
W roku 1986 przeprowadzono lifting pojazdu - otrzymał on m.in. prostokątne reflektory z przodu.