| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Renault Fuego – francuskie coupe lat 80-tych
dodano: 2020-08-23 18:26:00, dodał: Redakcja, źródło: Renault Media

Kiedyś świat motoryzacyjny był zupełnie inny. Na europejskim rynku dostępnych było wiele modeli typu coupe m.in. Ford Capri, Opel Manta, Triumph TR7 czy Volkswagen Scirocco. W roku 1980 debiutowało znane Audi Coupe oraz... mało znane francuskie kompaktowe coupe - Renault Fuego.

Jest marzec 1980 roku. Podczas genewskiego salonu samochodowego na stoisku Renault debiutuje Fuego. Model nad którym prace rozpoczęto cztery lata wcześniej oparto na Renault 18 – przejmując płytę podłogową, oraz przednią część nadwozia. Stworzono samochód z nadwoziem coupe o charakterystycznej sylwetce futurystycznego klinu z zaokrąglonymi krawędziami. Fuego otrzymał długie drzwi ułatwiające zajmowanie miejsc w tylnym rzędzie, oraz spory bagażnik – o pojemności 375 litrów skryty pod dużą panoramiczną szybo-klapą. Z możliwością złożenia tylnych siedzeń dla uzyskania aż 814 litrów pojemności.

Renault Fuego
Renault Fuego


Sportowy charakter modelu podkreślało wnętrze wyposażone w fotele typu lotniczego, wyższe warianty wyposażenia posiadały obrotomierz. W topowych odmianach Fuego montowano elektrycznie podnoszone szyby, welurową tapicerkę, wspomaganie układu kierowniczego i barwione na zielono szyby. W najwyższej wersji GTX zastosowano centralny zamek... otwierany zdalnie kluczykiem z pilotem na podczerwień.

Renault Fuego
Renault Fuego


Nowy model zerwał z tradycyjną nazwą składającą się z cyfr. Francuskie coupe oferowane było szerokiemu gronu odbiorców w zależności od zasobności portfela... Podstawowa wersja TL napędzana była benzynowym silnikiem o pojemności... 1.4 litra i mocy 64 KM (47 kW) współpracującym z czterobiegową manualną skrzynią. Najwyższy wariant w momencie debiutu - GTS - otrzymał benzynową jednostkę 1.7 o mocy 96 KM (71 kW) z pięciobiegową manualną skrzynią lub 3-stopniowym automatem. GTS stał się najpopularniejszym wariantem osiągając wynik ponad 226 000 sprzedanych egzemplarzy.

Renault Fuego
Renault Fuego


W 1983 roku Fuego przeszło facelifting – zmodyfikowano reflektory, zderzaki, oraz deskę rozdzielczą i kierownicę. Do oferty trafił również wariant wysokoprężny napędzany turbodoładowanym dieslem o pojemności 2068 cm3 i mocy 88 KM (65 kW) osiągający prędkość maksymalną - 177 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 13,2 s. Na początku 1983 roku Fuego Turbodiesel było najszybszym samochodem osobowym z silnikiem wysokoprężnym na świecie. W 1984 roku na liście wyposażenia pojawiła się opcja zdalnego sterowania radiem za pomocą przycisków przy kierownicy, elektryczne lusterka oraz komputer pokładowy.

Produkcja modelu w Europie zakończyła się w 1986 roku. Na kolejne coupe Renault musieliśmy czekać aż do wprowadzenia... Renault Megane Coupe w 1999 roku....

Wersja silnika
1.4 TL
1.7 GTL
1.7 GTS
1.7 GTS automatic
2.0 GTX
Skrzynia biegów
manualna
4
manualna
5
manualna
5
automatyczna
3
manualna
5
Napęd
FWD
FWD
FWD
FWD
FWD
Rodzaj napędu
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Rodzaj paliwa
PB
PB
PB
PB
PB
Układ i liczba cylindrów
R-4
R-4
R-4
R-4
R-4
Pojemność skokowa
1397 cm3
1647 cm3
1647 cm3
1647 cm3
1995 cm3
Moc maksymalna
64 KM
(47 kW)
74 KM
(54 kW)
96 KM
(71 kW)
96 KM
(71 kW)
110 KM
(81 kW)
Maksymalny moment obrotowy
101 Nm
127 Nm
130 Nm
130 Nm
160 Nm
Średnie zużycie paliwa (NEDC)
7 l/100km
6.6 l/100km
8.1 l/100km
8.4 l/100km
7.5 l/100km
Średnie zużycie paliwa (WLTP)
bd
bd
bd
bd
bd
Średnie zużycie energii (NEDC)
-
-
-
-
-
Średnie zużycie energii (WLTP)
-
-
-
-
-
Średnia emisja CO2 (NEDC)
bd
bd
bd
bd
bd
Średnia emisja CO2 (WLTP)
bd
bd
bd
bd
bd
Prędkość maksymalna
160 km/h
163 km/h
180 km/h
175 km/h
192 km/h
Prędkość maksymalna (tryb EV)
-
-
-
-
-
Przyspieszenie 0-100 km/h
bd
bd
bd
bd
bd
Przyspieszenie 0-100 km/h (tryb EV)
-
-
-
-
-
Wersja silnika
2.1 Turbo Diesel
1.6 Turbo
Skrzynia biegów
manualna
5
manualna
5
Napęd
FWD
Rodzaj napędu
diesel
benzynowy
Rodzaj paliwa
ON
PB
Układ i liczba cylindrów
R-4
R-4
Pojemność skokowa
2068 cm3
1565 cm3
Moc maksymalna
88 KM
(65 kW)
132 KM
(97 kW)
Maksymalny moment obrotowy
181 Nm
200 Nm
Średnie zużycie paliwa (NEDC)
bd
7.7 l/100km
Średnie zużycie paliwa (WLTP)
bd
bd
Średnie zużycie energii (NEDC)
-
-
Średnie zużycie energii (WLTP)
-
-
Średnia emisja CO2 (NEDC)
bd
bd
Średnia emisja CO2 (WLTP)
bd
bd
Prędkość maksymalna
175 km/h
195 km/h
Prędkość maksymalna (tryb EV)
-
-
Przyspieszenie 0-100 km/h
bd
bd
Przyspieszenie 0-100 km/h (tryb EV)
-
-


Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2019



Partner techniczny TMNET.PL