| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Porsche 914 kończy 50 lat
dodano: 2019-06-09 10:31:57, dodał: Redakcja, źródło: Porsche

W połowie lat 60. Porsche dążyło do wzmocnienia swojej pozycji na rynku samochodów sportowych i poszerzenia oferty o model plasujący się w obiecującym segmencie poniżej 911. Tak powstał debiutujący w 1969 roku Porsche 914.

Taki projekt nie byłby jednak opłacalny, gdyby niewielka firma chciała realizować go samodzielnie. Znaleziono więc partnera – firmę Volkswagen, która w tym czasie szukała następcy dla swojego, raczej przestarzałego, sportowego coupe Typ 34, znanego lepiej jako Karmann Ghia. W połowie lat 60. Ferry Porsche i dyrektor VW Heinrich Nordhoff zainicjowali wspólny projekt. Kiedy jednak Nordhoff niespodziewanie zmarł w 1968 r., realizacja projektu zawisła na włosku. Wspólnie z Kurtem Lotzem, nowym dyrektorem zarządzającym VW, Ferry Porsche opracował kompromisowe rozwiązanie: obie firmy założyły spółkę handlową VW-Porsche. Na rynku europejskim opracowany samochód zadebiutował jako VW-Porsche. Był tu oferowany w dwóch wersjach: jako 914, z 4-cylindrowym silnikiem Volkswagena, oraz 914/6, z 6-cylindrowym jednostką Porsche. W USA oba warianty sprzedawano pod marką Porsche.

Volkswagenowska jednostka była całkowicie nową konstrukcją – i pierwszym oferowanym przez tę markę silnikiem z wtryskiem paliwa. Czterocylindrowy motor o pojemności 1,7 litra generował moc 80 KM przy 4900 obr./min, co pozwalało na osiągnięcie 100 km/h w 13 sekund i uzyskanie maksymalnej prędkości 177 km/h. Z kolei 6-cylindrowa jednostka Porsche pochodziła z modelu 911 T i została zaprojektowana z myślą o maksymalnych sportowych osiągach – w czym zasługa górnych wałków rozrządu, potrójnych gaźników i wysokowydajnego kondensatorowego zapłonu. Dwulitrowy bokser oferował moc 110 KM przy 5800 obr./min, był więc znacznie mocniejszy, a przy tym wkręcał się na obroty chętniej od silnika VW. A ponieważ model 914 ważył zaledwie 900 lub 940 kilogramów (odpowiednio, wariant 914 oraz 914/6), mógł pochwalić się naprawdę niespotykanym stosunkiem mocy do masy.
Porsche 914
Porsche 914

Znakomitą reputację dwumiejscowego modelu ugruntowały dwa legendarne, specjalne egzemplarze 914 S zasilane jednostką o 8 cylindrach. Trzylitrowy silnik typu bokser pochodzący z wyścigowego Porsche 908, które w latach 70. dominowało na torach wyścigowych, został umieszczony przed tylną osią. Dzięki układowi zasilania z wtryskiem paliwa pierwszy egzemplarz osiągał moc około 300 KM i jako pojazd testowy został przekazany Ferdinandowi Piëchowi, ówczesnemu szefowi działu rozwoju. W drugim egzemplarzu 8-cylindrowa gaźnikowa jednostka generowała 260 KM. Ten samochód został zarejestrowany do użytku na otwartych drogach i sprezentowany Ferry'emu Porsche z okazji jego 60. urodzin. Oba 914 S uzyskiwały prędkość maksymalną około 250 km/h i posłużyły za bazę do opracowania niskoseryjnych wariantów 914 o wysokich osiągach, pokazanych w 1971 r. Łącznie powstało jedenaście takich pojazdów, a wszystkie wyposażono w 6-cylindrowe silniki z najmocniejszych wówczas modeli: 911 S i Carrera 911 RS (odpowiednio, 190 oraz 210 KM). Samochody zostały zoptymalizowane pod kątem sportów motorowych i oznaczone liczbą 916.

Wyróżniający się dwumiejscowy wóz z charakterystycznym dachem typu targa był skierowany głównie do młodszych nabywców. Z początkową ceną wersji bazowej w wysokości 11 955 marek niemieckich seria 914 stała się absolutnym hitem sprzedażowym. W latach 1969-1975 zbudowano 115 631 egzemplarzy 4-cylindrowej wersji modelu. Większość pojazdów została wyeksportowana do USA, gdzie 914 sprzedawano wyłącznie jako Porsche – bez przedrostka „VW”. W rezultacie model był jednym z najlepiej sprzedających się samochodów sportowych na świecie. W Stanach Zjednoczonych w 1970 r. 914 okrzyknięto „Importowanym Samochodem Roku”. 914/6, dla odmiany, było rzadszą bestią: pomiędzy 1969 a 1972 rokiem powstało w liczbie 3338 sztuk. Odniosło także szereg zwycięstw w wyścigach.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL