| kontakt
Encyklopedia Motoryzacji
Stworzona by wygrywać: Škoda Fabia RS Rally2
dodano: 2022-06-19 21:44:30, dodał: Redakcja, źródło: Skoda - PR Portal

Czesi zaprezentowali najnowszą propozycję przeznaczoną dla sportów motorowych - nową Škodę Fabia RS Rally2. Jak się okazało – czwarta generacja miejskiej Škody – jest doskonałą bazą do budowy wyścigówki.

W teorii zadanie jakie otrzymała nowa Škoda Fabia RS Rally2 jest proste - dumnie kontynuować tradycję bardzo udanych poprzedników. Czesi mają doświadczenie w projektowaniu niezwykle udanych konwersji miejskiego modelu – np. Fabia Rally2 i Fabia Rally2 evo – zdobyły 4186 miejsc na podium w zawodach na całym świecie w 13 091 startach do początku maja, aż 1714 razy zwyciężały z czego... cztery w słynnym Rajdzie Monte Carlo.

Škoda Fabia RS Rally2
Škoda Fabia RS Rally2


Stanie w miejscu oznacza cofanie się, a dotyczy to szczególnie sportów motorowych. Dlatego opracowując nową FABIA RS Rally2, wykorzystaliśmy doświadczenie, które zdobyliśmy w poprzednim modelu i zoptymalizowaliśmy każdy szczegół.

Michal Hrabánek - szef ŠKODA Motorsport



Za bazę do budowy najnowszej wyścigówki posłużyła czwarta generacja modelu Škoda Fabia, która posiada wiele istotnych cech dla motorsportu - dopracowaną aerodynamikę, sztywność karoserii i nowe proporcje. Inżynierowie ŠKODA Motorsport wykorzystali to zmieniając dodając na zewnątrz szersze zderzaki, wloty powietrza i otwory wentylacyjne oraz nowe tylne skrzydło. W porównaniu do poprzednika udało się prawie podwoić siłę docisku – co w połączeniu z nowymi proporcjami ze zwiększonym rozstawem osi poprawiło przyczepność pozwalając na szybsze pokonywanie zakrętów.

Škoda Fabia RS Rally2
Škoda Fabia RS Rally2


Sztywniejsze nadwozie – pozwoliło na podniesienie bezpieczeństwa już na starcie. Dodatkowo do wnętrza Škody Fabia RS Rally2 wprowadzono ąż 35,8 metra rur – do stworzenia klatki bezpieczeństwa, już fabrycznie przyspawanej do platformy samochodu, jeszcze przed zamontowaniem boków nadwozia.

Dla znaczącego podniesienia poziomu bezpieczeństwa samochodu rajdowego zastosowano specjalny zbiornik paliwa o pojemności 82,5 litra wykonany z połączenia nylonu i specjalnej gumy zgodnie ze standardem bezpieczeństwa – zapewniający maksymalną odporność zbiornika na uszkodzenia lub przebicia. Dodatkowym zabezpieczeniem zbiornika jest zamontowana od spodu specjalna obudowa wykonana z połączenia włókna szklanego i kevlaru.

Škoda Fabia RS Rally2
Škoda Fabia RS Rally2


Najważniejsza w sportowym samochodzie jest oczywiście jednostka napędowa. Tutaj ograniczenia nałożyły przepisy dla samochodów klasy Rally2 – czyli maksymalna pojemność skokowa 1,6 litra i cztery cylindry. Udało się osiągnąć imponujący wynik - moc 289 KM (214 kW) i 430 Nm momentu obrotowego przekazywanego poprzez specjalną pięciobiegową sekwencyjną skrzynię biegów na wszystkie cztery koła.

Znaczącym zmianom uległo podwozie – oprócz wykorzystania wspólnej platformy – zastosowano zupełnie inne zawieszenie, przeprojektowano hamulce – na tarczowe wentylowane w dwóch konfiguracjach - na asfalt – o średnicy 355 mm z przodu i 300 mm z tyłu z kołami 18”, zaś na nawierzchnie szutrową tarcze przednie i tylne mają średnicę 300 mm zarówno z przodu i z tyłu, oraz zastosowane są koła o średnicy 15”.

Škoda Fabia WRC
Škoda Fabia WRC


Nie każdy wie, że Škoda Fabia ma wieloletnią tradycję związaną z rajdami samochodowymi, która trwa od 2003 roku. Wtedy to pojawiła się oparta o pierwszą generację modelu Fabia WRC napędzana przez dwulitrowy turbodoładowany silnik osiągający moc 300 KM (221 kW) i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Była to najmocniejsza Fabia jaką kiedykolwiek zbudowano! Wyprodukowano ich łącznie 24 egzemplarze.

Škoda Fabia S2000
Škoda Fabia S2000


W 2009 roku pojawiła się oparta na drugiej generacji Fabia S2000 – wyposażona w dwulitrowy wolnossący motor – osiągająca moc 280 KM (206 kW) i 250 Nm momentu obrotowego. W takiej konfiguracji Škoda Fabia S2000 zdobyła aż 50 tytułów w mistrzostwach krajowych i międzynarodowych.

Škoda Fabia R5/Rally5
Škoda Fabia R5/Rally5


Rok 2015 przynosi opartą na trzeciej generacji Fabię R5 – samochód zbudowany zgodnie z zasadami grupy R5 – otrzymał turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra i stał się rajdowym wzorcem. Wraz z wprowadzoną w 2019 roku ulepszoną wersją Fabia R5 evo stał się niezwykle utytułowanym modelem – zdobywając 1710 zwycięstw. Teraz przyszedł czas na nową generację sportowej Škody.

Škoda Fabia Rally5 evo
Škoda Fabia Rally5 evo

Przeczytaj również

Encyklopedia Motoryzacji

Copyright 2016-2021



Partner techniczny TMNET.PL