| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Mercedes-Benz SEC kończy 30 lat
dodano: 2022-01-23 21:46:20, dodał: Redakcja, źródło: Mercedes-Benz Media (Global)

Rodzina nowych flagowych samochodów niemieckiej marki oznaczonych kodem W140 pojawiła się na rynku w 1991 roku. Zastąpiła w ofercie najpopularniejszą wśród klas S rodzinę W126. Wraz z debiutem poznaliśmy dwa warianty limuzyny – podstawową SE, oraz z długim rozstawem osi SEL. Do dopełnienia wymiany pokoleniowej brakowało tylko luksusowego coupe.

Kultowe coupe Mercedesa oparte o flagową limuzynę świat poznał podczas Targów w Detroit w dniach od 11 do 19 stycznia 1992 r. Podobnie do poprzednika wariant oznaczono jako SEC. Od swojego pierwowzoru oprócz typowego dla coupe dwudrzwiowego nadwozia odróżniał całkowicie zmieniony przód pojazdu – co korzystnie wpływało na opór aerodynamiczny.

Mercedes-Benz 600 SEC
Mercedes-Benz 600 SEC


Podobnie jak w limuzynie ogromną uwagę przywiązywano do nowinek technologicznych na najwyższym ówczesnym poziomie. Coupe otrzymało elektrycznie regulowane fotele z funkcją pamięci, przednie pasy bezpieczeństwa z podajnikami, czy automatyczną klimatyzację z oddzielnymi strefami dla kierowcy i pasażera z przodu. Dla poprawy wrażeń akustycznych zastosowano podwójne szyby okien.

W 1995 roku na listę wyposażenia luksusowego coupe trafiła absolutna nowość - elektroniczna stabilizacja toru jazdy ESP ® - system opracowany przez Mercedes-Benz we współpracy z firmą Bosch.

Mercedes-Benz 600 SEC
Mercedes-Benz 600 SEC


30 lat temu coupe klasy S oferowane było w dwóch wariantach silnikowych. Podstawową wersję 500SEC napędzał silnik V8 o pojemności pięciu litrów oferujący w zależności od wariantu 320 KM (235 kW) lub 326 KM (240 kW) mocy i 470 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Topowy wariant 600SEC pod maską skrywał potężne V12 o pojemności sześciu litrów generujące od 395 KM (290 kW) do 408 KM (300 kW) mocy i 570 Nm momentu obrotowego.

Mercedes-Benz 600 SEC
Mercedes-Benz 600 SEC


Bogate wyposażenie i potężne silniki nie pozostały bez wpływu na cenę samochodu. W 1992 roku model 600SEC był najdroższym samochodem produkowanym seryjnie w Niemczech! Kosztował 220 020 marek niemieckich co wcale nie oznaczało maksymalnej ceny. Podwyższyć ją mogły dodatkowe elementy wyposażenia dostępne na życzenie...

Mercedes-Benz 600 SEC
Mercedes-Benz 600 SEC


W 1993 roku Mercedes uporządkował nazwy modeli i od czerwca tego roku modele 500SEC i 600SEC przemianowano odpowiednio na S500 i S600. Kolejna zmiana nazwy modelu nastąpiła w 1996 roku kiedy coupe wyłączone zostało z klasy S – tworząc nową linię modeli CL.

Przez sześć lat produkcji bramy fabryki w Sindelfingen opuściło dokładnie 26 022 egzemplarzy serii 140 z nadwoziem coupe. Najpopularniejszą odmianą był wariant wyposażony w pięciolitrowy silnik V8 z wynikiem 14 953 egzemplarzy co stanowiło ponad połowę dostarczonych na rynek samochodów, Prawie jedną trzecią stanowiły zaś flagowe modele napędzane dwunastocylindrową jednostką - 8573 pojazdy.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL