| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Nissan GT-R na 50-lecie
dodano: 2019-04-30 09:32:46, dodał: Redakcja, źródło: Nissan

W 1969 roku Nissan wyprodukował wysokowydajną wersję seryjnego modelu Skyline coupe o nazwie Nissan Skyline GT-R. Ten samochód okazał się kultowy dla Nissana osiągając dużą sławę i sukces zarówno na drodze, jak i na torze. Entuzjaści motoryzacji nie mają wątpliwości, że GT‑R to synonim emocji, wysokich osiągów i niedoścignionego dopracowania konstrukcji.

Nissan GT-R 50th Anniversary Edition 2020, debiutujący na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Nowym Jorku, może poszczycić się rozwiązaniami, które 50 lat temu były wręcz niewyobrażalne.

W Nissanie GT‑R najważniejsza jest całkowita równowaga” — powiedział Hiroshi Tamura, główny specjalista produktu odpowiedzialny za model GT‑R. „Nie chodziło nam wyłącznie o jak najwyższą moc, ale o to, by w nowym GT‑R żaden aspekt nie umknął naszej uwadze. To godny sposób na uczczenie 50‑lecia tego kultowego modelu”.

Sercem Nissana GT‑R będzie benzynowy, widlasty sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,8 litra generujący moc 565 KM. Dzięki zastosowaniu nowych turbosprężarek zwiększyła się elastyczność silnika w niskim zakresie prędkości obrotowej. Wynika to z zastosowania ścieralnej uszczelki, która pozwala na zminimalizowanie szczelin i zwiększenie wydajności o 5%. Skutkuje to dynamiczniejszą reakcją silnika przy wychodzeniu z zakrętów, a tym samym bardziej satysfakcjonującymi wrażeniami za kierownicą. Kolektory wydechowe o konstrukcji zapożyczonej z samochodów wyścigowych, mają zoptymalizowane punkty mocowania turbosprężarki, co pozwala na łatwiejsze serwisowanie i ewentualny tuning bez potrzeby demontowania samego kolektora.
Nissan GT-R 50th Anniversary Edition 2020
Nissan GT-R 50th Anniversary Edition 2020

W modelu GT‑R zastosowano zmodyfikowaną 6‑biegową przekładnię dwusprzęgłową z dopracowanym trybem „R” przeznaczonym do jazdy zarówno po drodze, jak i po torze. Zapewnia on szybszą redukcję biegu w celu lepszego przygotowania się do dynamicznego wyjścia z zakrętu. Zmiana przełożenia następuje w chwili uaktywnienia się systemu ABS, co ogranicza podsterowność i zapewnia bardziej przewidywalne reakcje pojazdu. Układ adaptacyjnej kontroli przełożeń został zaprogramowany tak, aby dostosowywać charakterystykę pracy skrzyni biegów do stylu jazdy kierowcy. Dzięki temu zarówno jazda z przepisową prędkością po drogach publicznych, jak i ekstremalne wyczyny na torze odbywają się bez konieczności manualnej zmiany trybu pracy skrzyni.

Dźwięk wydechu to zasługa zmodyfikowanego tytanowego tłumika z ręcznie polerowanymi końcówkami (w kolorze niebieskim).

Elektronicznie sterowane zawieszenie zostało dostrojone pod kątem zwiększonej stabilności w zakrętach i wyższego komfortu jazdy. Układ kierowniczy działa jeszcze bardziej precyzyjnie, wymagając tylko minimalnych korekt przy prędkości do 300 km/h. Nowy układ hamulcowy zwiększa siłę hamowania, reagując intensywniej mimo mniejszego skoku pedału, co przekłada się na odczuwalnie większą skuteczność hamulców.

Kabina GT‑R to idealne połączenie luksusu i sportowego klimatu. Kokpit jest wyraźnie zwrócony ku kierowcy, a przednie i tylne fotele zapewniają jednocześnie wysoki komfort i bardzo dobre podparcie. W desce rozdzielczej dominują poziome linie, tworzące wrażenie stabilności na wysokości wzroku kierowcy i pasażera. Ten element kokpitu jest pokryty jednolitym płatem ręcznie dobranej skóry nappa, zszytym z precyzją typową dla mistrzów takumi. W środkowej części deski rozdzielczej umieszczono elementy sterowania nawigacją i systemem audio oraz 8‑calowy dotykowy wyświetlacz pojemnościowy. Duże ikony na ekranie informują o parametrach pojazdu, nie rozpraszając uwagi kierowcy.
Nissan GT-R 50th Anniversary Edition 2020
Nissan GT-R 50th Anniversary Edition 2020

Ręczną zmianę przełożeń bez odrywania rąk od kierownicy umożliwiają służące do tego manetki.

Wszystkie Nissany GT‑R z roku modelowego 2020 są wyposażone w zintegrowany system audio, nawigacji i łączności NissanConnectSM (dostępny na wybranych rynkach). Oferuje on takie funkcje, jak zdalne sterowanie blokowaniem drzwi, aktywacja alarmu, wzywanie służb ratunkowych lub lokalizowanie miejsca parkowania pojazdu poprzez aplikację na smartfona.

Dla tych, którzy chcieliby wybrać się swoim GT‑R na tor, Nissan oferuje zmodyfikowaną, bardzo mocną wersję Track Edition 2020, z opcjonalnym dachem z włókna węglowego. Dzięki nowej technologii produkcji tworzywo wykorzystane w tej części nadwozia jest gładsze i ma ciaśniejszy splot.

Silnik (w samochodach na rynek USA) pochodzi ze słynnego GT‑R NISMO i towarzyszą mu przeprojektowane turbosprężarki z najnowszego wyścigowego GT‑R GT3. Zapożyczenia te zaowocowały zwiększeniem przyspieszenia o 20% oraz wzrostem mocy do 600 KM.

Jedną z opcji dostępnych w Track Edition są specjalne karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe i zaciski Brembo. Węglowo-karborundowe tarcze (410 mm z przodu i 390 mm z tyłu) twardością niemal dorównują diamentowi. W połączeniu z wyczynowymi okładzinami ciernymi generują większe tarcie ułatwiające opanowanie pojazdu w każdej sytuacji wymagającej wytracenia prędkości.

W GT‑R 2020 pozostaliśmy wierni koncepcji samochodu, który ma zapewniać najwyższą przyjemność z jazdy” — powiedział Tamura. „Gdy tylko człowiek usiądzie za kierownicą, od razu wie, że żaden inny samochód na świecie nie dostarczy mu tyle satysfakcji, zarówno w wymiarze fizycznym, jak i duchowym”.
TAGI: #Nissan #GT-R

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL