| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
100 lat obecności FIATa w Polsce
dodano: 2020-02-02 11:53:03, dodał: Redakcja, źródło: Fiat (Fiat Chrysler Automobiles)

2 lutego 1920 roku Fiat i firma Herman Meyer podpisali umowę na mocy której powstała w Warszawie spółka Polski Fiat. Spółka zajmująca się sprzedażą, obsługą i naprawą samochodów turyńskiej marki.

Początki obecności włoskich samochodów na "polskich" drogach sięgają 1906 roku. To właśnie firma Herman Meyer rozpoczęła sprzedaż samochodów Fiat, a już 1 maja 1913 roku powstał pierwszy salon sprzedaży samochodów marki Fiat. 2 lutego 1920 roku powstała spółka Polski Fiat z 51% włoskiego producenta i 49% polskiego przedsiębiorstwa. Na początku 1921 roku położono kamień węgielny pod fabrykę Fiata w Polsce. Plany jednak pokrzyżował kryzys ekonomiczny, zaś pod koniec 1921 roku włosi wykupili udziały w spółce stając się właścicielem 98% udziałów.

Punkty sprzedaży w wielu polskich miastach m.in. we Lwowie, Poznaniu czy Krakowie spowodowały, że w drugiej połowie lat dwudziestych Fiat był jedną z najbardziej popularnych marek w Polsce z poziomem sprzedaży rzędu średnio 450 samochodów.

Polski Fiat 500 Topolino linia montażowa Polski Fiat ul. Sapiezynska 6, rok 1938 (fot. archiwum Satiz Poland)
Polski Fiat 500 Topolino linia montażowa Polski Fiat ul. Sapiezynska 6, rok 1938 (fot. archiwum Satiz Poland)


W 1931 roku Państwowe Zakłady Inżynieryjne podpisały z FIATem umowę licencyjną, która zakładała produkcję dziesięciu samochodów licencyjnych dziennie przez dziesięć lat. Z linii produkcyjnej zjechały takie modele jak: Fiat: 508/III „Junak” i 518 „Mazur”. Fabrykę opuściły także pojazdy użytkowe: 621 L i R, 618. Równocześnie przy użyciu części importowanych z Włoch, montowane były tam także modele: 514, 515, 524, 508/I i 508/II, a od 1937 r. również 1500, 500 Topolino, 1100, 2800. Szacuje się, że od 1935 do 1939 r. PZInż., a w niewielkiej części także Polski Fiat przy ulicy Sapieżyńskiej, zmontowały i wyprodukowały w sumie ok. 22 tys. gotowych pojazdów i podwozi.

Wszystko jednak zmieniła II wojna światowa, w trakcie której fabryka została całkowicie zniszczona.

Po wojnie, w nowej rzeczywistości próbowano powrócić do współpracy z FIATem już w 1948 r. podpisując w Turynie „Kontrakt o współpracy technicznej między Centralnym Zarządem Przemysłu Metalowego a spółką Fiat w sprawie budowy w Polsce zakładu produkcji samochodów”. W ramach kontraktu Włosi mieli zaprojektować fabrykę o zdolności produkcyjnej do 10 tys. sztuk rocznie i uruchomienia w niej produkcji samochodu średniolitrażowego. Jeszcze w 1948 roku na warszawskim Żeraniu ruszyły prace budowlane, jednak w 1949 r. zerwano umowę z FIATem z powodów politycznych.

Nieco ponad 15 lat później w 1965 roku rząd polski podpisał umowę licencyjną z FIATem na mocy której w 1967 roku fabrykę zaczęły opuszczać Polskie Fiaty 125p. W 1971 roku podpisano z włoskim producentem kolejną umowę licencyjną wprowadzając na polskie ulice Fiata 126p - którego produkcja odbywała się w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej, a od 1975 roku również w Tychach.

Ostatnia umowa licencyjna obejmowała produkowane od 1991 Cinquecento. 28 maja 1992 r. rozpoczęto przekształcenia Fabryki Samochodów Małolitrażowych, a następnie sprzedano ją włoskiemu koncernowi tworząc 16 października 1992 r. Fiat Auto Poland. Jednocześnie ratując przemysł motoryzacyjny w Tychach, którego historia trwa do dziś.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL