Zupełnie inna... Toyota Yaris Cross
dodano: 2020-04-24 07:37:17, dodał: Redakcja, źródło: Toyota Europe
Toyota Yaris rusza na podbój segmentu miejskich SUV-ów... Tak, tak! To nie błąd! Japoński producent przedstawił Toyotę Yaris Cross – nową odmianę, która jest rasowym SUV-em. Od siostrzanego modelu oprócz typowej dla SUV-ów sylwetki nowa odmiana Yaris-a wyróżnia się większym prześwitem i napędem na cztery koła.
Miejskie SUV-y systematycznie wypierają z ulic europejskich miast małe trzydrzwiowe hatchbacki. Również Toyota przygotowała swoją propozycję w tym segmencie. Do debiutującej w październiku 2019 roku pięciodrzwiowej Toyoty Yaris dołącza wersja SUV – Yaris Cross. I choć oba modele posiadają wiele wspólnych cech, to Cross nie jest po prostu podniesionym Yarisem z kilkoma dodatkami. To tak naprawdę zupełnie nowy model wykorzystujący technologię najnowszego Yarisa.
Obie wersje Yarisa oparte zostały na nowoczesnej platformie GA-B zapewniającej wysoki poziom sztywności nadwozia i dobrze wyważoną konstrukcję. Uniwersalność platformy pozwoliła na stworzenie praktycznego nadwozia o ciekawej stylistyce, który ma szanse zwojować popularny segment B-SUV. Dodatkowym atutem będzie wersja z napędem hybrydowym.
Toyota Yaris Cross - premiera
Już przy pierwszym spojrzeniu na nową Toyotę Yaris Cross zauważamy cechy typowe dla SUV-a: podwyższone zawieszenie, większe koła przekładające się na zwiększony prześwit i wyższą pozycją za kierownicą. Dopełnieniem stylizacji SUV-a są czarne elementy z tworzywa – nakładki na nadkola, progi, elementy zderzaka. Cross posiada również elementy stylistyki nawiązujące do „zwykłego” Yarisa – od grilla poprzez linię okien, do tylnych lamp zachodzących na błotnik.
W porównaniu do Yarisa hatchback Cross wydłużony został o 240 mm (do 4 180 mm), poszerzony o 20 mm (do 1 765 mm) i podwyższony aż o 90 mm (do 1 560 mm). Rozstaw osi pozostał identyczny 2 560 mm.
Toyota Yaris Cross otrzyma hybrydowy układ napędowy 4. generacji, wykorzystujący 1.5-litrowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy, pracujący w cyklu Atkinsona. Zaletą jednostki jest wysoki moment obrotowy już przy niewielkich prędkościach obrotowych oraz bardzo niskie zużycie paliwa. Według producenta oferująca 116 KM (85 kW) jednostka z napędem na przednie koła emituje mniej niż 90 g CO2/km. Wersja z napędem 4x4 poniżej 100 g CO2/km (Correlated NEDC).
Toyota Yaris Cross - premiera
Toyota idąc krok dalej zaoferuje klientom Yarisa Cross z napędem na cztery koła AWD-i. Jak to działa? AWD-i rozbudowuje napęd hybrydowy o dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi. Napęd tylnej osi dołączany jest podczas ruszania i przyspieszania. Standardowo napędzana jest tylko przednia oś, jednak gdy spada przyczepność na skutek śniegu czy deszczu automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu.
Nowa Toyota Yaris Cross dołączając do historycznej RAV4, oraz odważnej C-HR uzupełni linię modeli typu SUV-ów reprezentujących segmenty B, C i D. Pierwsze egzemplarze Yarisa Cross trafią na rynek na początku przyszłego roku.
Przeczytaj również