| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Druga generacja Audi A1
dodano: 2018-06-24 08:31:38, dodał: Redakcja, źródło: Audi Media Polska

Audi A1 zadebiutowało w roku 2010 jako zupełnie nowa seria modelowa czterech pierścieni. W tym roku na drogi wyjeżdża druga generacja tego cieszącego się sukcesem modelu kompaktowego. Nowe Audi A1 Sportback charakteryzuje się dynamiczną stylistyką. To idealny towarzysz przemieszczania się w miejskim otoczeniu, ale jest również dobrze przystosowane do pokonywania długich tras.

Stylistyka zewnętrzna: wyrazista, męska, z genami sportowego Ur-quattro

Stylistyka nowego Audi A1 Sportback już na pierwszy rzut oka pozwala rozpoznać, że jest to prawdziwe Audi. Samochód znacznie urósł wzdłuż i wszerz. Jego wymiary zewnętrzne to: długość 4,03 m, szerokość – 1,74 m i wysokość – tylko 1,41 m. Dzięki szerokiemu rozstawowi kół i krótszym zwisom, jego sylwetka jest sportowa i napięta. Szeroka, nisko osadzona osłona chłodnicy Singleframe i zaakcentowane boczne wloty powietrza, dominują w wyrazistym przodzie pojazdu. Pod krawędzią maski silnika znajdują się trzy szczeliny – to reminiscencja Sport quattro, Audi z 1984 roku, ikony rajdów samochodowych tamtych lat.

Patrząc na samochód z boku, nowe A1 Sportback również wizualnie sygnalizuje pokrewieństwo z Audi Ur-quattro i Sport quattro: szeroki, płaski i ustawiony pod ostrym kątem słupek C wydaje się popychać sportowy pojazd do przodu, nawet jeśli ten stoi w miejscu. Wszystkie linie po bokach, od krawędzi okien, aż po progi, klinowato wznoszą się ku tyłowi. Kopuła dachu rozciąga się nisko nad sylwetką samochodu. Wyraźnie uwypuklone koła i niska linia ramion pomiędzy nimi, stabilnie sadowią model A1 Sportback na jezdni.

Linia wyposażeniowa S line, dzięki wielu charakterystycznym elementom, jeszcze bardziej podkreśla sportowy charakter auta. Do elementów tych należą m.in. większe wloty powietrza, dodatkowe listwy progowe, wydłużona szczelina z dwoma żebrami poniżej maski silnika oraz większy tylny spojler. Mocny silnik można dodatkowo rozpoznać po podwójnej końcówce rury wydechowej.

Wyrazista sygnatura świateł do jazdy w dzień w opcjonalnych, w pełni diodowych reflektorach, przywodzi na myśl dynamiczne kształty znane z żeglarstwa. Sportem tym inspirowali się również projektanci przesłon głównych funkcji świetlnych. Typowy dla Audi podział świateł do jazdy w dzień na segmenty, zyskał w nowym A1 dynamiczną interpretację. Segmenty w kształcie skrzydeł dają wrażenie maksymalnej szerokości. Niskie osadzenie świateł i kompaktowy wygląd, w połączeniu z małymi segmentami w kształcie rombów znajdującymi się w górnej części reflektora, dają w efekcie sportową sylwetkę. Po to, by sygnatura świetlna nowego A1 była rozpoznawana bez wątpliwości, motyw dynamicznego podziału na segmenty podjęto także w światłach tylnych. Ich trójwymiarowa forma przypomina kształtem obiektyw. Jednolity, lekki wzór grafiki widoczny w ciemności, jest niewątpliwie charakterystyczną cechą dwuczęściowych świateł tylnych.

Wachlarz lakierów nowego A1 Sportback to jedenaście kolorów do wyboru. Na życzenie, dach kompaktowego pojazdu od słupka A, aż po spojler na brzegu dachu, może mieć kolor kontrastowy. Inną barwę mogą mieć też obudowy bocznych lusterek, boki spojlera przedniego oraz listwy boczne.

Wyjątkowo charakterystyczna będzie wersja Edition dostępna na rynku już w momencie pojawienia się nowego Audi A1 w sprzedaży. Efektownie, przy użyciu wielu kontrastów, demonstruje ona język stylistyczny modelu A1. Duże, 18-calowe koła – w zależności od koloru lakieru zewnętrznego utrzymane w brązie, bieli albo czerni – to mocne akcenty tej wersji. Reflektory diodowe i diodowe światła tylne odwołujące się swą stylistyką do legendarnego Audi Sport quattro, przyciemniono. Symbol czterech pierścieni umieszczony na osłonie chłodnicy Singleframe oraz oznaczenie modelu z tyłu pojazdu są czarne.

Możliwości tworzenia różnych kombinacji: linie wyposażeniowe

W zależności od wybranej linii wyposażenia – basic, advanced albo S line – części dodatkowe karoserii: kratownica osłony chłodnicy, zaakcentowane boczne wloty powietrza, dolna strefa obu zderzaków oraz dyfuzor i tylny spojler, są wykonane inaczej. Czarny pakiet stylistyczny nadaje wyglądowi zewnętrznemu auta dodatkowych, niepowtarzalnych akcentów.

Nowością w Audi A1 Sportback jest modułowa struktura linii wyposażeniowych, która umożliwia wyjątkową elastyczność. Po raz pierwszy klient może całkowicie dowolnie łączyć ze sobą linie wyposażenia zewnętrznego i wewnętrznego.

Nowy wygląd: stylistyka wnętrza

„Najbardziej sportowe wnętrze w klasie kompaktowej” – taki był cel stylistów. Stąd wnętrze jest skupione na kierowcy, a jego stylistyka emocjonalna i zindywidualizowana. Uwagę we wnętrzu przykuwają kształty i formy nawiewów, cyfrowej deski rozdzielczej oraz daszka nad nią. Sportowe, napięte linie i powierzchnie, stanowią o charakterze całego wnętrza i znaleźć je można zarówno na tablicy rozdzielczej, jak i w drzwiach oraz na konsoli środkowej. Konsola środkowa i opcjonalny wyświetlacz MMI touch są zwrócone ku kierowcy pod kątem 13 stopni. Wyświetlacz z pasmem nawiewów po stronie pasażera zlewają się w jedną całość i mają wygląd czarnego panelu rozciągającego się od prawych do lewych drzwi.

Trzy linie wnętrza: „advanced”, „design selection” i „S line”, oferują wiele możliwości wyboru kolorów i materiałów odzwierciedlających indywidualny gust właściciela. Wygląd listwy na tablicy przed pasażerem przedniego fotela różni się w zależności od linii wyposażenia. Zmianie podlegają również odpowiednio dobierane akcenty kolorystyczne na nawiewach, konsoli środkowej i wgłębieniach klamek.

Opcjonalny pakiet oświetlenia konturowego i oświetlenia Ambiente, w ciemnościach podświetla wnętrze przy pomocy diodowych elementów świetlnych, dając 30 kolorów do wyboru.

Więcej miejsca i komfortu: koncepcja przestrzeni

Nowe A1 Sportback oferuje znacznie więcej przestrzeni, a tym samym większy komfort dla kierowcy, pasażera jadącego z przodu i pasażerów na tylnym siedzeniu. Wielkość bagażnika wzrosła o 65 litrów – podstawowa jego pojemność wynosi 335 litrów. Po złożeniu oparcia tylnego siedzenia i przy załadowaniu po dach, wzrasta aż do 1090 litrów. Krawędź ładunkowa znajduje się nisko, na wysokości 67 cm, co pomaga w wygodnym załadunku.

Dzięki zamontowanym niezależnie od siebie sprężynom i amortyzatorom, szerokość między wnękami kół wewnątrz bagażnika wynosi dokładnie jeden metr.

Audi oferuje fotele w dwóch wersjach. Dla obu wariantów opcjonalnie dostępne jest ogrzewanie. Wysokość fotela sportowego standardowo reguluje się manualnie. Wyraźnie zaakcentowane boczne podparcia i dwustopniowe podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, dodatkowo wspierają pozycję. Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych i sportowej linii dachu, osoby dorosłe mają z tyłu A1 Sportback dużo miejsca na nogi i głowę.

Wszystko cyfrowe: obsługa i wskaźniki

Nowe Audi A1 Sportback jest przygotowane na cyfrową przyszłość. Już w wersji podstawowej, standardowo na pokładzie znajduje się w pełni cyfrowa tablica rozdzielcza z 10,25-calowym wyświetlaczem wysokiej rozdzielczości oraz wielofunkcyjna kierownica. Audi virtual cockpit dostępny opcjonalnie, w bezpośrednim polu widzenia kierowcy wyświetla kompleksowe i wszechstronne informacje: począwszy od strzałek nawigacji, przez dynamiczne animacje i informacje infotainment wraz z usługami connect, aż po grafiki niektórych systemów wsparcia kierowcy.

Bezpieczne znaczy pewne: systemy wsparcia kierowcy

Systemy wsparcia kierowcy w Audi A1 Sportback pochodzą również z klasy wyższej. Utrzymują nowe A1 Sportback w odpowiedniej odległości od pojazdu przed nim, ułatwiają kierowcy zachowanie toru jazdy lub wspierają go podczas parkowania.

Standardowe ostrzeżenie przed zjechaniem z toru jazdy wspiera kierowcę przy utrzymywaniu samochodu na właściwym pasie ruchu. System, od prędkości 65 km/h, przy pomocy kamery rejestruje poziome oznaczenia pasów ruchu i pomaga w zachowaniu toru jazdy ingerując w pracę układu kierowniczego oraz stosując ostrzegające wibracje. Wskaźnik ograniczenia prędkości, również dostępny standardowo, niezawodnie zapobiega przekraczaniu przez A1 Sportback dopuszczalnej prędkości maksymalnej.

Kolejnym elementem wyposażenia standardowego jest system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu - Audi pre sense front. Tym systemem A1 Sportback ustanawia nowe standardy w swym segmencie. Radarowy czujnik rozpoznaje tu sytuacje krytyczne, także w warunkach złej widoczności, np. we mgle, w których uczestniczą inne pojazdy, przechodnie przekraczający jezdnię czy rowerzyści przed naszym Audi. Jeśli system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front zidentyfikuje groźbę kolizji, to ostrzega kierowcę w kilku etapach. Gdy po ostrzeżeniu wizualnym i akustycznym nie nastąpi żadna reakcja, to system inicjuje krótkie przyhamowanie. Jeśli sytuacja nadal będzie krytyczna, to w zależności od sytuacji i warunków samochód automatycznie zwolni, a w dolnych zakresach prędkości wyhamuje aż do zatrzymania się. Audi A1 Sportback może dzięki temu całkowicie uniknąć kolizji lub złagodzić jej skutki poprzez zmniejszenie prędkości podczas uderzenia. W razie potrzeby do akcji włączają się działania ochronne opcjonalnego systemu ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic. Przednie pasy bezpieczeństwa są wtedy elektrycznie napinane, a okna zamykane. Włączają się też światła awaryjne.

Adaptacyjny asystent prędkości pracuje w oparciu o radar. Utrzymuje on Audi A1 Sportback w pożądanej odległości od pojazdu przed nim. Kierowca może ustawić pięć różnych długości odstępu oraz przyspieszenie. We współpracy z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów S tronic, system pracuje w całym zakresie prędkości od 0 do 200 km/h, a w połączeniu z manualną skrzynią biegów zaczyna działać przy prędkości 30 km/h. Jeśli pojazd wyposażony jest w skrzynię S tronic, to w normalnych warunkach drogowych funkcja Stop & Go wyhamowuje Audi A1 Sportback za zwalniającym przed nim samochodem, aż do całkowitego zatrzymania. System pozostaje aktywny gdy kierowca przytrzyma hamulec. W przeciwnym razie, po około trzech sekundach następuje jego wyłączenie.

Parkowanie: prostsze niż kiedykolwiek

W nowym Audi A1 Sportback dostępne są różne systemy ułatwiające parkowanie. Po raz pierwszy zastosowano tu kamerę jako pomoc dla parkowania tyłem. Kamera jest połączona z funkcją wspomagania parkowania plus rozpoznającą obiekty przed samochodem i informującą o nich kierowcę za pomocą akustycznych i wizualnych ostrzeżeń.

Asystent parkowania może wprowadzić Audi A1 Sportback na miejsce parkingowe. Dwanaście czujników ultradźwiękowych rozpoznaje odpowiednie miejsce parkingowe zlokalizowane równolegle lub prostopadle do kierunku jazdy. Warunkiem jest tylko powolny przejazd obok niego. Następnie kierowca musi tylko włączać właściwy bieg, dodawać gazu i hamować, a asystent parkowania wprowadzi tyłem nasze kompaktowe auto na miejsce parkingowe.

Dzięki nowej wersji asystenta parkowania, model A1 Sportback może wjechać w prostopadłe miejsce parkingowe w kilku manewrach. Asystent przejmuje także wyjeżdżanie z miejsc parkingowych usytuowanych równolegle do krawędzi jezdni.

Lekka i wyjątkowo twarda: nadwozie

Szkielet przedziału pasażerskiego nowego Audi A1 Sportback zbudowany jest z elementów z formowanej na gorąco stali. Ta ultratwarda konstrukcja obejmuje 27 procent karoserii bez elementów dodatkowych, co gwarantuje doskonałe bezpieczeństwo bierne i wysoką sztywność skrętną. Sztywna karoseria i bezkompromisowa jakość wykonania gwarantują sportową precyzję jazdy i brak hałasu we wnętrzu.

Dzięki powierzchni czołowej 2,07 m2 i współczynnikowi oporu powietrza cW 0,31, nowe Audi A1 Sportback lekko przebija się przez wiatr. Detale przy nadwoziu, takie jak aerodynamiczne trójkąty przy spoilerze u brzegu dachu i odpowiednio ukształtowane światła tylne, gwarantują zdefiniowane odrywanie się powietrza opływającego pojazd. Spód podwozia jest w znacznym stopniu zabudowany.

Mocne i wydajne: silniki

Nieważnie, czy w mieście, czy podczas weekendowego wypadu – za radość jazdy w nowym Audi A1 Sportback odpowiadają przede wszystkim mocne silniki. Ich gama obejmuje wydajne jednostki TFSI o mocy od 70 kW (95 KM) do 147 kW (200 KM). Dla każdego wyzwania przeznaczono właściwy silnik – zgodnie z filozofią rightsizingu Audi. Silniki podstawowe to małolitrażowe jednostki trzycylidrowe o pojemności skokowej jednego litra. Topowe, to jednostki czterocylindrowe o pojemności skokowej 1,5 lub dwóch litrów. Turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk i filtr cząstek stałych, to komponenty standardowe.

Dla wszystkich jednostek napędowych Audi oferuje manualną skrzynię biegów lub dwusprzęgłową, siedmiobiegową, automatyczną skrzynię S tronic. Wyjątkiem jest silnik 40 TFSI, z którym standardowo współpracuje sześciobiegowa przekładnia automatyczna S tronic.

Sportowo zestrojone: zawieszenie

Konstrukcja osi nowego Audi A1 Sportback zapewnia zwrotność, manewrowość i sportowe prowadzenie pojazdu. Zawieszenie kół przednich to konstrukcja McPhersona z trójkątnymi wahaczami i aluminiowymi wspornikami. Ponadto zawieszenie przednie obejmuje sprężyny oraz teleskopowe amortyzatory pneumatyczne. Z tyłu natomiast zastosowano kompaktową, lekką belkę skrętną ze zintegrowanym stabilizatorem.

Audi oferuje dla nowego A1 Sportback trzy różne konfiguracje zestrojenia zawieszenia. Obok zawieszenia standardowego, opcjonalnie dostępne jest sztywniejsze zawieszenie sportowe. Amortyzatory regulowane przekształcają zawieszenie sportowe w jeszcze wyższą jego wersję. W połączeniu z zależnym od uzyskiwanej prędkości elektromechanicznym wspomaganiem kierownicy, pozwala ono na precyzyjną jazdę po prostej oraz na bezpieczne i neutralne zachowanie podczas pokonywania zakrętów.

Dwa pakiety dynamiczne łączą różne elementy wyposażenia opcjonalnego, by nadać modelowi A1 Sportback jeszcze bardziej sportowy charakter. W ich skład wchodzą: podwozie sportowe, czerwone zaciski hamulcowe i powiększone tarcze hamulcowe. Pakiet dynamiczny „Performance” obejmuje ponadto regulowane amortyzatory, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i oscylator dźwiękowy.

Cztery tryby dla indywidualnych wrażeń z jazdy

Nowe Audi A1 Sportback zjeżdża z taśmy opcjonalnie wyposażone w system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może wybrać w nim jeden z czterech trybów pracy: auto, dynamic, efficiency lub individual, i w ten sposób wpływać na charakterystykę prowadzenia. W podstawowej konfiguracji, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ingeruje w charakterystykę pracy wspomagania układu kierowniczego i silnika. Także elementy opcjonalne, takie jak automatyczna skrzynia biegów S tronic, korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop&Go, tempomat konwencjonalny, system start-stop, dźwięk pracującego silnika i zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami, są sprzężone z systemem wyboru dynamiki jazdy.

Układ hamulcowy nowego A1 Sportback działa precyzyjnie i dostarcza spontanicznego wrażenia sprężystości. Wentylowane tarcze przednie mają 276 mm średnicy, a tarcze tylne 230 mm. Te ostanie są dostępne w standardzie z silnikami o mocy 85 kW. W opcjonalnym pakiecie dynamicznym, tarcze przednie mają średnicę 312 mm, a tylne 272 mm. Na życzenie, A1 Sportback można wzbogacić o asystenta podjazdu. Na wzniesieniach i na spadkach terenu zwiększa on bezpieczeństwo, zapobiegając stoczeniu się pojazdu po jego zatrzymaniu.

Dla nowego A1 Sportback producent oferuje również bogaty program kół. Elementem wyposażenia standardowego – w zależności od wersji silnikowej - są felgi 15-, 16- albo 17-calowe. Felgi aluminiowe w czterech rozmiarach - od 15 do 18 cali – oraz felgi 17-calowe z czarnym lub szarym Platinum wykończeniem, dostępne są opcjonalnie lub jako element linii wyposażeniowych „advanced“ i „S line”.
TAGI: #Audi #A1

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL