Nissan rozszerza ofertę silników w modelu Micra
dodano: 2019-02-13 20:28:04, dodał: Redakcja, źródło: Nissan
Do oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: zupełnie nowy, bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.
Dodatkowo Nissan wprowadził nową wersję specjalną – N-Sport – z atrakcyjnymi modyfikacjami stylistycznymi zarówno nadwozia, jak i wnętrza.
Helen Perry, dyrektor generalna ds. małych samochodów w Nissan Europe, powiedziała: „
Nowe wersje jeszcze bardziej zwiększają atrakcyjność Nissana Micra za sprawą większej koncentracji na wydajności i osiągach. Teraz w jeszcze większym stopniu spełniamy potrzeby nabywców miejskich hatchbacków w Europie”.
Trzy nowe jednostki napędowe powstały w ramach sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi. Wykorzystując mocne strony i zasoby członków Sojuszu, Nissan może tworzyć synergie, które przesuwają granice potencjału trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego. Każda z nowych jednostek napędowych oferuje najwyższy poziom osiągów i kultury pracy, spełnia najwyższe standardy niezawodności i trwałości oraz emituje mniej CO2.
Nowe jednostki napędowe dla modelu Micra są dostępne w sprzedaży w europejskiej sieci dealerskiej Nissana, uzupełniając dotychczasową benzynową 1,0-litrową jednostkę wolnossącą o mocy 71 KM.
Zupełnie nowy turbodoładowany silnik IG-T o pojemności 1,0 litra rozwija moc 100 KM i jest dostępny z 5-biegową przekładnią manualną. Jego premiera w ofercie Nissana Micra jest jednocześnie debiutem wśród marek Sojuszu, ponadto zastosowano w nim premierowe dla 1,0‑litrowej jednostki technologie. Silnik spełnia normę Euro 6d-Temp i zastępuje w ofercie modelu Micra benzynową jednostkę o pojemności 0,9 l i mocy 90 KM. Korzyścią dla klienta jest większa moc (+10 KM) i wyższy moment obrotowy (+20 Nm) w pełnej skali obrotów, przy obniżonej emisji CO2 (-13 do -15 g/km w zależności od wersji wyposażenia) oraz mniejszym zużyciu paliwa (-0,6 do -0,7 l/100 km w zależności od wersji wyposażenia), co przekłada się na niższe koszty eksploatacji.
W porównaniu z najważniejszymi konkurentami w segmencie B nowa jednostka plasuje się wśród najlepszych w swojej klasie.

Nissan Micra
Parametry silnika:
Silnik:
3-cylindrowy benzynowy o pojemności 1.0 lSkrzynia biegów:
manualna 5-biegowaMoc maksymalna:
100 KM przy 5000 obr./minMaksymalny moment obrotowy:
160 Nm przy 2750 obr./minEmisja CO2 (g/km):
123–133 wg WLTP
Zużycie paliwa (l/100km):
5,5–5,9 wg WLTP
Klienci, którzy wybiorą nową jednostkę o pojemności 1,0 l i mocy 100 KM z przekładnią manualną, odczują większą elastyczność i dynamikę. Jest to zauważalne już od chwili ruszenia z miejsca – które odbywa się płynniej – a także podczas przyspieszania na tym samym biegu. W udoskonalonej jednostce napędowej poprawiła się też kultura pracy mierzona poziomem hałasu, wibracji i drgań. W kabinie jest ciszej także dzięki lepszej izolacji od hałasu z drogi.
W nowym silniku 1,0 l IG-T 100 KM z przekładnią manualną wprowadzono wiele udoskonaleń technicznych w stosunku do jednostki o pojemności 0,9 litra. Ich połączenie spowodowało poprawę procesu spalania i obniżyło masę całkowitą pojazdu, zmniejszając zużycie paliwa i poziom emisji CO2. Wśród udoskonaleń warto wymienić:
Chłodzenie dzielone: przepływ płynu chłodzącego został zoptymalizowany poprzez podział na dwa strumienie w głowicy silnika w celu maksymalizacji rozpraszania energii. Rozwiązanie to poprawia gospodarkę cieplną i proces spalania, zmniejszając zużycie paliwa i poziom emisji CO2.
Elektryczne sterowanie turbosprężarki: zapewnia szybką i precyzyjną odpowiedź turbosprężarki, poprawiając charakterystykę mocy silnika.
Powłoka gładzi cylindrów: dla silnika benzynowego o pojemności 1,0 l technologię tę zastosowano po raz pierwszy na świecie. Powłoka gładzi cylindrów została opracowana dla supersamochodu Nissana, modelu GT-R, i już wcześniej stosowano ją w jednostkach napędowych innych modeli sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, w tym w silniku benzynowym o pojemności 1,3 litra niedawno wprowadzonym do oferty crossovera Nissana Qashqai. Zmniejszając tarcie współpracy tłoka z cylindrem, powłoka ta poprawia gospodarkę cieplną i proces spalania, a także pozwala obniżyć masę silnika, a w konsekwencji zmniejszyć zużycie paliwa i poziom emisji CO2.
Głowica silnika ze zintegrowanym kolektorem wylotowym i pokrywą z tworzywa sztucznego: bardziej kompaktowa forma umożliwiła lepszą aranżację elementów silnika i zmniejszyła liczbę przewodów, dzięki czemu katalizator nagrzewa się szybciej i skuteczniej oczyszcza spaliny.
Elastyczny pasek napędu osprzętu: pasek wykonano ze specjalnego materiału, który umożliwia jego pracę bez napinacza, co przyczyniło się do zmniejszenia masy i tarcia, a w konsekwencji do obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2.
Wał korbowy odkuty ze stali: rozwiązanie to pozwala na zmniejszenie wymiarów wału, a zastosowanie superpowłok zmniejsza tarcie, prowadząc do obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2.
Nissan Micra jest teraz dostępny — po raz pierwszy od premiery piątej generacji modelu w 2016 roku — z automatyczną przekładnią Xtronic. Przekładnia ta jest dostępna z opisanym wyżej nowym silnikiem benzynowym IG-T o pojemności 1,0 l i mocy 100 KM.
Ważnym krokiem w realizacji wizji „więcej Micry” jest wprowadzenie do oferty przekładni automatycznej. To opcja często wybierana przez miejskich kierowców, którzy przez większość czasu poruszają się w korkach ulicznych, a jej popularność stale rośnie: w 2016 roku, gdy Nissan wprowadził na rynek obecną generację modelu Micra, wersje z przekładnią automatyczną stanowiły 12% ogólnej sprzedaży w segmencie. Szacuje się, że w 2020 roku odsetek ten wzrośnie dwukrotnie, a w 2022 roku osiągnie ponad 30%.
Xtronic to zaawansowana przekładnia bezstopniowa (CVT). Zastosowana w niej technologia D‑step zapewnia wyższą kulturę przeniesienia napędu oraz lepsze wrażenia z jazdy w porównaniu z konwencjonalnymi przekładniami tego typu. Jest to zauważalne zwłaszcza przy dynamicznym operowaniu pedałem przyspieszenia. Technologia D-step pozwala zarówno na szybsze redukcje przełożenia, jak i obniżenie zużycia paliwa.
Micra z przekładnią Xtronic doskonale sprawdza się w intensywnym ruchu miejskim dzięki wyjątkowej poręczności. Płynne działanie przekładni zapewnia bardzo przyjemną i odprężającą jazdę, co można docenić szczególnie w trakcie jazdy wymagającej częstego zatrzymywania się i ruszania.
Pod kątem mechanicznym zestawiony z przekładnią Xtronic silnik nie różni się niczym od jednostki IG-T 100 KM z manualną skrzynią biegów, zatem udoskonalenia techniczne są takie same, jak te opisane wyżej.

Nissan Micra
Parametry silnika:
Silnik:
3-cylindrowy benzynowy o pojemności 1.0 lSkrzynia biegów:
XtronicMoc maksymalna:
100 KM przy 5000 obr./minMaksymalny moment obrotowy:
144 Nm przy 2000 obr./minEmisja CO2 (g/km):
142–149 wg WLTP
Zużycie paliwa (l/100km):
6,3–6,7 wg WLTP
Nową flagową wersję Micry napędza 1-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy DIG-T o mocy 117 KM, zestawiony z 6‑biegową skrzynią manualną o nieco bardziej sportowej charakterystyce.
Nie jest to zmodyfikowana i wzmocniona wersja 100-konnej jednostki IG-T, ale zupełnie inna konstrukcja. Powstała w ramach sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi we współpracy z koncernem Daimler, wraz z 1,3-litrowym silnikiem benzynowym wprowadzonym niedawno do oferty crossovera Nissan Qashqai.
Silnik DIG-T o mocy 117 KM — również trzycylindrowy — został zaprojektowany z myślą o klientach preferujących bardziej dynamiczny styl jazdy. Maksymalny moment obrotowy o wartości 180 Nm można chwilowo zwiększyć o dodatkowe 20 Nm dzięki funkcji overboost.
