| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
60 lat widlastych ósemek Bentley-a
dodano: 2019-11-21 22:50:01, dodał: Redakcja, źródło: Bentley

W 1959 roku w modelu S2 Bentley zastosował po raz pierwszy ośmiocylindrowy silnik w układzie widlastym. Zastąpił on rzędową, sześciocylindrową jednostkę. Silnik V8 zasilał 23 modele Bentley i do dziś jest w ofercie flagowych modeli przez 60 lat oferując znakomite osiągi.

Prace nad pierwszą jednostką V8 Bentleya rozpoczęły się na początku lat 50-tych. Nowa jednostka miała zastąpić sześciocylindrowy silnik stosowany w modelach Bentley Mark VI, R-Type i S1. Jack Phillips, starszy projektant silnika, przystąpił do prac, których celem było zbudowanie silnika mocniejszego co najmniej o 50 procent bez znaczącego wzrostu masy. Naturalnie padło na układ typu „V” i już po 18 miesiącach silnik konstrukcji Phillipsa i jego zespołu był gotowy. Rozpoczęły się testy, pokonano setki tysięcy mil, zaś na stanowisku testowym przez ponad 500 godzin silnik pracował przy pełnym otwarciu przepustnicy. W ten sposób powstał 6,2-litrowy silnik V8, który w 1959 roku zadebiutował w modelu S2, który otrzymał klimatyzację, wspomaganie kierownicy czy elektryczne szyby - najbardziej luksusowe wyposażenie tamtej epoki.

60 lat widlastych ósemek Bentley-a
60 lat widlastych ósemek Bentley-a


W ciągu kolejnych lat silnik V8 został przeprojektowany do debiutu w nowej serii T Bentley-a, która trafiła na rynek w 1965 r. Nacisk położono głównie na poprawę osiągów, oraz zmniejszeniu rozmiarów silnika - tak, aby zmieścił się pod obniżoną maską. W 1971 roku zmieniona została wielkość skoku tłoka z 3,6 do 3,9 cala przez co wzrosła pojemność silnika do 6.75 litra. Wzrósł także moment obrotowy.

Wraz z debiutem pierwszej generacji modelu Bentley Mulsanne w 1980 roku silnik V8 poddano poważnej modernizacji szczególnie pod kątem zaostrzenia kontroli emisji i poprawy bezpieczeństwa pasażerów w przypadku zderzenia czołowego, dla którego zastosowano składaną pompę wodną, która skracała silnik o 10 cm.

3 lata później do oferty trafił Bentley Mulsanne Turbo, który otrzymał turbodoładowanie dla widlastej ósemki. Po raz kolejny zwiększyła się moc i moment obrotowy. Ostatecznie pojedyncze turbo zastąpiono dwiema sprężarkami osiągając moc powyżej 500 KM, i ponad 1000 Nm momentu obrotowego.

Dzisiejsza wersja V8 jest ręczni wykonywana w zakładzie Crewe w Anglii. Każdy element jest instalowany przez niewielki zespół oddanych techników zajmujących się silnikami. Kluczowe elementy są indywidualnie dobierane, aby stworzyć pasujący, zrównoważony płynnie działający silnik. Po montażu i dokładnych testach zgodnie z tradycją silnik jest podpisany przez jednego ze specjalistów Bentley.

Dzisiejszy 6-litrowy silnik V8 napędza luksusowego sedana Bentley Mulsanne Speed oferując 530 KM mocy i 1100 Nm momentu obrotowego. Pozwala to rozpędzić się do 305 km/h osiągając setkę na liczniku w 4,9 sekundy.

Komentarze

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2019



Partner techniczny TMNET.PL