| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:
Marzenia o wyścigu Le Mans: Škoda 1100 OHC
dodano: 2021-07-31 11:56:00, dodał: Redakcja, źródło: Skoda - PR Portal

Kiedy polscy inżynierowie pod koniec lat 50-tych w FSO pracowali nad kultową Syreną Sport za naszą południową granicą inżynierowie Škody zbudowali model przystosowany do wyścigó długodystansowych - Škoda 1100 OHC. Przyświecał im jasny cel - pierwszy zbudowany model pojedzie w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Innowacyjna technologia

Konstrukcja modelu Škoda 1100 OHC opierała się na ramie wykonanej z zespawanych ze sobą cienkościennych rur stalowych. Nadzowie wykonane zostało głównie z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym GRP co pozwoliło na uzyskanie niezwykle niskiej masy własnej. Wyścigówka mierząca 3880 mm długości, 1430 mm szerokości i 934 mm wysokości 964 mm ważyła zaledwie 583 kilogramów!

Škoda 1100 OHC
Škoda 1100 OHC


Do napędu zastosowano rzędowy czterocylindrowy silnik z podwójnym zapłonem i dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Pojemność skokowa wynosiła 1089 cm3 z której wykrzesano aż 92 KM (68 kW) przy 7700 obr./min. Układ zasilania jednostki w mieszankę zbudowany był z dwóch bliźniaczych gaźników czechosłowackiej marki Jikov, zastąpionych w późniejszym czasie włoskimi marki WEBER. Do baku wlewano zaś wysokooktanowe paliwo... lotnicze!

92 KM w połączeniu z niską masą własną charakteryzowało się dobrym przyspieszeniem oraz pozwoliło rozpędzić Škodę 1100 OHC do prędkości rzędu 190-200 km/h. Duży wpływ na osiągi miała również znakomita aerodynamika, dzięki niskim opórom powietrza nad karoserią projektu Jaroslava Kindla.

Škoda 1100 OHC
Škoda 1100 OHC


Wysokie osiągi wymagały pewnego i przewidywalnego prowadzenia. Dla zwiększenia stateczności i komfortu prowadzenia rozkład mas podzielono między osiami 50/50. Jednostka napędowa montowana wzdłużnie została umieszczona z przodu, zaś sprzęgło, pięciobiegowa skrzynia biegów oraz skrzynia rozdzielcza zostały zainstalowane z tyłu.

Niezwykłe ważne okazało się również zastosowanie niezależnego zawieszenia kół. Z przodu wykorzystano trapezoidalną oś wahacza, z tyłu zaś oś wahadłową z wahaczami wleczonymi. Układ kierowniczy był zarówno precyzyjny, jak i bezpośredni.

Škoda 1100 OHC
Škoda 1100 OHC


Model skazany na sukces...

Już od samej premiery Škoda 1100 OHC osiągała same sukcesy z powiedzeniem biorąc udział w imprezach nie tylko w kraju, ale również za granicą. Niestety trudna sytuacja polityczna w Czechosłowacji nie pozwoliła na wzięcie udziału w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Nadal pozostał on w strefie marzeń... Na szczęście Škoda 1100 OHC stała się rzeczywistością.

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji
Najczęściej czytane:

Copyright 2016-2023



Partner techniczny TMNET.PL