| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Mioveni – serce Dacii bije od 1968 roku
dodano: 2025-05-06 07:49:07, dodał: Redakcja, źródło: Dacia (Renault Media)

Fabryka w Mioveni, będąca kolebką marki Dacia, została oficjalnie otwarta 20 sierpnia 1968 roku. Tego samego dnia na rynek trafił pierwszy model – Dacia 1100, produkowana na licencji Renault R8. W kwietniu linię produkcyjną fabryki opuścił ośmiomilionowy egzemplarz: model Bigster w kolorze Indigo Blue.

Przez trzy dekady główną osią produkcji była seria modeli opartych na licencji Renault 12. Kultowa Dacia 1300 oraz jej pochodne – 1310 Sport, 1320, 1325 czy Pick-Up – były produkowane nieprzerwanie w latach 1969–2006. Łącznie powstało niemal 2,3 miliona egzemplarzy, w tym aż 319 tysięcy pojazdów użytkowych.

Nową erę zapoczątkował rok 1995, kiedy na rynku pojawiła się pierwsza w pełni rumuńska konstrukcja – Dacia Nova. Na jej bazie powstały kolejne modele: SupeRNova (2000) i Solenza (2003), stanowiące pomost między starą a nową filozofią marki.

Prawdziwy przełom nastąpił jednak w 1999 roku, gdy fabrykę w Mioveni przejęła Grupa Renault. Pod jej skrzydłami Dacia rozpoczęła dynamiczny rozwój, który zaowocował debiutem modelu Logan w 2004 roku – samochodu, który uczynił markę globalnym graczem.

Mioveni – serce Dacii bije od 1968 roku
Mioveni – serce Dacii bije od 1968 roku


Od momentu wyprodukowania pierwszej Dacii, na liniach montażowych w Mioveni powstało już sześć generacji modeli. Rekordzistą pod względem liczby wyprodukowanych egzemplarzy jest Dacia Duster, której od debiutu w 2010 roku powstało już ponad 2,6 miliona sztuk – i to dopiero przy trzeciej generacji!

Najświeższym rozdziałem w historii fabryki jest rozpoczęcie produkcji modelu Bigster – pierwszego SUV-a marki w segmencie C. Jeszcze przed oficjalnym startem dostaw zebrano ponad 13 tysięcy zamówień w całej Europie, z czego 1,6 tysiąca przypadło na rodzimy rynek rumuński.

Dziś Dacia to marka obecna w 44 krajach na czterech kontynentach. Ponad 70% sprzedaży przypada na Europę Zachodnią – dowód na to, że droga z Mioveni na światowe rynki była strzałem w dziesiątkę.
TAGI:

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2025



Partner techniczny TMNET.PL