Porównując obie nowe jednostki — 100-konną i 117-konną — ta druga zapewnia o wiele lepsze przyspieszenie, również w wyższych zakresach obrotów. Oczywiście silniki różnią się także mocą, ale też momentem obrotowym i prędkością obrotową, przy której dostępna jest maksymalna moc (180 Nm przy 1750 obr./min w przypadku jednostki 117-konnej i 160 Nm przy 2750 Nm w wersji 100-konnej). W efekcie silnik 117-konny rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy, czyli o całą sekundę szybciej niż jednostka 100-konna z manualną skrzynią biegów (10,9 sekundy).
Różnice nie ograniczają się do samego silnika: samochód z jednostką o mocy 117 KM jest bardziej dynamiczny na drodze także dzięki licznym zmianom konstrukcji.
Wersje wyposażone w ten silnik mają obniżone zawieszenie (-10 mm), które zostało również specjalnie zestrojone pod kątem tej modyfikacji. Układ kierowniczy także działa tu inaczej —zębatkowa przekładnia kierownicza pracuje lżej i wydajniej, przez co pojazd stał się zauważalnie przyjemniejszy w prowadzeniu.
Micra z tym zespołem napędowym przyciąga uwagę nową chromowaną końcówką rury wydechowej oraz 17-calowymi kołami ze stopów metali lekkich (we wszystkich wersjach wyposażenia oferowanych z tym silnikiem).

Nissan Micra
Parametry silnika:
Silnik:
3-cylindrowy benzynowy o pojemności 1.0 lSkrzynia biegów:
manualna 6-biegowaMoc maksymalna:
117 KM przy 5250 obr./minMaksymalny moment obrotowy:
180 Nm przy 1750 obr./min (+20 Nm z overboost)Emisja CO2 (g/km):
133 wg WLTP
Zużycie paliwa (l/100km):
5,9 wg WLTP
W nowej jednostce napędowej DIG-T 117 KM zastosowano szereg innowacji technicznych, zapewniających dynamiczne osiągi przy niskim zużyciu paliwa i poziomie emisji CO2. Są to:
Głowica silnika o przekroju trójkątnym: dla silnika benzynowego o pojemności 1,0 l technologię tę zastosowano po raz pierwszy na świecie. To innowacyjne rozwiązanie zmniejsza rozmiar i masę silnika.
Powłoka gładzi cylindrów: dla silnika benzynowego o pojemności 1,0 l technologię tę zastosowano po raz pierwszy na świecie. Powłoka gładzi cylindra została opracowana dla supersamochodu Nissana, modelu GT-R, i już wcześniej stosowano ją w jednostkach napędowych innych modeli sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, w tym w silniku benzynowym o pojemności 1,3 litra niedawno wprowadzonym do oferty crossovera Nissana Qashqai. Zmniejszając tarcie współpracy tłoka z cylindrem, powłoka ta poprawia gospodarkę cieplną i proces spalania, a także pozwala obniżyć masę silnika, a w konsekwencji zmniejszyć zużycie paliwa i poziom emisji CO2.
Centralnie usytuowany wtryskiwacz: podobnie jak w niedawno wprowadzonym na rynek silniku benzynowym o pojemności 1,3 litra, dostępnym w Nissanie Qashqai, nowa jednostka w modelu Micra ma wtryskiwacz zamontowany centralnie w komorze spalania. Lepiej ukierunkowany wtrysk paliwa zapobiega osadzaniu się paliwa na zaworach i świecach, co poprawia parametry emisji spalin. Paliwo dostarczane jest pod ciśnieniem 250 barów za pomocą pompy wysokociśnieniowej.
Turbosprężarka z elektronicznie sterowanym zaworem kontrolującym ciśnienie doładowania: technologia ta zapewnia większą kontrolę nad turbosprężarką, maksymalizując reakcje silnika i jego wydajność.
Elektryczne sterowanie turbosprężarki: zapewnia szybką i precyzyjną odpowiedź turbosprężarki, poprawiając charakterystykę mocy silnika.
Układ zmiany chwili otwarcia zaworów dolotowych i wylotowych: zoptymalizowane sterowanie maksymalizuje osiągi i zmniejsza emisję spalin.
Filtr cząstek stałych silnika benzynowego (GPF): obecnie obowiązkowy element wszystkich silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Filtr GPF zapewnia zgodność z przepisami dotyczącymi emisji spalin.
Trzy nowe turbodoładowane silniki benzynowe w ofercie Nissana Micra są najnowszym osiągnięciem techniki. Zaprojektowano je, aby zaoferować klientom optymalną mieszankę osiągów i efektywności, pozwalającą ograniczyć do minimum koszty eksploatacji pojazdu. Wszystkie mają bardzo konkurencyjne parametry w stosunku do kluczowych modeli w segmencie B.
Przeczytaj również