| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Renault Spider – prawdziwy biały kruk
dodano: 2020-07-31 23:10:58, dodał: Redakcja, źródło: Renault Media

Ćwierć wieku temu podczas salonu samochodowego w Genewie świat poznał Renault Spider - nieszablonowy, surowy roadster. Z założenia był samochodem opracowanym typowo do wyścigów: otrzymał mocny silnik, a dla zmniejszenia masy pozbawiony został zbędnego wyposażenia. Po uzyskaniu homologacji Spider stał się pierwszym modelem drogowym ze znaczkiem Renault Sport.

Szalone lata 90-te. Tak w skrócie można opisać koncepcję Spidera. Z dzisiejszej perspektywy patrząc ten niezwykły model to prawdziwy wyczynowy roadster. Pozbawiony wspomagania kierownicy, ABS-u, a nawet ogrzewania pozwalał poczuć się jak w świecie sportów motorowych. Dzięki zastosowaniu aluminiowego szkieletu podwozia udało się uzyskać wysoką sztywność nadwozia i niską masę własną. Sportowy charakter dodatkowo podkreślała konieczność jazdy w... kasku, ponieważ Spider nie był wyposażony w przednią szybę. Zamiast niej montowany był spojler-owiewka, który jeszcze mocniej podkreślał sportową nisko biegnącą linię nadwozia. Wersje z przednią szybą pojawiły się nieco później i dostosowane zostały do założenia miękkiego dachu chroniącego przed deszczem. Kolejną charakterystyczną cechą były drzwi – unoszące się niczym skrzydła.

Renault Spider - wersja bez przedniej szyby
Renault Spider - wersja bez przedniej szyby


W wersji cywilnej z 1995 roku Renault Spider napędzany był centralnie umieszczonym za pasażerami 4-cylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 1 998 cm3. Przy masie własnej 930 kg dysponował mocą maksymalną 150 KM, co pozwalało poczuć sportowe emocje. Prędkościomierz zatrzymywał się dopiero na 210 km/h. A gdyby to nie wystarczało należało by sięgnąć po wersję Spider Trophy...

Renault Spider - wnętrze
Renault Spider - wnętrze


Spider Trophy wyposażony był w mocno zmodyfikowaną jednostkę napędową, która otrzymała specjalnie opracowany układ wtrysku. Dzięki temu moc urosła do 180 KM przekazywanych poprzez 6-biegową skrzynią kłową na tylną oś. Dodatkowym atutem Spider-a Trophy była... jeszcze mniejsza masa – 850 kg.

Renault Spider - charakterystyczne skrzydlate drzwi
Renault Spider - charakterystyczne skrzydlate drzwi


Niestety spotkać Spidera jest bardzo ciężko. Wpływ na to mają krótki czas produkcji, która trwała zaledwie 3 lata przez które fabrykę opuściło niespełna 2 tysiące egzemplarzy. Aby stać się właścicielem Spidera trzeba szykować się na spory wydatek. Na popularnym niemieckim portalu ogłoszeniowych wystawionych jest kilka sztuk, a cena startuje od 38 000 Euro. Najdroższy egzemplarz od pierwszego właściciela z przebiegiem nieco ponad 20 tysięcy kilometrów to już wydatek prawie 60 000 Euro.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2019



Partner techniczny TMNET.PL