| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Peugeot 405 T16 – osiągi w eleganckim wydaniu
dodano: 2021-08-22 12:51:20, dodał: Redakcja, źródło: Peugeot

Z ogromnych sentymentem lubię wracać do świata motoryzacji z lat 90-tych XX wieku. Były to czasy w których producenci wyżej od poziomu emisji stawiali osiągi. To właśnie w ostatniej dekadzie ubiegłego wieku powstało wiele ciekawych modeli. Jednym z nich jest Peugeot 405 T16 – rodzinna limuzyna o sportowych osiągach.

Krótko o Peugeot 405

Peugeot 405 z nadwoziem typu sedan zadebiutował na rynku w 1987 roku. Nowy model będący pełnoprawnym przedstawicielem segmentu D zastąpił plasowanego pomiędzy segmentem C i D Peugeota 305. W roku 1988 do oferty dołączyła odmiana kombi.

Peugeot 405 T16
Peugeot 405 T16


Peugeot 405 charakteryzował się nowoczesnym eleganckim nadwoziem zaprojektowanym przez Pininfarinę, oraz przestronnym wnętrzem. Fakt, że model przypadł klientom do gustu potwierdzają wyniki sprzedażowe – półmilionowe 405 wyprodukowano w 1988 roku, milionowy egzemplarz zjechał z taśmy w 1990 roku...

Doskonała baza dla rajdówki

Peugeot 405 stał się również bazą do budowy samochodów do rajdów. Wersja z silnikiem o mocy zwiększonej do 660 KM dwukrotnie zwyciężyła w rajdzie do chmur - Pikes Peak – w 1988 roku z Ari Vatanenem za kierownicą, i w 1989 roku prowadzona przez Robby Unsera. Zbudowane na bazie 405 Coupe zastąpiło legendarnego Peugeot 205 Turbo 16 w radzie Paryż-Dakar zwyciężając w 1989 i 1990 roku. Tutaj ponownie główną rolę odegrał Ari Vatanen.

Peugeot 405 T16
Peugeot 405 T16


Peugeot 405 T16 – elegancja i sportowe osiągi

Skoro samochód świetnie sprawował się jako rajdówka, dlaczego nie stworzyć cywilnej wersji o wysokich osiągach? Tak właśnie powstał w 1993 roku Peugeot 405 T16 – elegancka limuzyna o sportowym zacięciu! Sercem modelu stał się benzynowy, turbodoładowany silnik czterocylindrowy w układzie rzędowym o pojemności 2 litrów. Podczas standardowej pracy turbosprężarki Garett osiągał moc 196 KM, zaś w trybie zwiększonego ciśnienia doładowania (overboost) moc rosła do 220 KM. Dodatkowym atutem modelu był stały napęd na cztery koła, które dzięki zastosowaniu sprzęgła wiskotycznego kontrolowało uślizg i kontrolowało rozkład napędu pomiędzy osiami w proporcjach 53% na przód i 47% na tył.

Peugeot 405 T16
Peugeot 405 T16


Jak przekładało się to na osiągi? Pierwsza setka gościła na liczniku po niecałych 7 sekundach wskazówka prędkościomierza mogła poszybować aż do 235 km/h.

Francuzi bardzo ciekawie podeszli do tematu designu sportowej odmiany. Postawiono na minimum sportowych dodatków zachowując elegancką linię nadwozia. Zmiany stylistyczne objęły progi, delikatnie zmodyfikowane zderzaki, tylny spojler oraz 16-calowe pięcioramienne felgi.

Peugeot 405 T16
Peugeot 405 T16


Historia modelu kończy się wraz z wprowadzeniem na rynek Peugeot-a 406 - następcy modelu. Łącznie w latach 1993-1995 powstało 1046 egzemplarzy modelu Peugeot 405 T16 co czyni go modelem pożądanym wśród kolekcjonerów.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL