| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Druga generacja Audi Q3
dodano: 2018-08-05 11:08:54, dodał: Redakcja, źródło: Audi Media Polska

Nowe Audi Q3 to utalentowany rodzinny SUV. Jego druga generacja nie tylko wizualnie prezentuje się w bardziej pewny siebie sposób, ale też dzięki przestronnemu wnętrzu, elastyczności aranżacji i wielu praktycznym detalom, posiada znacznie zwiększoną wartość użytkową. Podobnie jak modele Audi klas wyższych ma cyfrowy kokpit i duży wyświetlacz dotykowy MMI touch. Wiele rozwiązań infotainment, również pochodzących z klasy wyższej, pomaga w komunikacji kompaktowego SUV-a z jego otoczeniem. Podczas parkowania, jazdy po mieście i na długich trasach, pomocą służą nowe systemy wsparcia. Dodatkowo, podobnie jak udoskonalone zawieszenie, zwiększają one komfort.



Siła i wyrazistość: stylistyka zewnętrzna

Nowe Audi Q3 ma wyraźnie bardziej sportowy charakter niż jego poprzednik. Muskularny przód podkreślają ośmiokątna osłona chłodnicy i duże boczne wloty powietrza. Osłonę chłodnicy z jej wyrazistym obramowaniem dzieli osiem pionowych żeber. Odzwierciedlają one charakter SUV-a. Reflektory są wąskie i zbiegając się klinowato ku środkowi. Audi dostarcza je w trzech wersjach, każda z nich to reflektory diodowe. Na szczycie oferty znajdują się reflektory diodowe Matrix, których adaptacyjne światło drogowe inteligentnie oświetla drogę.

Patrząc na auto z boku, zauważyć można jego wyjątkowy akcent, który tworzy symetryczna grafika elementów świetlnych reflektorów i świateł tylnych. Stylistycznie łączy je linia ramion, a połączona z atletycznymi nadkolami, daje wrażenie kompleksowo umięśnionej formy. Linie konturowe czerpią z genów Audi quattro i czynią nowego SUV’a wizualnie jeszcze szerszym. Kontrastowe kolorystycznie listwy na brzegach nadkoli podkreślają offroadowy wygląd pojazdu. Wsparte długim spojlerem u brzegu dachu, który dodatkowo wygląda niczym stylistyczne wykończenie tylnej szyby, mocno pochylone słupki D sprawiają wrażenie, jakby pchały ten samochód do przodu.

Nabywcy nowego Q3 mają wiele możliwości indywidualizacji swojego samochodu. Przykładowo elementy dodatkowe w dolnej partii karoserii, podkreślające terenowy wygląd SUV’a, można polakierować w kontrastowym kolorze. W pakiecie zewnętrznym S line zderzaki, listwy progowe i dyfuzor mają wyjątkowo sportowy charakter. Łącznie do wyboru jest jedenaście kolorów lakieru. Dla wnętrza dostępne są trzy linie wyposażeniowe, które można dowolnie łączyć z pakietami zewnętrznymi.

Zorientowane na kierowcę i sportowe: wnętrze

Sportowy charakter, napięte linie, trójwymiarowo wystylizowane elementy – wnętrze nowego Audi Q3 to kontynuacja stylistyki zewnętrznej. Zawiera ono wiele elementów przywodzących na myśl modele klasy wyższej marki Audi. Tablicę rozdzielczą podzielono na dwa poziomy: jej górna część obejmuje nawiewy, a dolna – dużą ośmiokątną powierzchnię o wyglądzie czarnego panelu. Powierzchnię tę okala szeroka, chromowana listwa, a cały motyw stylistyczny jest wyraźnym nawiązaniem do osłony chłodnicy Singleframe. Centralny element nowej koncepcji obsługi, wyświetlacz dotykowy MMI touch, otoczono z kolei czarnym, błyszczącym obramowaniem. Razem ze znajdującym się poniżej panelem obsługi klimatyzacji, jest on pochylony pod kątem 10 stopni ku kierowcy. Po lewej stronie kierownicy znajduje się moduł z przyciskami funkcji oświetlenia, który zastąpił regulator obrotowy z poprzedniego modelu. Wszystkie wskaźniki, przyciski i regulatory mają ergonomiczne położenie.

Audi stworzyło też nową koncepcję kolorów i materiałów. Nabywcy Q3 mogą wybrać jeden z trzech wariantów – wersję podstawową, Audi design selection i pakiet wewnętrzny S line. Dwa ostatnie pakiety oferują sportowe fotele, które na życzenie obite są kombinacją skóra/sztuczna skóra i tkanina Alcantara. Całkowicie nową opcją są powierzchnie na tablicy rozdzielczej i na podłokietnikach pokryte Alcantarą, dostępne w trzech kolorach, w tym także w soczystym kolorze pomarańczowym.

W ciemnościach, pakiet oświetlenia Ambiente/oświetlenia konturowego Ambiente – standard w ramach Audi design selection – zapewnia odpowiednie akcenty świetlne na konsoli środkowej i w drzwiach. W ramach pakietu jest 30 kolorów i odcieni światła do wyboru i podświetla ono także schowek pod tablicą rozdzielczą, logo quattro na schowku na rękawiczki, a w modelach z napędem na przednią oś – pierścienie Audi. Inne najwyższej klasy rozwiązania to dwustrefowa klimatyzacja, ogrzewanie postojowe, ogrzewana kierownica i szklany dach panoramiczny.

Przestronna i elastyczna: koncepcja przestrzeni

Nowe Audi Q3, bazujące na modułowej płycie podłogowej koncernu Volkswagen przeznaczonej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie, urosło pod względem prawie wszystkich wymiarów i w ten sposób plasuje się w wyższym segmencie kompaktowych SUV-ów. Ma długość 4485 mm i jest tym samym dłuższe od poprzednika o 97 mm. Jego szerokość zwiększyła się o 18 mm i wynosi 1849 mm. Równocześnie, mając 1585 mm wysokości, jest o 5 mm niższe niż pierwsza generacja Q3. Jego rozstaw osi, wydłużony o 78 mm, ma teraz 2681 mm i zapewnia więcej miejsca we wnętrzu pod względem swobody dla kolan, głowy i łokci.

Do Audi Q3, jak do każdego SUV-a, wygodnie się wsiada. Model zapewnia kierowcy dobrą widoczność i zarazem sportową pozycję ciała. Kierownica jest pochylona pod odpowiednim kątem. Fotele – na życzenie regulowane elektrycznie – gwarantują taki sam komfort jak w dużych pojazdach klas wyższych.

Wyjątkowym rozwiązaniem jest standardowa możliwość bardzo elastycznego podziału przestrzeni wnętrza. Tylną kanapę można przesuwać o 150 mm do przodu i do tyłu. Jej oparcie, podzielone na trzy części w stosunku 40:20:40, ma możliwość pochylenia w siedmiu stopniach. Opcjonalnie, dla pasażerów siedzących z tyłu dostępny jest środkowy podłokietnik z dwoma uchwytami na kubki.

W zależności od pozycji tylnej kanapy i ustawienia jej oparć, bagażnik ma pojemność 530 lub 675 l. Ze złożonymi oparciami, pojemność wynosi 1525 l. Powierzchnię bagażową można regulować na wysokość, w trzech poziomach. Nisko położona krawędź ładunkowa - 748 mm - ułatwia wkładanie do bagażnika dużych przedmiotów. Jeśli nie potrzebujemy tylnej półki, można schować ją pod powierzchnią bagażową. Dla dodatkowego komfortu podróży, Audi dostarcza w opcji pakiet schowków i wyposażenia bagażnika. Oprócz siatek z tyłu oparć przednich foteli i schowka pod siedzeniem pasażera z przodu, obejmuje on m.in. siatkę do bagażnika oraz diodowe lampki w pokrywie bagażnika, które zapewniają oświetlenie jego wnętrza. Łatwy dostęp do bagażnika umożliwia elektrycznie uruchamiana pokrywa. W połączeniu z komfortowym kluczykiem, można ją otwierać i zamykać również ruchem stopy.

Zwinność onroad i offroad: zawieszenie

Zwrotne w mieście, zwinne na drodze poza terenem zabudowanym, wyważone na autostradzie – zawieszenie Audi Q3 oferuje szeroki zakres cech. Utrzymano sportowy charakter poprzedniego modelu, wzmocniono go jednak znacznie wyższym komfortem. I tak nowy SUV spokojnie pokonuje nierówności, także dzięki większemu rozstawowi osi. W przypadku opcjonalnego zawieszenia z systemem kontroli tłumienia, czujniki mierzą ruchy wszystkich czterech kół oraz przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne. Charakterystyka pracy amortyzatorów jest dopasowywana do warunków nawierzchni i do sytuacji na drodze. Rezultat, to zwiększona dynamika przy wyższym komforcie. Alternatywą jest zawieszenie sportowe – z bardziej sztywną regulacją sprężyn i amortyzatorów oraz progresywnym układem kierowniczym. Wraz z rosnącym kątem skrętu kierownicy jego przełożenie staje się coraz bardziej bezpośrednie, co znacznie przyczynia się do łatwego prowadzenia nowego Audi Q3.

W celu dopasowania charakterystyki pojazdu do swoich potrzeb, klient może zamówić w opcji system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Posiada on sześć trybów: auto, comfort, dynamic, offroad, efficiency i individual. Tryby regulują i różnicują sposób pracy przepustnicy, układu kierowniczego, szybkości przełączania biegów automatycznej przekładni S tronic oraz amortyzatorów. Na życzenie Audi dostarcza asystenta zjazdu ze wzniesienia. Aktywowany przyciskiem, utrzymuje podczas jazdy w terenie określoną prędkość.

Przednia oś kompaktowego SUV-a to klasyczne kolumny McPhersona, oś tylna z kolei to złożona struktura czterowahaczowa. Rozstaw kół wynosi 1584 albo 1577 mm. Rozmiar aluminiowych felg sięga w zależności od pakietów stylistyki zewnętrznej od 17 albo 18 do 20 cali średnicy. Koła 20-calowe, na które zakłada się opony w rozmiarze 255/40, są dostarczane przez Audi Sport GmbH.

Szeroka oferta: napędy

Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 110 kW (150 KM) do 169 kW (230 KM). Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. Są mocne, wydajne i charakteryzuje je wysoka kultura pracy. Wszystkie motory TFSI posiadają też filtr cząstek stałych.

Bazowa jednostka napędowa to silnik benzynowy o pojemności 1,5 l, mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 250 Nm. Wykorzystuje on wydajną technikę cylinder on demand, która przy niskim obciążeniu odłącza czasowo dwa cylindry. Audi Q3 35 TFSI na początek będzie zestawiane z szybko przełączającą biegi siedmiostopniową przekładnią automatyczną S tronic i z napędem na przednią oś. Jesienią pojawi się sześciobiegowa skrzynia manualna.

Dwulitrowy silnik benzynowy w Audi Q3 40 TFSI ma moc 140 kW (190 KM) i generuje maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Jego mocniejsza wersja – Audi Q3 45 TFSI, dysponuje mocą 169 kW (230 KM) i momentem obrotowym 350 Nm. Oferuje tym samym naprawdę sportowe osiągi. Oba silniki współpracują standardowo z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów S tronic i stałym napędem na cztery koła quattro z hydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym. Jego elektroniczne zarządzanie łączy dużą radość jazdy z doskonałą stabilnością i świetną trakcją.

W przypadku silników wysokoprężnych, ofertę otwiera dwulitrowa jednostka o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 340 Nm. Audi Q3 35 TDI na początek będzie dostępne z manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła quattro. Nieco później klient będzie miał możliwość zamówienia automatycznej skrzyni biegów S tronic w połączeniu z napędem na przednią oś. Po wejściu modelu na rynek program silników wzbogaci jednostka 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM).

Komfort i bezpieczeństwo: systemy wsparcia kierowcy

Także pod względem systemów wsparcia nowe Audi Q3 plasuje się w czołówce swojej klasy. Supernowoczesne rozwiązanie to np. adaptacyjny asystent jazdy, dostępny opcjonalnie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic. Łączy on funkcje adaptacyjnego asystenta prędkości, asystenta jazdy w korkach i asystenta toru jazdy. W ten sposób pomaga kierowcy kontrolować pojazd, co oznacza podniesienie komfortu zwłaszcza na długich trasach. To samo dotyczy ostrzeżenia przed zmianą pasa ruchu. Jeżeli oba czujniki radarowe wykryją, że z tyłu naszego Audi, w martwym polu, porusza się inny pojazd lub szybko się do nas zbliża, włączają się ostrzegawcze diody w odpowiednim zewnętrznym lusterku.

Takie funkcje jak np. asystent parkowania ułatwiają manewrowanie nowym Audi Q3. Asystent ten automatycznie wprowadza pojazd w miejsce parkingowe, a potem go wyprowadza. Kierowca musi jedynie dodawać gazu, hamować i przełączać biegi. Jeśli chce wyjechać tyłem z miejsca parkingowego prostopadłego do kierunku jazdy lub z wąskiego wyjazdu, uaktywnia się asystent ruchu poprzecznego z tyłu. System przy pomocy dwóch czujników radarowych obserwuje otoczenie z tyłu pojazdu i ostrzega kierowcę w krytycznych sytuacjach. Kolejna pomocna funkcja to cztery kamery otoczenia. Przy prędkości do 10 km/h pokazują one bezpośrednie otoczenie Audi Q3 na dużym monitorze systemu infotainment. Dotykowa obsługa umożliwia kierowcy przełączanie między różnymi widokami. Obok cyfrowego widoku z lotu ptaka, widoku z kamery jazdy do tyłu i widoku panoramicznego o kącie 180°, dostępny jest szczegółowy widok na przednie i tylne koła. Dzięki temu, kierowca może prowadzić pojazd dokładnie przy krawężniku.

Audi Q3 posiada w standardzie system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front. Przy pomocy radaru rozpoznaje on krytyczne sytuacje z udziałem pieszych, rowerzystów i innych pojazdów, a następnie ostrzega kierowcę sygnałem wizualnym, akustycznym oraz haptycznym. W razie potrzeby inicjuje pełne hamowanie. Elementem wyposażenia standardowego jest także ostrzeżenie przed opuszczeniem toru jazdy. Jest ono aktywne od prędkości ok. 60 km/h i pomaga zapobiec niechcianemu zjechaniu z właściwego pasa ruchu. Jeśli kierowca nie włączył kierunkowskazu i pojazdowi grozi przekroczenie poziomych oznaczeń pasa ruchu, to system wesprze go korygującymi ingerencjami w pracę układu kierowniczego. Na życzenie kierowca może włączyć dodatkową wibrację na kierownicy.


Start na rynku: od jesieni w handlu

Nowe Audi Q3 zjeżdża z taśmy w węgierskich zakładach Audi w Győr. Standardowo kompaktowy SUV jest wyposażony w cyfrową deskę rozdzielczą, radio MMI z Bluetooth, kierownicę wielofunkcyjną, klimatyzację i reflektory diodowe. Tylna kanapa z możliwością jej przesuwania do przodu i do tyłu oraz z regulowanym oparciem, powiększana powierzchnia bagażowa oraz liczne schowki, czynią z tego samochodu pojazd bardzo wszechstronny. Fabrycznie nowe auto jest wyposażone w następujące systemy wsparcia: ostrzeżenie przed opuszczeniem toru jazdy, system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front, czujnik światła/deszczu i regulowany limiter prędkości.

Galeria: Prezentacja Audi Q3 (2018)


Komentarze

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2018



Partner techniczny TMNET.PL